הדואר לא בא היום לפתח תקוה. כלומר הוא כן אבל מי שרוצה לקבל שירות נדרש להרחיק לאחד מהסניפים הבודדים שעוד פועלים בעיר ולהמתין זמן רב בתור. רק בשנה וחצי האחרונות נסגרו לפי דואר ישראל שני סניפים בעיר - בקניון שלום סנטר באם המושבות ובקניון סירקין, אלא שמלבד השניים האלו גם הסניף שברחוב איכילוב סגר את שעריו. עיקר חיצי הביקורת שנשמעים מצד התושבים בעיר כלפי הדואר בימים אלו, הם בעקבות סגירת הסניף הראשון מבין השלושה, צעד שבעקבותיו תושבי אם המושבות, נווה גן וקרול, שמונות יחד עשרות אלפי תושבים, מופנים אל עבר הסניף הקטן והמיושן שברחוב אורלוב.


3 צפייה בגלריה
סניפי הדואר בפתח תקוה
סניפי הדואר בפתח תקוה
סניפי הדואר בפתח תקוה
(רועי רובינשטיין)

כמו בסצנה קומית


"שלוש שכונות גדולות עם עשרות אלפי תושבים פשוט הוזנחו", אומר תושב אם המושבות. "הסניף ברחוב אורלוב נראה כמו תפאורה מהסדרה 'שנות ה-80' בטלוויזיה. יש שם שתי פקידות, ומקום עמידה לשלושה אנשים. מגיעים לשם תושבים רבים, ביניהם לא מעט מאוכלוסיות מוחלשות, עומדים בתור, עומדים בשמש, עומדים בגשם ואין להם מה לעשות. זה בלתי נסבל.
"זה לא אמור להיות ככה. בכל מקום שנותן שירות לאנשים, בטח שחלק משמעותי מהם מבוגרים, צריך להיות מקום ראוי ומה שיש כאן זה ביזיון. ראיתי מחסנים יותר גדולים. אם היית סוגר את הסניף הזה, אתה יודע איזו מהומה הייתה? אז למה סגרו אצלנו ועכשיו כמה שכונות נאלצות להגיע לאותו סניף? מגיע לשכונה של עשרות אלפי תושבים שיהיה להם סניף דואר".
יש מי שטוען שהיום כשהכל מקוון כבר כמעט ולא צריך את הדואר.
"יש אוכלוסייה רבה שצריכה את הדואר עדיין. שולחים חבילות, דואר רשום, כספים ועוד. גם העירייה עצמה משתמשת בדואר רשום. כנראה שהחליטו שהאוכלוסייה באם המושבות ונווה גן מורכבת ברובה מצעירים שלא צריכים את השירות ומזמינים רק חבילות מחו"ל, אבל אני גר בבניין שיש בו מבוגרים ואי אפשר להשבית את השירות הבסיסי שהם צריכים.
"לעירייה יש דרכים לבוא ולשכנע זכיינים להפעיל סניפים, בין היתר באמצעות סבסוד עלויות, אבל לא נראה שהמצב מזיז למישהו".
אבי רז, תושב נוסף, ציין: "הסניף באורלוב הוא הכי מסויט שיכול להיות, אני לא יודע איך נותנים לו לפעול. בדרך כלל יש פה תור ארוך של אנשים שמתפרש על כמה מטרים, ומספיק להיות פה יום-יומיים כדי להבין. התחושה היא שלא מעניין אותם האזרח, אלא זורקים אנשים ככה ושיחכו".
3 צפייה בגלריה
סניף אורלוב
סניף אורלוב
סניף אורלוב
(רועי רובינשטיין)

שמעיה, תושב אחר שהמתין במקום, הוסיף: "למרות שאנחנו בחורף וקר, אין לנו איפה לשבת, כמו גם בקיץ כשחם מאוד. הזוי שככה נראה סניף בשנת 2023 אבל במדינה שלנו תמיד יש הפתעות. מעבר לכך אנשים מבוגרים לא תמיד יודעים להשתמש במכשיר שקיים בסניף או להזמין תור וצריכים סיוע. לא מזמן ראיתי כאן קשיש שיצא עם דמעות ושאל 'לאן אלך?', זה קשה".

