למרות העלייה המתמדת במחירי הדיור: בין החודשים נובמבר 2021 לינואר 2022 נמכרו בפתח־תקוה 364 דירות חדשות.
1 צפייה בגלריה
בנייה בעיר. "הרבה דירות נמכרות למשקיעים, גם דירות חדשות"
בנייה בעיר. "הרבה דירות נמכרות למשקיעים, גם דירות חדשות"
בנייה בעיר. "הרבה דירות נמכרות למשקיעים, גם דירות חדשות"
(ריאן)
מדובר בעלייה של 38 אחוז לעומת שלושת החודשים שקדמו להם, אז נמכרו בעיר 263 דירות חדשות. כך פרסמה לאחרונה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס).
נתון נוסף שמפרסמת הלשכה מלמד כי בשנת 2021 החלה בנייתן של 1,418 יחידות דיור חדשות, כמעט פי שלוש מאשר בשנת 2020 (501 יחידות דיור) ובשנת 2019 (514 יחידות דיור).
מתברר כי הביקוש הגבוה לדירות חדשות עלה באופן משמעותי לא רק בפתח־תקוה אלא גם ברמה הארצית, שכן במהלך נובמבר 2021 עד ינואר 2022 נמכרו כ־16,440 דירות חדשות ברחבי הארץ שמביאות לעלייה של 21.9 אחוז בהשוואה לשלושת החודשים שקדמו להם.
מנגד מחירי הדירות החדשות עלו בלא פחות מ־2.7 אחוזים בחודשים דצמבר 2021 עד ינואר 2022 לעומת נובמבר 2021 עד דצמבר 2021.

"צוואר בקבוק"

אם כך, מה גורם לעלייה הגדולה בכמות הדירות החדשות שנמכרות, למרות שאזרחים רבים דיווחו על קשיים כלכליים בתקופת הקורונה? "בכל זמן שאנשים התלוננו על מצב כלכלי קשה, תמיד היו כאלו שעשו מהלימון לימונדה", אומר יועץ הנדל"ן, דרור אוזן.
קראו עוד>>>
"יש היום ביקוש אדיר לדירות ונוצר סוג של צוואר בקבוק. בתחילת תקופת הקורונה הרבה אנשים נמנעו מלבצע עסקאות כי לא רצו לבזבז כספים, אלא רצו לחסוך ופתחו קרנות השתלמות כדי שיהיה להם כסף למחיה. היום כל אלו שהסתייגו מלבצע עסקאות נכנסו לשוק, צעד שהגדיל את כמות המתעניינים.
"התוצאה כעת היא ביקוש מטורף, ובגלל שאין היצע המחיר עולה. אנשים אמרו 'נחזור לשגרה ואז נחפש', וזה מה שקורה עכשיו בבום.
"למעשה נוצר לחץ שאף אחד לא ציפה לו. איש לא תכנן את זה ולא נראה שעושים משהו בנידון כדי לעצור את התופעה. אנשים מבינים שאם לא יקנו דירה היום, הם יקנו מחר בעוד מאה אלף שקל, ולכן הם מעדיפים לאכול את הכובע ולקנות מאשר לאכול את הלב".
סיבה נוספת שמציין אוזן לעלייה במכירת הדירות החדשות היא הביקוש לממ"דים: "בעיקר אחרי מה שקרה במבצע 'שומר חומות' יש ביקוש חד לכך, ובכלל - תמיד אנשים מעדיפים מבנים מודרניים מאשר ישנים".
איך אתה חווה את העלייה הזו?
"על כל דירה שאני מפרסם היום יש 10 קופצים, במיוחד באזורי ביקוש, באזורים החדשים ובדירות החדשות. אחת הלקוחות אמרה לי: 'פעם הייתי צריכה להוסיף 200 אלף שקל והייתי עוברת מבניין ישן לחדש.
"עכשיו זה צמח ל 400 אלף שקל'. הפער הזה הולך וגדל, ולכן אנשים קונים עכשיו. אני יכול לומר שדירה שמכרתי לפני 10 חודשים עד שנה במחיר מסוים, עלתה בינתיים ב־20 וגם ב־30 אחוז".
מה צופן לנו העתיד הקרוב בתחום הנדל"ן בעיר?
"אני לא רואה את המחירים נעצרים, למרות שאם מעלים את הריביות, זה יכול טיפה למתן. אבל אני לא חושב שהמחירים ייעצרו. צריך לקרות משהו מאוד קיצוני כדי שהמחיר יירד. לגבי דירות חדשות שיימכרו? לא יודע לצפות זאת כרגע. זה תלוי בהרבה גורמים".

