כפר גנים א': בונים על תמ"א 38
זה מה שקרה בעשור החולף: כפר גנים א' נחשבת לחלק הגדול והוותיק שבתוך כפר גנים עצמה. האוכלוסייה שם היא ותיקי השכונה - חילונים, דתיים, צעירים ומבוגרים. רוב העסקאות של העשור האחרון מתאפיינות בעיקר במשפרי דיור, כאשר האוכלוסייה הותיקה שהתגוררה באזור כפר גנים א' עשתה מעבר לכפר גנים ג', החדשה יותר, שנבנתה בסמיכות במהלך עשר השנים האחרונות.
הקמתה של כפר גנים ג' השפיעה גם על עליית מחירי הדירות בכפר גנים א', וזאת בצורה משמעותית. חלק גדול מרוכשי הדירות בעשור האחרון הם משפחות דתיות שמחפשות את הקרבה למוסדות חינוך דתיים ולבתי כנסת, שתי פונקציות שלא חסרות בשכונה.
19 צפייה בגלריה
כפר גנים א'. קשה לאתר מגרשים ריקים | צילום: ריאן
כפר גנים א'. קשה לאתר מגרשים ריקים | צילום: ריאן
כפר גנים א'. קשה לאתר מגרשים ריקים | צילום: ריאן
אם נסתכל על מחירי הדירות, מחיר ממוצע למ"ר בשכונה הוא 19,000 שקל, ועל אף שהיא איננה מתאפיינת כלוקיישן עבור משקיעים, נציין כי תשואת השכירות עומדת על שלושה אחוז ויותר ועם ביקושים רבים להשכרה בקרב האוכלוסייה הדתית בעיר. המחיר הממוצע לדירה כיום עומד על 1,800,000 שקל; לעומת 1,150,000 שקל לפני עשור - כך שמדובר על עלייה של כ־40 אחוז.
דבר המומחה (מירב שמעוני, בעלים משותף במשרד נדל"ן סנטר פ"ת): "המצב בכפר גנים א', נכון להיום, הוא שאין בנייה חדשה בגלל היעדר קרקעות לבנייה. הדרך היחידה להגדיל את יחידות הדיור בשכונה היא על ידי פרויקטים של תמ"א 38, שנבנים לאחרונה יותר ויותר.
19 צפייה בגלריה
שמעוני | צילום פרטי
שמעוני | צילום פרטי
שמעוני | צילום פרטי
בעקבות הבנייה ושדרוג הבניינים במסגרת תמ"א 38, הצפי בעשור הקרוב הוא שהשכונה תשביח את עצמה משמעותית, כשמשפרי דיור מתוך העיר ומחוץ לה נהנים מהנגישות ומפתיחת דרכי גישה נוחות ליציאה מהעיר. ההמלצה היא בעיקר למשפחות דתיות שלא גרות היום באזור דתי ושרוצות לעשות מעבר לשכונה דתית איכותית - כפר גנים א' היא השכונה עבורכם ועדיין ניתן לקנות דירות במחירים סבירים".
כפר גנים ג': הישנות מול החדשות
זה מה שקרה בעשור החולף: בשנים 2003-2004 החלה תנופת בנייה גדולה בשכונה, כשבעשור האחרון זינקו המחירים בעשרות רבות של אחוזים. לאורך השנים נבנו בניינים חדשים אך לא בבנייה מאסיבית, כך שרוב עסקאות הנדל"ן היו בדירות יד שנייה, נתון ששמר על רמת מחירים גבוהה.
19 צפייה בגלריה
כפר גנים ג'. דירה בשני מיליון שקל? הצחתקם אותנו | צילום: ריאן
כפר גנים ג'. דירה בשני מיליון שקל? הצחתקם אותנו | צילום: ריאן
כפר גנים ג'. דירה בשני מיליון שקל? הצחתקם אותנו | צילום: ריאן
בשלוש השנים האחרונות קמו שלושה מתחמי בנייה משמעותיים בכפר גנים ג': אזור מסקין ממזרח, אזור בן גוריון במרכז ואזור נקאש במערב. השלושה יצרו תחרות רבה בין דירות חדשות לבין עצמן ובינן לבין דירות יד שנייה. מחירי דירות יד שנייה ירדו מעט כי לא יכלו להתמודד עם הבנייה החדשה, שהתאפיינה במבנים מפוארים, בדירות מרווחות ובמרפסות גדולות, אף שהיו יקרים מאוד.
