4 צפייה בגלריה
עדי בר שלום. צילום: ריאן
עדי בר שלום. צילום: ריאן
עדי בר שלום. צילום: ריאן
עדי בר שלום (41), אמא לארבעה משכונת נווה עוז בפתח־תקוה, מגדירה את עצמה כאמנית מיחזור. בין היתר, היא יוצרת, מפעילה סדנאות לילדים ונשים, ובעלת סטודיו Adibarsha ליצירה ממוחזרת.
כנראה שמדובר בכישרון גנטי. אמה יצרה באמייל ובמשי, שתי סבותיה תפרו וסרגו, אחותה הגדולה מעצבת אופנה ואחותה הקטנה לומדת עיצוב פנים. אז איך הפכה בר שלום, ששירתה כקצינת משטרה במשך 13 שנה, לאמנית אשר לא מפסיקה ליצור ולחדש? "אני מאוד אוהבת להדריך ומאמינה שעיקר ההתלהבות נובעת מעצם היצירה עצמה", היא מסבירה.
מעשה בקפסולה
הקריירה שלה במשטרה החלה עם סיום התמחותה כפסיכולוגית תעסוקית. את ההתנסות המעשית היא כבר עשתה במסגרת המשטרה. "למרות התדמית הקשוחה, זה לא כמו להיות שוטר בתחנה", היא מספרת. "בתפקיד שעשיתי היה הרבה מקום ליצירתיות. בניתי כל מיני תרגילים, שאחר כך העבירו אותם לשוטרים בגיבוש של קצונה, לתפקידי מודיעין ולתפקידים מיוחדים. בנוסף, הייתי אחראית על מסיבות כמו מסיבת פורים, הפעלות בחנוכה ועוד, ממש צוות הווי ובידור".
4 צפייה בגלריה
הכנת החנוכיה
הכנת החנוכיה
הכנת החנוכיה
בשלב מסוים הבינה בר שלום כי מיצתה את עצמה במשטרה, והחליטה להפוך את תחביב היצירה שלה לעיסוק העיקרי בחייה. את החיבור העמוק והשורשי שלה למיחזור ולשימוש חוזר היא מגדירה כ"קטע פולני כזה", של לא לזרוק שום דבר. רבים מהרהיטים בביתה הם יד שנייה, שקיבלו הזדמנות נוספת והופחו בהם חיים חדשים. לדוגמה, כיסא שנזרק לצד הדרך, שויף, נצבע, רופד מחדש ומצא מקום של כבוד אצלה בסלון.
את יצירותיה היא נהנית להכין משלל חומרים ממוחזרים, כמו ניירות ושאריות טפטים. אלא שגולת הכותרת היא ללא ספק קפסולות הקפה הממוחזרות, מהן היא יוצרת תכשיטים ולאחרונה גם חנוכיות. למרות שהיא עוסקת ביצירה כתחביב מזה שנים רבות, לתחום הדרכת סדנאות היצירה בכלל ויצירה בקפסולות הקפה בפרט היא הגיעה ממש במקרה.
4 צפייה בגלריה
צילום: ריאן
צילום: ריאן
צילום: ריאן
"היתה לי קריירה ענפה במשטרה כפסיכולוגית תעסוקתית", היא משחזרת. "היצירה היתה סוג של תחביב, בעיקר בתחום ה'סקראפ' (יצירה מניירות - מ. ג־ד), מאלבומים, כרטיסי ברכה וכדומה. יום אחד, לפני כשנתיים וחצי, ראיתי מספר קפסולות ריקות של קפה ונזכרתי שמישהו סיפר לי על אפשרויות היצירה הטמונות בהן. החלטתי לנסות להשתמש בחותכנים עליהן כדי ליצור פרחים".
בר שלום היתה מרוצה מהתוצאה והראתה אותה למשפחה הקרובה. "ראיתי שהם ממש מתלהבים והחלטתי לשתף את הרעיון בקבוצת הפייסבוק 'יוצרות באם המושבות', בה אני חברה", היא מספרת. "התגובות לא אחרו להגיע. קיבלתי פניות רבות ובקשות לקיום סדנאות והסברים. צברתי רשימת המתנה של עשרות נשים, שהיו צמאות למידע".
מה כל כך מיוחד בקפסולות?
"זה נובע בעיקר מאינסוף האפשרויות שהן מציעות. אני עושה המון יצירות בתחומים רבים, וכל הזמן מחפשת מה עוד אפשר לעשות, לחדש ולגוון. אני אוהבת להתנסות ולהשתמש במגוון חומרים שונים ומשונים, שעדיין לא מיצו את החומר שלהן. אני כל הזמן חושבת לאיזה עוד שימושים הם יכולים להתאים. יש לי בראש עוד המון רעיונות, שעוד לא הגעתי אליהם, אבל ברור לי שאבצע אותם ביום מן הימים".
