מלחמת חרבות ברזל השפיעה על תחומים רבים, כשבין הבולטים שבהם נמצא ענף הבנייה. עם פרוץ המלחמה אתרים רבים נסגרו, הבנייה הוקפאה ובחודשים האחרונים נעשים מאמצים לייבא פועלים ממדינות שונות, בעיקר מאסיה כדי להשלים את העבודות.
2 צפייה בגלריה
אתר הבניה בפתח תקוה
אתר הבניה בפתח תקוה
אתר הבניה בפתח תקוה
(צילום: מתן דויטש)

במקביל, ישנם קבלנים שמעסיקים פועלים מהמגזר הערבי בעלי אישורים, כמו למשל בעבודות להרחבת בית הספר 'בית יעקב' בהדר גנים, אלא שצעד זה עורר חשש רב בקרב הורים ותושבים באזור. "מפחיד לשלוח את הילדים ללימודים", אומרת אחת האימהות.
כזכור, עם פרוץ המלחמה הודיעה העירייה על עצירת העבודות בכלל האתרים, אלא שבעקבות הנחיית שר הפנים, משה ארבל, הודיעה העירייה כמו עיריות נוספות שפעלו באופן דומה על החזרת העבודות בתנאים מסויימים, בהם: פעילות על פי הנחיות פיקוד העורף, העסקת אזרחי מדינת ישראל ועובדים זרים עם רישיון בלבד, הצבת מהל אתר שישמש כאיש קשר ויהיה אחראי על מצבת העובדים באתר, כולל פרטים האישיים וכן הצבת מאבטח במקום. בהמשך לאותן הנחיות, פסק בית המשפט המחוזי בתל אביב בחודש דצמבר האחרון כי לא ניתן להציב מאבטח פרטי חמוש בכניסה לאתרי בניה מאחר ומדובר בצעד מנוגד לחוק.
כעת, ובהעדר מאבטח באתר להרחבת בית הספר בית יעקב שבהדר גנים, תושבי השכונה ובהם הורים לבנות וילדים הלומדים בבית הספר ובגנים הסמוכים מביעים את חששם.

2 צפייה בגלריה
אתר הבניה בפתח תקוה
אתר הבניה בפתח תקוה
אתר הבניה בפתח תקוה
(צילום: מתן דויטש)

"העבודות במקום הוחזרו בסביבות פסח והפועלים נמצאים שם בכל בוקר ועד שעות הצהריים, בלי פיקוח ואבטחה לא שלהם ולא בגנים הסמוכים", טוענת אחת האמהות. "יש מאבטח אחד בבית הספר ואת הסיירת של העירייה שלא נמצאת שם באופן קבוע.
"מדובר במצב מפחיד. יש עשרות פועלים מהמגזר הערבי באתר, וגם אם הם לא מהשטחים אלא אזרחי ישראל זה לא מרגיע אותנו, במיוחד לאור ריבוי ניסיונות הפיגועים מצד בעלי תעודות זהות כחולות. יש המון פועלים עם כלים שיכולים בקלות להפוך לנשקים פוטנציאלים והם לא צריכים להיות מתוחכמים במיוחד כדי להוציא לפועל פיגוע. זה מטריד מאוד ואנחנו חוששים לשלוח את הילדות ללימודים אבל מצד שני אנחנו לא יכולים להשאיר אותן בבית".
אם אחרת הוסיפה: "מסביב לאתר יש בסך הכל גדר פח שמפרידה בינה לבין בית הספר אך גם היא פרוצה בנקודה אחת לפחות שבה אין דבר שמפריד בין המקומות והפועלים יכולים חלילה לפגוע בקלות בבנות. חייבים לפתור את העניין הזה כדי שלא יקרה אסון".
פעיל הציבור ירון קדושים שמתגורר בסמוך לאתר המדובר הוסיף: "זה מסוכן ומפחיד. אימהות רבות התקשרו אלי בחשש גדול עם חזרת הפועלים לאתר הבניה של בית הספר. גם אשתי וילדיי חיים בפחד, ולחיות בפחד מסוכן לא פחות מהסכנה הפיזית חלילה. אתר הבניה הזה לא מפוקח מהבחינה הביטחונית כמו שכלל אתרי הבניה בעיר לא מפוקחים והוא נמצא צמוד ממש ל150 ילדי גן ומאות רבות של בנות בית ספר. רק גדר פח מפרידה ולא ראיתי פעם אחת ביקורת. צריך לזכור שאת חוליית גנבי הרכב האחרונה אנחנו תפסנו באתר בניה אחר של הרחבת בית ספר נוסף בהדר גנים. ראש העירייה צריך לעמוד בהבטחתו לפיקוח וביקורי פתע לפחות כדי לוודא שאין שב"חים שעלולים להיות מחבלים פוטנציאליים".


קראו גם:

מדוברות העירייה נמסר: "העירייה פועלת על פי חוק ובהתאם להנחיות שהתקבלו ע"י בית המשפט בנושא, אשר ביטל את הוראת הרשויות להצבת מאבטח. עיריית פתח תקווה היתה הראשונה שהציבה רשימה של דרישות אבטחה מהקבלנים, לרבות הצבת מאבטח בכל אתר ועוד. בכל מקרה, גופי הביטחון העירוניים פועלים באופן מתוגבר גם בתחום זה ומבצעים בקרה בשטח, סיורי פתע בכל אתר, בדיקת אישורי עבודה, ווידוא תעודות זהות כחולות ועוד. לאחרונה תוגבר מערך הביטחון בעירייה בעשרות סיירים חמושים שפועלים במסגרת היחידה הטקטית, לצד תגבור כלל מערך האבטחה העירוני הפועל 24/7 בשיתוף המשל"ט שמבצע בקרה על מאות מצלמות אבטחה שפרוסות ברחבי העיר. ביטחון התושבים נמצא בראש סדר העדיפויות ואנו נמשיך לפעול בנושא בכל סל האפשרויות החוקיות שעומדות לרשותנו".