כעת, עם סיומה של בנייה זו, מחירי יד שנייה מתאוששים, והתחרות תחזור להיות בין יחידות הדיור הישנות. אם נביט על המחירים - בתחילת העשור מחיר דירות ארבעה חדרים היה 1,650,000 שקל בממוצע. היום מחירי הדירות האלו נעים סביב 2,200,000 עד ל־2,300,000 שקל - עלייה של בין 33 ל־40 אחוז. לגבי דירות חמישה חדרים, אם בתחילת העשור הן עלו בממוצע כ־1,900,000 שקל, היום מחירן נע סביב 2,500,000 שקל בממוצע - עלייה של כ־32 אחוז.
דבר המומחה (אילנית בניטה, מומחית לנדל"ן בפתח־תקוה): "כפר גנים ג' נחשבת לאחת השכונות המבוקשות בעיר והיקרה שבהן. היא מושכת אוכלוסייה צעירה ומבוגרת כאחת, חילונים ודתיים, רובם תושבי העיר וחלקם מהערים הסמוכות. הצפי הוא כי תוך שנתיים תושלם הקמת קניון נוסף ובית ספר, שיענו על הביקוש הגבוה ועל הדיירים הרבים שנוספו לשכונה, שכיום מונה כ־23,000 תושבים.
19 צפייה בגלריה
אילנית בניטה | צילום פרטי
אילנית בניטה | צילום פרטי
אילנית בניטה | צילום פרטי
הביקוש לשכונה נשמר לאורך השנים ואני מאמינה שימשיך גם בעתיד. מי שמבקש לגור בשכונה, הטיפ שלי הוא להחליט ולהתמקד בפרמטרים החשובים ביותר בסביבת המגורים ובדירה עצמה, והכי חשוב לדעת שצריך גם להתפשר לעתים".
מחנה יהודה: קפיצה של כ־60 אחוז
זה מה שקרה בעשור החולף: 'מחנה יהודה' נוסדה בשנת 1930 ושינתה פניה בשנים האחרונות בפרט ובעשור האחרון בכלל באופן מובהק. את בתי הקרקע החליפו בתים משותפים רבים שהכניסו אוכלוסייה צעירה ומגוונת במקום מתיישבי השכונה הותיקים. הבנייה החדשה וגיוון האוכלוסייה תרמו לעלית המחירים בשכונה ומחירי הדירות באזור עלו בכ־60 אחוז בעשור האחרון.
19 צפייה בגלריה
מחנה יהודה. כניסת הצעירים הקפיצה מחיר | צילום: מתן דויטש
מחנה יהודה. כניסת הצעירים הקפיצה מחיר | צילום: מתן דויטש
מחנה יהודה. כניסת הצעירים הקפיצה מחיר | צילום: מתן דויטש
השכונה נמצאת על היציאה והכניסה מהעיר מכיוון כביש 40 ו־471, קרובה לקניון סירקין, לגני ילדים ולבתי ספר.
מחיר ממוצע למ"ר ב'מחנה יהודה' הוא 18,000 שקל, כשתשואת השכירות עומדת על כמעט שלושה אחוז. המחיר הממוצע לדירה עומד היום על 1.62 מיליון שקל, לעומת מיליון שקל לפני כעשור.
דבר המומחה (איציק סמגין, יועץ נדל"ן במשרד נדל"ן סנטר בפ"ת): "לגבי זוגות צעירים ומשפרי דיור, 'מחנה יהודה' היא בהחלט אופציית קנייה ראויה.
19 צפייה בגלריה
סמגין | צילום פרטי
סמגין | צילום פרטי
סמגין | צילום פרטי
בעשור הקרוב אני משוכנע שהמגמה תמשיך, והשכונה תספק בנייה חדשה שתחליף את הבתים הישנים ותשביח את ערך הדירות והסביבה בצורה משמעותית. במקביל, בעקבות כניסה של משפחות צעירות, גם הביקושים יעלו בהתאם ועימם ערך הדירות".
שכונת נוה גן: מ־800 ל־5,000 דירות זה מה שקרה בעשור החולף: כבר בהקמת השכונה היו מחירי הרכישה גבוהים ביחס לדירות חדשות בעיר, אולם זה לא הרתיע את הקונים. עם זאת, תנופת הבנייה המאסיבית התרחשה בעשור האחרון, כשלצד בניינים יחסית נמוכים נבנו מגדלים של עד 28 קומות שמקיפים את המעטפת החיצונית של השכונה, מה שהביא לעלייה משמעותית במספר יחידות הדיור.
