בתקופה הקרובה אמורות להתחיל העבודות להקמת הדיפו של המטרו בסמוך מאוד לבנייני המגורים של שכונת חן הצפון השקטה בפתח תקוה. התושבים חוששים מפני בלאגן תנועתי, זיהום אוויר ומים, רעש ולכלוך למשך שנים ארוכות ומנהלים מאבק עיקש נגד המהלך. לאחר שהבקשה למתן צו לעצירת העבודות נדחתה, הגישו 121 תושבים עתירה לבג"ץ שמטרתה להקים את הדיפו במקום חלופי המרוחק מבתיהם.
3 צפייה בגלריה


מוטי אפרתי ליד הבניינים בשכונת חן הצפון והשטח עליו אמור לקום הדיפו של המטרו
(צילום: פרטי)
קצת רקע על מה שעומד לקרות: על מנת להפעיל את קו המטרו M2 שיפעל בעתיד בפתח תקוה ובגוש דן, יש צורך להקים מתחם של תפעול ואחזקה לרכבות המהירות. המתחם שנבחר נמצא ליד צומת סגולה וסמוך לבניינים המגורים של רחוב שמעון ויזנטל לכיוון המבנה של סופרמרקט "חביב" ההיסטורי.
קו המטרו M2 יכלול בסך הכל 22 תחנות ואורכו 26 ק"מ. הוא צפוי לשרת שבע רשויות מקומיות לפי הסדר הבא: פתח תקוה, גבעת שמואל, בני ברק, רמת גן, גבעתיים, תל אביב-יפו, חולון. בפתח תקוה יהיו 8 תחנות: מאזור התעשייה סגולה לסירקין צפון, סירקין דרום, פתח תקוה מזרח, עיריית פתח תקוה (רחוב חיים עוזר), ארלוזורוב, בן גוריון, כפר גנים.
מתחם הדיפו של המטרו ישתרע על פני למעלה מ-354 דונם ויכלול מבנים ומתקנים לתפעול ותחזוקת הקו. הוא ישמש בין היתר כאזור כניסה ראשי לרכבות ואזור העמדת רכבות. יוקם שם בניין תחזוקה הכולל מסילות מוגבהות שיכלול שטיפה לרכבות, אזור שליטה בגלגלים ובלמים, מבנים אדמיניסטרטיביים, אזורי חניה, גרירה ופסולת ועוד.
לטענת התושבים, פעילות הדיפו מתוכננת להתקיים במשך 24 שעות ביממה, לרבות בשבתות ובחגים. כל זה בסמיכות של כמה עשרות מטרים בלבד מבנייני מגורים שבהם נמצאות משפחות עם ילדים שרובן שומרות מסורת. בעתירה שהוגשה בשם תושבי חן הצפון, כפר אברהם והסביבה, הם טוענים כי תהיה "פגיעה אנושה ובלתי מידתית באיכות החיים ובקניין". לפיכך העותרים מבקשים לבחון חלופות ריאליות אחרות שיהיו רחוקות יותר מבניינים המגורים של השכונה ויתחשבו ב"השלכות הקשות של מתחם הדיפו על תושבי השכונות הסמוכות".
"מזלזלים בתושבים"
"חיינו יהפכו לחיים של לכלוך ושל משאיות שימלאו אותנו ברעש ובאבק", אומר מוטי אפרתי, מראשי המאבק שמתגורר ברחוב ויזנטל. "שכונה שקטה תהפוך להיות פתאום סלאמס, פח זבל שאפשר לזלזל בתושביו. בזמן הבנייה שתימשך שנים רבות משאיות יעברו דרך רחוב ויזנטל שהוא רחוב צר מאוד, יש כאן ילדים וזאת ממש תהיה סכנת נפשות. לא רוצים להיות פח הזבל של העיר".
אפרתי מוסיף: "אנחנו נסבול מזיהום אוויר כבד בגלל הדיפו הזה בטווח הקצר ובזמן הארוך, יהיה רעש 24 שעות ביממה והחיים שלנו ייהפכו לסיוט. אנחנו מבקשים בכל לשון של בקשה להרחיק את הדיפו מבתי המגורים שלנו. לא הגיוני שיקימו כזה מפעל במרחק של כ-15 מטר בלבד מהבתים שלנו".