לא מסתדרים עם הטכנולוגיה

כאמור, לא רק על התנהלות סניף אורלוב כועסים התושבים. למרות שבסניפי הדואר (מתוך העשרה הפעילים בעיר, מ.ד) בהם נדרש להזמין תור, ניתן לרוב למצוא תורים זמינים, תושבים בעיר מלינים על עומסים, קיצור בשעות הפעילות וכפי שציין שמעיה, על מצב בו מבוגרים לא מסתדרים עם הטכנולוגיה.
"בתחילת שבוע בדרך כלל יש כאן עומס ואני נאלץ להמתין כאן חצי שעה לפחות", מציין תושב מבוגר שהגיע לסניף ברחוב יונה גרין.
איך אתה מסתדר עם ההזמנה של התורים?
"הגעתי בלי תור ואני מנסה להיכנס ככה כי זו בעיה קשה בשבילי להזמין תור מראש".
תושבת נוספת שהגיעה למקום בשם רחל אמרה בכעס: "בשביל מה צריך את ההזמנה מראש? די, נגמרה הקורונה. אני מתעוררת היום בבוקר, יש לי בעיה, אז אני צריכה להזמין תור מראש? ואם אין? אני מגיעה לכאן לעיתים קרובות, הפקידות נורא נחמדות אבל לא תמיד יש תורים זמינים".

3 צפייה בגלריה
סניף יונה גרין
סניף יונה גרין
סניף יונה גרין
(רועי רובינשטיין)


אז מה את עושה?
"אני מחכה עד שאקבל שירות אבל זה לוקח זמן".
כרמלה, תושבת העיר שהגיעה לסניף הראשונים הסמוך לעירייה, אמרה: "לא כל אחד מבין איך המערכות האלה עובדות. יש אנשים מבוגרים שלא מבינים. זה גם לא הוגן שיש מקומות שצריך להזמין תור ויש כאלו שלא".
"בשביל מה צריך את ההזמנה מראש? די, נגמרה הקורונה. אני מתעוררת היום בבוקר, יש לי בעיה, אז אני צריכה להזמין תור מראש? ואם אין?"
בכניסה לסניף, עמדה יפה, שהגיעה למקום כדי להסדיר עניין אישי וציינה: "לפעמים, אני ממתינה פה לפחות שעה. בעבר הסניף היה פתוח עד 20:00, היום יש ימים שפתוח רק עד 18:00 ובשישי סגור. זה משפיע מאוד. אני צריכה לצאת מוקדם מהעבודה כדי להגיע לכאן כי אין שעות נוחות. גם שאני כבר מגיעה אז אני מתמודדת עם תורים ארוכים".

ההצעה של העירייה

בעירייה טוענים כי הנושא מוכר להם ועל אף שמדובר בנושא עליו אחראיים הגופים האמונים, דואר ישראל ומשרד התקשורת והוא רלוונטי לכל הארץ, ראש העירייה רמי גרינברג מנהל שיח רציף בנושא עם שרי התקשורת ובכירי המשרד, לצד עשרות פגישות שנערכו עם המנכ"לים של הדואר.
"רק לאחרונה, ראש העירייה הוציא מכתב לשר התקשורת החדש ח"כ שלמה קרעי בו הוא מציין כי למרות הרפורמה שהדואר עובר, אין לפגוע בשלב הביניים במקבלי השירות", כך נמסר מהעירייה, "ראש העירייה ביקש למצוא פתרון במקום הסניפים שנסגרו. העירייה הציעה להקצות שטחים עירוניים לטובת סניפי דואר נוספים וללא עלות מצד העירייה, רק שיינתן שירות הולם לתושבים. העירייה תמשיך לפעול מול הגורמים הרלוונטיים עד למתן מענה אמיתי בפועל".

קראו גם:

מדואר ישראל נמסר: "הדואר עובר בימים אלו תכנית הבראה נרחבת, שהמטרות העיקריות שלה הן למנוע פשיטת רגל, לייצב ולייעל את החברה, ולשפר משמעותית את רמת השירות. בפתח תקוה פועלות קרוב ל-40 נקודות שירות של הדואר, בסניפים ובמרכזי מסירה לחבילות בעסקים קטנים ברחבי העיר. זמני ההמתנה הממוצעים בסניפים ירדו בשנה האחרונה לדקות בודדות בזכות הטמעת 'תור בקליק', מערכת לניהול חכם של תנועת הקהל וכוח האדם בסניף. בזכות שינויים ושירותים חדשים שמציע הדואר, כבר אין צורך להגיע לסניף בשביל כל פעולה, כולל עבור משיכת כספי הקצבאות. עם הכרטיס הבנקאי 'דיירקט', ניתן למשוך כספים מהחשבון בבנק הדואר מכל כספומט של כל בנק, לשלם בחנויות ואף לשלם חשבונות או לבצע רכישות במוקדים טלפוניים ובאתרים".

הסניפים שנסגרו:

  • סניף אורלוב
  • סניף יונה גרין
  • סניף מחנה יהודה
  • סניף הראשונים
  • סניף אורלוב