19 צפייה בגלריה
נווה גן. נגישות טובה | צילום: ריאן
נווה גן. נגישות טובה | צילום: ריאן
נווה גן. נגישות טובה | צילום: ריאן
עם השנים נוצר ביקוש מתגבר לרכישות מצד שכבת אוכלוסייה במעמד סוציו־אקונומי גבוה. כמובן שביקוש זה גרם לעלייה משמעותית במחירי הדיור. היום השכונה מונה כ־5,000 יחידות לעומת כ־800 בלבד לפני עשור. לצד הבנייה הוקמו מרכזים קהילתיים, בתי ספר חדשים וכן הפארק הצפוני.
בימים אלה נבנה הפארק הדרומי, שיקושר עם גשר לפארק הגדול. לצד כל אלה, נווה גן קרובה לציר הרכבת הקלה ויש נגישות תחבורתית ליציאה ולכניסה לשכונה משלושה כיוונים שונים. אם נתייחס למחירי הנדל"ן למגורים של לפני עשור, הרי דירות ארבעה חדרים חדשות מקבלן נעו בטווח מחירים של בין 1,300,000 שקל ל־1,500,000 שקל, וכיום המחירים הם בין 2,200,000 ל־2,400,000 שקל - עלייה של 60-70 אחוז.
דירות חמישה חדרים חדשות נעו בין 1,400,000 שקל ל־1,700,000 שקל וכיום מחיר היחידות הגדולות נע בין 2,500,000 ל־2,800,000 שקל. גם במקרה זה מדובר בעלייה גדולה של 65-75 אחוז. תנופת הבנייה יצרה היקף מכירות ממוצע של בין 400 ל־500 עסקאות בשנה.
דבר המומחה (אורי שמאי הכהן, מנהל שיווק ומכירות "שחף נכסים"): "הצפי הוא שמגמת העלייה במחירים תימשך. מאחר שאין עתודות בנייה רבות הביקוש גדל, ואילו ההיצע נשאר דל. נראה שלא יהיו מספיק דירות חדשות שייבנו, שיוכלו לענות על ההיצע.
19 צפייה בגלריה
שמאי כהן | צילום פרטי
שמאי כהן | צילום פרטי
שמאי כהן | צילום פרטי
כל זה, במקביל להשלמת הפיתוח של הרכבת לצד פארקים, מרכזים מסחריים ותרבות שיגרמו לביקוש גובר מצד משפחות שירצו לגור בשכונה. כמו כן, ידוע כי רכבת קלה מעלה את מחירי הדירות בכעשרה אחוז".
המרכז השקט: זינוק של עד 75 אחוז זה מה שקרה בעשור החולף: המרכז השקט נחשב למבוקש וליוקרתי שבין אזורי מרכז העיר, ומאופיין ברובו באוכלוסייה הוותיקה של פתח־תקוה. אזור זה, להבדיל מהשכונות החדשות שקמו בעיר, לא עבר שינויים בולטים בעשור האחרון.
מספר יחידות הדיור לא גדל באופן משמעותי, וזאת כיוון שהאזור ברובו מאופיין בבניינים שנבנו לפני שנת 2010. מבנים אלה מכילים דירות שלושה וארבעה חדרים. הבנייה החדשה בשכונה זו באה לידי ביטוי בהריסת בתים פרטיים ובהקמת בניינים במקומם, וכן בתוספות בנייה על בניינים ישנים (תמ"א 38). אזור מרכז העיר נחשב כגדול ביותר מבחינת האוכלוסייה המתגוררת בו, שמהווה 27 אחוז מאוכלוסיית פתח־תקוה.
19 צפייה בגלריה
המרכז השקט | צילום: מתן דויטש
המרכז השקט | צילום: מתן דויטש
המרכז השקט | צילום: מתן דויטש
יש לציין שלפני כעשור היווה אזור זה כ־36 אחוז מסך התושבים; אך לאור אכלוס השכונות החדשות ירד היחס בהתאם. במקום אלה שעזבו נכנסו לאזור זה משפחות שמעוניינות לגור בקרבה למרכז וכן אוכלוסייה מבוגרת, כאשר כיום ממוצע הגילאים באזור זה הוא 40.