תושב נוסף משכונת חן הצפון מכנה את הדיפו כ"מפלצת תעשייתית" שעלולה לגרום גם לקרינה בגלל הקמת תחנת חשמל במתח גבוהה ובאיכות המים בגלל זיהום הקרקע. לדבריו, "כפר אברהם וחן הצפון הן שכונות הידועות באופיין הדתי ומובן שהקמת מפלצת שכזו שתפעל 24/7 במשך 365 ימים בשנה תפגע קשות באורח החיים ובצביון הדתי של השכונה. ראוי וצריך להסיט את הדיפו המתוכנן למקום אחר סביר וראוי, במיוחד לאור החלופות הסבירות והברורות הקיימות באזור, בהן אין כל פגיעה באיכות החיים, בבריאות הציבור, בשמירה על רווחת התושבים ובפתרון תחבורתי ראוי לתושבים רבים אחרים כאמור".
אז מה הפתרון לדעתך? איפה הדיפו צריך לקום?
"מתחם הדיפו צריך לקום באזורי תעשייה ובצמידות ככל הניתן למתחם הרכבת הכבדה הקיימת באזור פתח תקוה או ראש העין ובטח לא ליד בנייני מגורים".
קראו גם:
העירייה הצטרפה למאבק
בעקבות המאבק העיקש של התושבים, שכלל גם הפגנות בתקופה האחרונה, החליטה העירייה להצטרף למאבק והציעה למדינה שלוש חלופות מרכזיות להקמת הדיפו: באזור גן האירועים "58", באזור קיבוץ גבעת השלושה או היכן שבעבר היה ממוקם ה"פאוור סנטר". בשלב זה אף אחת מהחלופות לא אומצה על ידי הרשויות וכאמור העבודות צפויות להתחיל כמתוכנן.
מהעירייה נמסר: "במסגרת הפעילות המשותפת של העירייה והתושבים בנושא, ראש העירייה רמי גרינברג יקיים ביום שני פגישת עדכון נוספת עם נציגי התושבים בשכונת כפר אברהם-חן הצפון בנוגע לדיפו המתוכנן לקום בסמוך לשכונות. ראש העירייה יסקור את פעילות העירייה מול הגזרות השונות לטובת קידום חלופה עדיפה למיקום הנוכחי שמקודם ע"י המדינה. כזכור, לאחרונה בית המשפט דחה את העתירה לצו הביניים כנגד תחילת העבודות להקמת הדיפו של המטרו, כאשר, במקביל, העתירה שהוגשה ע"י העירייה ובה החלופות המוצעות למיקום הדיפו - עומדת בפני בית המשפט והיא תדון בהמשך.
"לאור העובדה כי הבקשה לצו ביניים נדחתה, מינהלת המטרו, הפועלת מטעם המדינה, החליטה להתחיל בקרוב בעבודות ההכנה הראשוניות בשטח. מדובר בהחלטה שאינה כפופה לסמכות העירייה, ובימים הקרובים המינהלת צפויה לפרסם בנושא חומר הסברה לציבור. במקביל, עיריית פתח תקווה דבקה בעמדתה כי יש הכרח לשנות את מיקום הדיפו לחלופה טובה יותר ואנו נמשיך לפעול באפיק המשפטי ובכל הכלים העומדים לרשותנו כדי שההצעות החלופיות שהוגשו יתקבלו".
מחברת נת"ע שאמונה על הקמת הדיפו והמטרו נמסר בתגובה: "פרויקט המטרו הוגדר כפרויקט לאומי, העתיד לשרת כ-850 מליון נוסעים בשנה, ברחבי גוש דן. האתר המדובר, אשר נקבע בתתל/102 הוא המיקום המיטבי למתחם התחזוקה והתפעול של קו M2. מיקום זה נמצא כמיטבי בהתבסס על שורה של שיקולים ולאחר בחינה סדורה של חלופות שונות.
"טענות התושבים, כמו גם הטענות שנטענו בעתירה שנדונה בימים אלה בפני בג״ץ, נשמעו במסגרת הליך ההתנגדויות לתכנית שהתקיים בוות״ל, נבחנו לגופן בתסקיר השפעה על הסביבה, בדיונים מעמיקים בפני חוקרת מקצועית ובפניי הוות״ל עצמה, ונדחו. יחד עם זאת, נת"ע תפעל להקטין ככל האפשר את ההפרעה לתושבי האזור".