4 צפייה בגלריה
תכשיט מקורי שיצרה בר שלום
תכשיט מקורי שיצרה בר שלום
תכשיט מקורי שיצרה בר שלום
ימי החנוכה
מכל המיזמים שלה עד היום, היא הכי מתלהבת מסדנת החנוכיות החדשה שיצרה. "בדרך כלל מגיעות אליי נשים וילדות", היא מסבירה, "אבל עכשיו אני יכולה לפנות גם לקהל של ילדים. במשך תקופה ארוכה הבן שלי ממש קינא באחיותיו הגדולות, שהיו מגיעות איתי לסדנאות בחופשות. עכשיו, עם סדנת החנוכיות, הוא ממש שמח שגם הוא יכול להשתתף. זו סדנה ממש כיפית וגם בנים יכולים להתחבר אליה".
איך נולד הרעיון?
"האמת היא שאני לא יודעת מהיכן הרעיונות שלי מגיעים, אבל בכל פעם צצים לי עוד ועוד רעיונות חדשים שמלהיבים אותי. בקיץ, למשל, החלטתי להכין כפכפים עם קפסולות הקפה. עכשיו משהגיע חג החנוכה זה פשוט קלאסי. הרי הקפסולות עשויות מאלומיניום, שהוא חומר לא דליק ולכן זה פשוט מתאים. נכנסתי לחדר העבודה שלי בסטודיו, ניסיתי, חתכתי, הדבקתי, התאמתי ויצאו לי כמה דגמים של חנוכיות. בהמשך החלטתי לעשות מזה סדנת לימוד. בעיניי זה ממש מדליק, גם כי זה פשוט וגם כי מדובר בחומר זמין".
בר שלום גם השתתפה בכמה ירידים מקומיים, בהם היא מוכרת תכשיטים שיצרה. עם זאת, לדבריה, היא פחות מתחברת לאירועים מעין אלה. "כשאני יוצרת משהו ומישהי מתלהבת ממנו, אני מיד אומרת 'עזבי, אל תקני ממני, בואי לסדנה ואני אלמד אותך איך להכין את זה בעצמך'.
"אני רואה את ההתלהבות בשטח ויש לי המון לקוחות חוזרות, כאלה שכבר באו לסדנה אחת. בהמשך הן יכולות להזמין אותי למפגש כלשהו ומופיעות עם שרשרת שהן יצרו אצלי בסדנה. זה נפלא בעיניי".
מה האתגר הבא?
"אני תמיד מחפשת אותו. עד לפני חמש שנים, הייתי בטוחה שאסיים את חיי בתור קצינת מיון במשטרה, אבל יש לי הרבה מאוד חלומות, שאחד מהם הוא להעביר סדנאות בארץ זרה, בשפה זרה. אולי אפילו אצור קשר עם גורמים בחברת 'נספרסו' ואשתף איתם פעולה באיזו סדנה ליום האישה. אני חושבת שהם לא מבינים את הפוטנציאל הנשי ואת כל התחום של מיחזור קפסולות".
איך תכינו חנוכייה מקפסולות קפה ממוחזרות?
החומרים והכלים הדרושים ליצירת חנוכיית תשעה קנים בצורת ורד:
35 קפסולות נקיות מקפה בצבע אחיד או במגוון צבעים, משטח עבודה, פטיש, אקדח דבק חם, שפיץ פלאייר, מספריים, בסיס אלומיניום (למשל, תבנית אלומיניום מקופלת).
שלב היצירה:
דופקים בעזרת הפטיש על 4 קפסולות עד שהן נעשות שטוחות.
גוזרים את אחת הקפסולות עד למרכזה (רדיוס).
בעזרת שפיץ פלאייר מסובבים ליצירת שבלול.
את 3 הקפסולות שנותרו גוזרים לחצי. מכופפים את מחצית הקפסולה עד שנוצר מראה של עלה כותרת. יוצרים באופן זה 5 עלי כותרת.
מדביקים את עלי הכותרת בזה אחר זה לגב השבלול, כשעלי הכותרת חופפים מעט אחד לשני.
מדביקים את הפרחים למשטח האלומיניום, כשמתחת לשָמָש נדביק קפסולה, ששיטחנו מעט את הבסיס שלה כדי שהשמש יהיה גבוה יותר.
אפשר לקשט בחיתוכים מקפסולות קפה שחתכנו בחותכן והדבקנו למשטח.