מבט על המחירים באזור מלמד כי מחיר ממוצע של דירות שלושה חדרים לפני כעשור עמד על כ־900 אלף שקל, והיום מחירן נע בסביבות 1,400,000-1,600,000 שקלים - עלייה של 55-75 אחוז. מחיר ממוצע של דירות ארבעה חדרים לפני כעשור עמד על כ־1,100,000 שקל, לעומת 1,600,000-1,900,000 שקל היום. עלייה די דומה של 50-70 אחוז.
דבר המומחה (מוטי גואטה ממשרד "דירות גואטה"): "מבחינה תחבורתית לא היה שינוי של ממש בתוך השכונה בעשור האחרון, אך אין ספק כי הכבישים החדשים שקמו מסביב לעיר, דוגמת כביש מכבית (471), כביש אם המושבות והיציאה לכביש 6, עוזרות גם לאוכלוסייה באזור זה.
19 צפייה בגלריה
גואטה | צילום פרטי
גואטה | צילום פרטי
גואטה | צילום פרטי
בעשור הקרוב אזור זה יישאר לדעתי מבוקש, הן בגלל האוכלוסייה הטובה המתגוררת בו והן בגלל שהוא מהווה את לבה של פתח־תקוה. הייתי בהחלט ממליץ למי שמתעניין ברכישת דירה לקנות באזור זה שנחשב למרכז היוקרתי של העיר".
לב המושבה: עלייה? נסיקה
זה מה שקרה בעשור החולף: לפני עשור היה האזור שקט מבחינה נדל"נית ולא בוצעו בו שינויים בולטים, ולפיכך מספר יחידות הדיור לא גדל באופן משמעותי. מבחינת בינוי, האזור מאופיין בבנייה ישנה ונמוכה בדמות מבני רכבות ללא מעלית, המכילות דירות קטנות בנות 2.5-4 חדרים.
בשנים האחרונות אנו עדים לשינוי משמעותי – הקרבה לתחנה המרכזית, ובמיוחד עם התחלת בניית תוואי הרכבת הקלה העובר בתוך השכונה, גורמת לתנועה ערה מצד לקוחות המעוניינים לקנות ולגור באזור זה, אך גם הרבה מאוד משקיעים המתעניינים בנדל"ן בשכונה ומצפים לעליית ערך בשנים הקרובות.
19 צפייה בגלריה
לב המושבה. אין הרבה בנייה | צילום: מתן דויטש
לב המושבה. אין הרבה בנייה | צילום: מתן דויטש
לב המושבה. אין הרבה בנייה | צילום: מתן דויטש
הקרבה לשכונות נווה גן ואם המושבות היוקרתיות גורמת לכל מי שאין באפשרותו הכלכלית לרכוש בשכונות אלו, להביע עניין ב'לב המושבה', וכעת מאוכלס האזור על ידי צעירים וותיקים. אם בעבר, דירת שלושה חדרים עלתה כ־700 אלף שקל, היום מחירה נע בין 1,250,000 ל־1,450,000 שקל - עלייה של 80-100 אחוז. מחיר דירות ארבעה חדרים עלה מ־900 אלף שקל ל־1,400,000 עד 1,700,000 שקל בממוצע - עלייה של 55-85 אחוז.
19 צפייה בגלריה
פרג | צילום פרטי
פרג | צילום פרטי
פרג | צילום פרטי
דבר המומחה (רחלי פרג ממשרד "דירות גואטה"): "בשכונה מתוכננים כמה פרויקטים של 'פינוי בינוי' שגורמים לביקושים גדולים, מה שמתבטא בשנים האחרונות בהרבה עסקאות שמתבצעות באזור. לדעתי, אזור זה מהווה את אחד מאזורי הביקוש הגדולים, ויהיה אחד האזורים שיעבור את השינוי הגדול ביותר בפתח־תקוה וייתן דחיפה גדולה מאוד לכל האזור".
עין גנים: מעט בנייה, עלייה מתונה יחסית זה מה שקרה בעשור החולף: מדובר בשכונה מהוותיקות בעיר, והבנייה בה בעשור האחרון הייתה מינורית יחסית. התהליכים העיקריים היום הם בדמות תמ"א 38 וגם בכמות לא גדולה, יחסית.