"עיר מבוקשת"

מוטי גואטה, בעלי משרד התיווך "דירות גואטה", אומר כי "קשה להשיג דירות היום, גם לא יד שניה, שגם המחירים שלהם עלו בצורה חדה לאחרונה. אנשים מעדיפים כבר לקנות דירה חדשה בפרויקט".
מה הסיבה שאין דירות יד שניה בשוק?
"אחת הסיבות העיקריות היא שאנשים לא רוצים למכור את הדירה בגלל מס השבח על דירה שניה. כל מי שמחזיק היום יותר מדירה אחת לא שווה לו למכור את הדירה השניה כי יהיה לו מס שבח מאוד גבוה. אנשים אומרים: 'אם זה ככה, אני לא מוכר', ואז אין הרבה תנועה של דירות.
"מעבר לכך, הרבה דירות נמכרות למשקיעים, גם דירות חדשות. הרבה מהקונים בפרויקטים חדשים מעוניינים לשלם היום סכום גבוה יחסית כדי לברוח ממדדי תשומות הבנייה שקופצים מדי חודש.
"בנוסף, מדובר היום על העלאת ריביות בזמן הקרוב, ולכן אנשים מעדיפים לקנות היום, לקחת משכנתא בריבית קצת יותר נמוכה, לברוח ממדדי הבנייה ולקנות ולשלם את רוב הסכום כמה שיותר מוקדם".
באילו אזורים רוכשים התושבים את הדירות החדשות?
"בכפר גנים ג' כבר כמעט ואין דירות, ואילו באם המושבות כמעט ואין פרויקטים בבנייה. אני יודע שנמכרו דירות בנוה גן ובפרויקטים רבים של פינוי־בינוי במסגרת התחדשות עירונית, שראש העירייה מקדם עם מנהלת כרמים.
"היום, למעשה, אין כבר מתחמים גדולים של בנייה, כך שהדירות החדשות מתנקזות לפרויקטים בתוך העיר ובאזור פסגת הדר הסמוך ליכין סנטר".
מה הצפי שלך לעתיד הקרוב?
"פתח־תקוה זו עיר מאוד מבוקשת מבחינה נדל"נית. אני מרגיש שבשנה האחרונה או בשנים האחרונות העיר עושה 'תיקון' במחיר ביחס לכל האזור.
"אם בעבר פתח־תקוה הייתה נחותה משמעותית מבחינת המחירים בהשוואה לערים מסביב כמו גבעתיים ורמת גן, אז היום יש קפיצה די משמעותית במחירים וגם הרכבת הקלה מוסיפה וסוחפת חבר'ה צעירים לעיר. אני מאמין שכשהיא תיפתח, המחירים ימשיכו להאמיר.
"בשנים הקרובות ייצא לדרך גם מתחם סירקין שיהיה הגדול והמשמעותי בעיר, ויחד עם פרויקטים נוספים של התחדשות עירונית צפויה מאסה משמעותית של תוספת יחידות דיור בפתח תקוה".
אהרון דינוביץ, יו"ר ארגון הקבלנים והבונים פתח־תקוה, מוסיף: "כפי שעולה מהנתונים, פתח־תקוה מבוקשת מאוד למגורים והשקעה, אבל כפי שאנחנו בארגון הקבלנים טוענים כבר שנים רבות - אין מספיק דירות בעיר וקצב הבנייה לא מספק. פתח־תקוה מושכת אליה אוכלוסיה חדשה ורעננה בשכונות החדשות, וגם התושבים הוותיקים שבעי רצון.
"בסקר איכות החיים של הלמ"ס פורסם כי כ־92 אחוז מתושבי העיר מרוצים מהדירה שלהם וכ־83 אחוז מרוצים מאזור המגורים שלהם. אבל כדי לספק מספיק יחידות דיור לכל דורש, יש להגביר משמעותית את קצב הבנייה וזה תלוי הרבה ברשות המקומית.
"לשמחתנו, העירייה מעודדת התחדשות עירונית וגם הקמתה של מנהלת כרמים להתחדשות עירונית הביאה תנופה גדולה לעולם הבנייה בעיר. אנחנו מקווים כי התנופה תימשך גם בסיוע ממשלתי".
לעדכונים: חדשות פתח תקוה