מה יעלה בגורל הרכבת הקלה בסופי השבוע? לקראת סוף שנת 2022 צפוי לצאת לדרך הקו האדום ובינתיים השאלה הזו נותרת פתוחה. בנוסף לפניית השרה מרב מיכאלי לחברת נת"ע בנושא לא מכבר, בימים אלו ארגון "עומדים ביחד" פרסם עצומה בדרישה להפעיל את הרכבת בשבת.
2 צפייה בגלריה
הרכבת הקלה במהלך נסיעת מבחן בעיר
הרכבת הקלה במהלך נסיעת מבחן בעיר
הרכבת הקלה בפתח תקוה. תסע גם בשבת?
(צילום: מתן דויטש)
הארגון, שמגדיר עצמו כמשלב יהודים וערבים שנאבקים יחד למען שלום, שיוויון וצדק חברתי, כתב לאחרונה בדף הפייסבוק שלו כי הקו האדום של הרכבת הקלה, שעובר כידוע בפתח תקוה, יחד עם כל שאר הקווים "חייבים לפעול גם בשבתות. כדי שכולם יוכלו להתנייד ממקום למקום, במיוחד מי שאין לו רכב".
בעצומה שפתחו בנושא, עליה חתמו בינתיים מעל 1,700 איש, הוסיפו חברי הארגון וכתבו: "אנחנו לא מעוניינים להילחם בצורת החיים של דתיים. אפשר להפעיל את הרכבת הקלה בשבת בלי לפגוע ברגשותיו של הציבור הדתי, על ידי הפעלת הקווים האלה ב'מתכונת שבת': עצירה בתחנות קבועות ובתדירות מופחתת".
בעקבות העצומה, החל דיון בנושא ברשת החברתית. מצד אחד התומכים בה שכתבו "חייבים תחבורה ציבורית בשבת", כשמגיב אחר אף טען כי הפעלת הרכבת בשבת תוביל לצמצום חילול השבת על ידי כך ש"במקום 100 נהגים בכביש, יהיה נהג אחד". מנגד, היו כאלו שציינו "במדינה יהודית אין מקום לתחבורה ציבורית בשבת" ו-"תנוחו בשבת, זה מיותר".
כזכור, מי שדחפה גם כן לפני מספר שבועות להפעלת הרכבת בשבת, היא שרת התחבורה מרב מיכאלי שפנתה ליו"ר חברת נת"ע כדי שיפעל בעניין.
בתוך כך, במשרד התחבורה עמלים על הקמת רשויות מרחביות לתחבורה שאמורות להוות את החולייה המקשרת בין הרשויות המקומיות לשלטון המרכזי. למעשה כל רשות מקומית תשויך למרחב תחבורתי לפי זיקות תחבורתיות בין הרשויות. כל המרחבים התחבורתיים ינהלו את התחבורה והתנועה במרחב על בסיס סמכויות ותפקידים שמשרד התחבורה והרשויות במדינה יעבירו להן. כחלק מהתהליך, יואצלו לרשויות המקומיות סמכויות נרחבות לפרסום והפעלת מכרזי תחבורה ציבורית, אכיפה ועוד.
על פי תכנון משרד התחבורה, עד חודש אפריל 2023 תוקם הרשות המרחבית לתחבורה במטרופולין דן. בהמשך יקבעו יעדים להקמת רשויות מרחביות גם במטרופולין חיפה ובאר שבע ובשאר המרחבים התחבורתיים כולל בנגב ובגליל.

2 צפייה בגלריה
העצומה עליה חתמו האזרחים
העצומה עליה חתמו האזרחים
העצומה עליה חתמו האזרחים
(צילום: באדיבות "עומדים ביחד")

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, ח"כ מרב מיכאלי ציינה: "אחרי 25 שנה של דיבורים, אנחנו עושות ועושים. לראשונה, משרד התחבורה יעביר סמכויות לרשויות המקומיות ויאפשר לראשי הרשויות לנהל בצורה חכמה ויעילה, בשיתוף פעולה ובסינכרון, היבטים רבים בתחבורה, לרבות איך ומתי תפעל".
קראו גם:
כיצד בעיריית פתח תקוה נערכים לקראת הקמת הרשות המרחבית והאם היא תוביל להפעלת הרכבת בשבת? מדוברות העירייה נמסר כי: "הנושא טרם הובא לפיתחה של העירייה וככל שהוא יובא במהלך 2023, נדון בפרטיו בהתאם. כמו כן, לפי ההודעה של מנכ"לית משרד התחבורה, הכנסת נדרשת לקדם חקיקה אשר תאפשר את מימוש הנושא. וברגע שתהיה חקיקה כזו, המימוש תלוי במדינה".
בנוגע לעצומה של ארגון "עומדים ביחד" ציינו בעירייה: "מדובר בהחלטה של משרד התחבורה שאינה נתונה לשיקול דעת של הרשויות המקומיות. כידוע, החלטות של הרשות בעניינים תחבורתיים נדרשות אישור של משרד התחבורה ולא ההפך".