19 צפייה בגלריה
עין גנים. ההיצע דל | צילום: מתן דויטש
עין גנים. ההיצע דל | צילום: מתן דויטש
עין גנים. ההיצע דל | צילום: מתן דויטש
כמות העסקאות כמו גם האוכלוסייה עצמה גדלו בצורה מינורית בלבד. הביקושים הם קשיחים בהתאם לקצב גידול האוכלוסייה והגידול במלאי הדירות. כיוון שהגידול במלאי הדירות היה זניח, בהתאם גם העלייה בכמות העסקאות.
העלייה בכמות יחידות הדיור בשכונה אמנם לא הייתה משמעותית, אך מחירי הדירות, כמו בכל מקום אחר בארץ, זינקו בעשרות אחוזים. מחיר ממוצע בתחילת העשור הקודם עמד על כ־1,100,000 ו־1,200,000 שקל לארבעה וחמישה חדרים בהתאמה. היום מחירן הממוצע עומד על 1,500,000 ו־1,650,000 שקל בהתאמה - עלייה של קרוב ל־40 אחוז.
דבר המומחה (רוברט בויביץ, זכיין "רימקס" פתח־תקוה): "מדובר בשכונה הראשונה שהוקמה בעיר, מה שמגביל את יכולת הגידול שלה - זאת בגלל השכונות שנבנו מסביב. כנ"ל לגבי פיתוח דרכי גישה חדשות. להערכתי, מגמות המחירים בשכונה בעשור הקרוב תלויות יותר בממשלה ובקצב הפיתוח בשאר חלקי העיר. מי שמחפש שכונה שקטה עם בנייה נמוכה והרבה צבע ירוק מסביב, זה המקום בשבילו".
הדר המושבות החדשה: בום של בנייה, נסיקת מחירים
זה מה שקרה בעשור החולף: תהליך בניית השכונה החדשה הואץ באופן משמעותי מתחילת העשור, וזאת לאחר שהסתיימה בניית השכונה הוותיקה. שלושה מרכזי קניות נוספו כ"קניונים שכונתיים" המספקים את כל השירותים המיידיים שהשכונה צריכה, כאשר בכל מרכז ניתן למצוא קופת חולים שונה, בנק, מכולת וחנויות הכוללות בתי קפה ובילוי, כגון פיצרייה, סושי וגלידריות.
19 צפייה בגלריה
הדר המושבות | צילום: ריאן
הדר המושבות | צילום: ריאן
הדר המושבות | צילום: ריאן
בחלוף השנים האחרונות הכפילו יחידות הדיור ואף שילשו את עצמן בקצב מסחרר, וממצב של 1,500 בתי אב, היום מונה השכונה 13,000 בתי אב. ככל שהתקדמה הבנייה והשטחים לבנייה נוספת אזלו, כך טיפסו ועלו מחירי הדירות בשכונה. בדירות ארבעה וחמישה חדרים, שלפני כעשור עלו בממוצע כמיליון וכ־1.15 מיליון שקל בהתאמה, היום המחירים הכפילו עצמם ואף יותר בדירות בבניינים האחרונים שנבנו.
דבר המומחה (כפיר כץ, מנהל אזור אם המושבות ברשת "שחף נכסים"): "אינני מכיר בניין שבו עומדות הדירות המוצעות למכירה או להשכרה יותר מכמה חודשים בודדים, וקצב המכירות שומר על יציבות כשמשפרי דיור מתוך השכונה ומחוצה לה מניעים את השוק.
לאחרונה אף התגבר הביקוש של משפרי דיור ממרכז העיר אל אם המושבות. דרכי הגישה לשכונה הוגדלו עם פתיחתה של דרך אם המושבות מכיוון כביש 5 וחיבורן לדרך ראשון לציון, המחברת בין השכונה הוותיקה לחדשה, כך שניתן לצאת בקלות לכל כיוון; ועושה רושם שהפקקים ייפתרו ב־2021, עם תחילת הפעילות של הרכבת הקלה.
"מצב השכונה הדר המושבות החדשה ביחס לשכונות האחרות בעיר הוא מעולה. זו שכונה מודרנית וצעירה שמשרתת את הקהילה והילדים כאחד, ולכן היא פופולרית ומבוקשת ביותר. להערכתי, מאחר שעתודות הבנייה עומדות להסתיים, הדבר יוביל לעליות מחירים נוספות בשנים הקרובות".
