האם מתקפת הטרמיט הפורמוסי עלולה להיות מסוכנת גם לקירות בנייני מגורים בפתח תקוה ולא רק למוצרי עץ? צפו בסרטון שצילם ושיתף ברשתות החברתיות, פעיל הציבור ירון קדושים.
1 צפייה בגלריה
מושבת טרמיטים בפתח תקוה
מושבת טרמיטים בפתח תקוה
מושבת טרמיטים בפתח תקוה
(צילום: ירון קדושים)

בסרטון שצילם קדושים נראית מושבת טרמיטים שנמצאה לדבריו בתוך קיר בטון בבניין מגורים במזרח העיר. בעירייה ובמשרד להגנת הסביבה מנסים להרגיע, ועומדים על כך שהטרמיט ניזון ממוצרי עץ בלבד, ובנוסף מסבירים כי הוא יכול לעבור דרך סדקים שקיימים בבטון בדרכו לחומרי העץ.

קראו גם:

בסרטון שפרסם קדושים, שפועל בנושא הטרמיטים מזה מספר שנים, תועדו חורים בחדר מדרגות בבניין מגורים ובהם נעים מספר טרמיטים. כאמור, עד כה דווח על ידי תושבים בעיקר על פגיעות בעצים ובחומרים העשויים מעץ, כשגם בעירייה ובמשרד להגנת הסביבה הסבירו כי הטרמיטים אינם מזיקים לבני האדם ופוגעים במוצרים מעץ בלבד.

מושבת טרמיטים בתוך קיר בניין בפתח תקוה
(צילום: ירון קדושים)

"לצערי, אשר יגורנו הנה זה בא, ונמצא קן טרמיטים ביסודות של בנין. בבטון, לא רק בעץ", טוען קדושים ומוסיף: "במשך כל חמש השנים האחרונות התרעתי מפני מפגע ה'טרמיט הפורמוסי'. אמרתי שלא מדובר רק במטרד ולא מדובר רק בנזק כלכלי למוצרי עץ ועלות הדברה. מדובר במזיק ביותר בעולם שאוכל הכל ובעל השלכות לנזקים משמעותיים לתשתיות, ולפנינו ההוכחה".
עוד הוא טוען כי, "על כל פריט שאני מאתר, כנראה שקיימים עוד רבים שטרם אותרו, גם קינים, וגם בתים נגועים. בסוף היכולת שלי כאדם פרטי מוגבלת, והבעיה הזו רק תלך ותחמיר. זו איכות חיי הציבור ויתכן שגם סיכון בטיחותם האישית. נמתין לבדיקת נציג המדינה באגף מזיקים כדי לדעת מה חומרת הממצא הנוכחי. המידע החדש הועבר, כמו תמיד, ישירות למנהל אגף מזיקים במשרד הגנת הסביבה ואני סמוך ובטוח כי יטפל בו כנדרש".

מושבת טרמיטים בתוך קיר בניין בפתח תקוה
(צילום: ירון קדושים)

מדוברות עיריית פתח תקוה נמסר בתגובה: "גורמי המקצוע ברשות, כמו גם הספרות המקצועית בנושא ומומחים המלווים את העירייה, שוללים אפשרות שהטרמיט מכרסם בבטון וצר לנו על הניסיונות להפחיד את הציבור ללא שום ביסוס מקצועי. הטרמיט ניזון ממוצרי עץ, ומוצא דרכי מעבר לעבר מוצרי עץ גם בסדקים בבטון. כמו כן, ההפרשות של הטרמיט מאפשרות הסוואה ומעין מחילת מעבר חיצונית, על גבי הבטון, לעבר מוצרי העץ. על כל פנים, העירייה ממשיכה בהצבת תיבות האכלה להדברת הטרמיט במרחב הציבורי אשר הביאו למיטוט קנים רבים. הפעילות נעשית לאורך כל ימות השנה ולא רק בזמן מעופי הכלולות, ורק אתמול הוצבו עשרות תיבות האכלה באזורים שונים."
מהמשרד להגנת הסביבה נמסר: "הטרמיט הפורמוסי ניזון מעץ ומתוצריו בלבד, הוא אינו מזיק לבטון ואין חשש שיגרום נזק למבנים העשויים מבטון. הגם שהטרימיטים לא ניזונים מבטון, הם יכולים לעבור דרך סדקיו במטרה להגיע למקורות עץ שמהם הם ניזונים".