עיריית פתח תקוה הצטרפה למאבק המשפטי נגד תחנת הכוח בצומת קסם, הפעם באופן רשמי, כשבסוף השבוע הוגשה עתירה בשמה לבג"ץ. בעירייה הציגו מגוון סכנות שעלולות להביא עימה, הקמת התחנה, כשבין היתר ישנו חשש מפגיעה במי השתייה של תושבי האזור.
2 צפייה בגלריה
כמה מים צריך לשתות?
כמה מים צריך לשתות?
חשש מפגיעה במי השתייה
(צילום: shutterstock)
כזכור, ביום חמישי ולאחר שרשויות באזור עתרו לבג"ץ נגד התכנית, ביניהן ראש העין, כפר קאסם, דרום השרון ועוד, הודיע גרינברג כי גם עיריית פתח תקוה תפעל בעניין.
"הצטרפנו לרשויות הנוספות שהגישו עתירה לבג"צ, גם בכדי לסייע להם בנושא מאחר שהקרבה של התחנה אליהם משמעותית יותר. נמשיך לעשות ולפעול בכל העוצמה וככל הנדרש ובכל התחומים למען העיר ותושביה", ציין ראש העירייה.
ואכן, מספר שעות לאחר מכן הגישה העירייה עתירה לבג"צ בת 298 עמודים, באמצעות עו"ד יחזקאל ריינהרץ ממשרד עוה"ד פריש, שפרבר, ריינהרץ ושות'. בכתב העתירה מציינת העירייה כי שטח התכנית משתרע גם על פני שטחים בתחומה וכי נפלו בה מספר פגמים. כך למשל, "התכנית נוגדת את מדיניות הממשלה לפיה יש להעדיף ייצור חשמל שמקורו באנרגיה מתחדשת, התכנית עומדת בסתירה למדיניות הממשלה לפיה יש להעדיף הרחבת תחנות כוח קיימות במקום הקמת תחנות חדשות", וגולת הכותרת מבחינת הרשות המקומית- "התכנית מצויה בשטח חקלאי ובמיקום היוצר חשש גבוה מאוד לזיהום מאגרי מים תת-קרקעיים וסיכון ממשי של איכות מי השתייה".

2 צפייה בגלריה
מים
מים
עיריית פתח תקוה הצטרפה לעתירה
(צילום המחשה: shutterstock)

קראו גם:

כמו כן ציין עו"ד ריינהרץ, כי החלטת הממשלה והתהליכים שקדמו לה "לא נתנו משקל ראוי לחשש מקרינה עקב קווי המתח היוצאים מהתחנה מערבה והוספת קווי חלוקה חדשים...לפגיעה בערכי טבע ונוי שבשטחים הפתוחים והירוקים הסמוכים לנחל ירקון...חשש ממשי לפגיעה באיכות האוויר עקב גובה הארובות (65 מ') והשפעתן על אזורי מגורים המאופיינים בבניינים רבי קומות (שכונת "אם המושבות") המצויה במרחק אווירי של 6 ק"מ..." וכן "חשש לקיומם של מפגעים בטחוניים כתוצאה מחבלה מכוונת".
לטענת העירייה, פגמים אלו יוצרים סיכונים מובהקים לציבור ולסביבה ולכן "דין החלטת הממשלה להתבטל".
חברת קסם אנרגיה מסרה בתגובה: ״פרויקט תחנת הכח קסם אנרגיה אושר בממשלה כחיוני לאספקת הביקושים לחשמל באזור מרכז הארץ בשנים הקרובות. זאת, לאחר שעמד בכל הדרישות המקצועיות של גופי התכנון באופן מיטבי ובהתאם להליך האישור, שכלל התייחסות להתנגדויות ועריכת התאמות כנדרש ע״י גורמי התכנון של מדינת ישראל. במקרה של פתח תקווה אף נערכו התאמות במסמכי התכנית בהתאם לדרישות שנתקבלו מראש העיר במהלך קידום התכנית.
"אנחנו מאמינים שכל בדיקה גם של בג״צ תביא למסקנה כי ההליך, שהיה יסודי ומקצועי, בוצע כדין. הטענות המועלות בעתירה נדחו כבר על ידי גורמי המקצוע, והן מועלות שוב באווירת הבחירות לרשויות המקומיות, תוך התעלמות מבעיית המחסור החריף בחשמל במרכז הארץ ממנו סובלים התושבים. קידום פרויקט קסם אנרגיה, שנבחר ואושר כדין כפרויקט לאומי להבטחת מקורות ייצור החשמל במרכז הארץ, ימשיך להיעשות בהתאם לחוק, בשקיפות ובשיתוף פעולה מלא".