רמת ורבר: עלתה על הרכבת
זה מה שקרה בעשור החולף: חלק גדול מרוכשי הדירות ברמת ורבר הם משקיעים הנוהרים לשכונה בעקבות הצפי לעליית מחירים. מקורה של תחזית זו היא בעיקר בקרבה לקו הרכבת הקלה, פארקים, מרכזי קניות, מרכזי מסחר ומשרדים הנבנים בסמיכות. כל אלה מגדילים את אפשרויות התעסוקה, הפנאי והבילוי.
19 צפייה בגלריה
רמת ורבר. זינוק של 100 אחוז | צילום: מתן דויטש
רמת ורבר. זינוק של 100 אחוז | צילום: מתן דויטש
רמת ורבר. זינוק של 100 אחוז | צילום: מתן דויטש
מבחינת נדל"ן, את בנייני הרכבת הישנים שמילאו תפקיד נכבד בהתיישבות השכונה מחליפים במהירות שיא בניינים חדשים, במסגרת התחדשות עירונית מאסיבית באזור (תמ"א 38), כשפרויקטים רבים כבר נמצאים בשלבי ביצוע.
בעשור החולף יש עלייה חדה במספר העסקאות בשכונה, וכמו כן גם עלייה חדה - של 100 אחוז לפחות - בממוצע מחירי הדירות. לדוגמה, עלות ממוצעת של דירה בשכונה בשנת 2009 הסתכמה ב־765,000 שקל. כיום, בתחילת שנת 2020, המחיר הממוצע לדירה הוא כפול – כ־1,553,000 שקל.
דבר המומחה (צחי רזאל, בעלים משותף במשרד נדל"ן סנטר פתח־תקוה): "אם בעבר התאפיינה השכונה בעיקר באוכלוסייה מבוגרת, הרי שכיום יש ביקוש גבוה בקרב זוגות צעירים הרוצים ליהנות מהיתרונות ומההתחדשות שיש לרמת ורבר להציע.
19 צפייה בגלריה
רזאל | צילום פרטי
רזאל | צילום פרטי
רזאל | צילום פרטי
כמתווך שחי ונושם את שוק הנדל"ן בפתח־תקוה וליווה מאות משפרי דיור ומשקיעים בעשור האחרון, אני משוכנע שהשכונה שתיתן את הקפיצה הגדולה ביותר היא רמת ורבר. לכן אני ממליץ למחפשים נכס להשקעה או למשפחה צעירה - התמקדו בחיפושים אחר דירה או יחידה ברמת ורבר".
השכונות הותיקות: מתחדשות ומתייקרות
יוספטל: למרות הבנייה הישנה בשכונה מדובר באזור מאוד מתפתח. בחלק מהשכונה יש הרבה בתים פרטיים, וילות חדשות ושטחים נוספים שמיועדים לבניינים שטרם הוקמו, אבל העירייה כבר משקיעה משאבים בפיתוח האזור. עם זאת, רוב המבנים אכן ותיקים והמחיר בהתאם; אך בגלל הוותק שלהם קיימות אופציות רבות לשדרוג ופיתוח.
19 צפייה בגלריה
הוותיקות. גם כאן נרשם זינוק | צילום: מתן דויטש
הוותיקות. גם כאן נרשם זינוק | צילום: מתן דויטש
הוותיקות. גם כאן נרשם זינוק | צילום: מתן דויטש
בעשור האחרון עלו המחירים בצורה משמעותית, כאשר עיקר הזינוק היה החל משנת 2017. עד אז ניתן היה לרכוש דירת שלושה-ארבעה חדרים בפחות ממיליון שקל, אך כיום חצו המחירים את רף המיליון בבניינים ישנים, ובבניינים חדשים יחסית בשכונה נעים המחירים בין 1,400,000 ל־1,950,000 שקל.
עמישב: השכונה הוותיקה שצמודה להדר גנים המתפתחת מאופיינת אף היא בבנייה ישנה ובבתי רכבת רבים. בעשור החולף ניתן לראות התחלה של התחדשות עירונית. בדומה לשכונת יוספטל, גם בעמישב מחיר דירה ממוצעת עלה ממאות אלפי שקלים ל־-1,200,000-1,400,000 שקל בממוצע לדירת שלושה-ארבעה חדרים.
שעריה: גם בשכונה הסמוכה למחנה יהודה כמעט ולא הייתה בנייה, זאת עד העשור האחרון. בשלוש עד חמש השנים האחרונות חלה עלייה משמעותי במחירי הדירות, כשהשכונה החלה להתפתח בצורה מהירה עם פרויקטים של התחדשות עירונית. היום, דירת ארבעה חדרים ממוצעת מגיעה לסכום של 1,700,000 שקל.
דבר המומחה (יסמאו עלמו, חברת "קלר-וויליאמס"): "לגבי אזור יוספטל, בעקבות מחירי הדירות הנמוכים יחסית יש רוח צעירה שנכנסת לשכונה. פרויקטים של פינוי־בינוי וכמו כן פרויקט סירקין יתנו זריקת עידוד למשקיעים ולזוגות צעירים.
19 צפייה בגלריה
עלמו | צילום פרטי
עלמו | צילום פרטי
עלמו | צילום פרטי
הטיפ שלי, בתור מומחה לנדל"ן בשכונה: מי שלא חייב למכור דירה עכשיו, שימתין עוד שלוש ארבע שנים, כי צפויה עליית מחירים וגם בגלל תוכנית התחדשות עירונית עתידית. המגמה הצפויה בשעריה די זהה, כשמן העבר השני, מי שחושב לרכוש דירה באחת מהשכונות הללו מומלץ כי יעשה זאת בקרוב, כשהמחירים עדיין נמוכים יחסית.
בשכונת עמישב ניתן לראות מגמה של עזיבת האוכלוסייה החילונית ובמקומם נכנסים עוד דתיים וחרדים. הציבור בשכונת הדר גנים זולג אל עבר עמישב בשל הקרבה, מחירים זולים ופיצוץ האוכלוסין בשכונה. כמו כן, הציבור החדש שמגיע לעמישב עובר אליה ממרכז העיר, בני ברק, אלעד ועוד".
"המחירים יעלו השנה משמעותית" | ערן ניסים "שנת 2019 בעיר פתח תקוה התאפיינה בעסקאות רבות ובשמירה על יציבות מחיר מסוימת מהשנה החולפת ואפילו ירידות מחיר קלות מתוך לחץ של מוכרים שרכשו דירות חדשות והיו חייבים להוריד מחיר על מנת למכור את דירתם בשוק .
כמו כן עדיין יש מיעוט ואף עצירה באופן יחסי לשנים קודמות בקניית דירות על ידי משקיעים. הסיבות לכך הן בגלל תשואות נמוכות ביחס למחירי הדירות והן בגלל נושא מס הרכישה של 8% המתווסף על הקניה (לדירה השנייה ואילך) בכל הקשור למשקיעים" .עם זאת, הביקושים בפתח תקוה בשנת 2020 צפויים לעלות משמעותית.
19 צפייה בגלריה
ערן ניסים | צילום פרטי
ערן ניסים | צילום פרטי
ערן ניסים | צילום פרטי
הסיבה לצפי זה הינו זוגות צעירים שמאסו בהמתנה לפרויקטים במחיר למשתכן ,פחד מעליית מחירים בקרוב (נוכח ניסיונות הקמת הממשלה החדשה שלא יודעים לאן פניה והשפעתה על שוק הנדל"ן בארץ) וכמו כן התחדשות פתח תקוה. הכוונה בסעיף האחרון הוא הצפי לרכבת הקלה בעיר וכן פעולותיו של ראש העירייה רמי גרינברג לטובת קידום מעמד העיר,שדרוגה והתפתחותה באופן מתמיד .בשנה החולפת שוק הנדל"ן ספג קשיים ברמה המקומית והארצית, בגלל חוסר בזוגות צעירים שמחכים להזדמנויות כגון 'מחיר למשתכן' והורדות מחירים נוספת בשוק.
בנוסף משפרי הדיור שמחזיקים נכס להשקעה נמנעים מלרכוש יחידה נוספת לעצמם בעיר בגלל גובה מס הרכישה הגבוה. ובאותה נשימה משקיעים שמחפשים נכסים במחירים סבירים ומחכים להורדת המחירים ולכן פנו לפריפריות וגם לשווקים בחו"ל. למרות כל זאת, המון עסקאות נסגרו בשנת 2019 בעליה משמעותית דרך מתווכים בעיר ובכלל בארץ ובשנת 2020.
‰ הכותב הוא בעל רשת "שחף נכסים", יו"ר לשכת מתווכי הנדל"ן פ"ת וראש העין וסגן יו"ר לשכת המתווכים מחוז גוש דן