סיבה למחאה? בתחילת החודש הונפק רישיון לכריתת 35 עצי אקליפטוס ברחוב הרב עובדיה יוסף, בשטחים באזור מחנה סירקין, כשעל פי הנטען הם מהווים "סכנה בריאותית לציבור". ההחלטה הזו מעוררת כעס רב בקרב פעילי סביבה בעיר.
2 צפייה בגלריה
הכניסה למחנה סירקין
הכניסה למחנה סירקין
הכניסה למחנה סירקין
(צילום: מתן דויטש)
בירור הנושא מעלה כי כריתת העצים היא כחלק משיקום מוקדי קרקעות באזור המחנה שנמצאו מזוהמים בדלקים ובמתכות כבדות.
כידוע, לפני שנים אחדות פונה שטח מחנה סירקין על חייליו ובמקומו תוקם שכונת נוף ירקון פתח תקוה שעתידה לכלול כ-12 אלף יחידות דיור שיאוכלסו בטווח העשור הקרוב. מספר פרויקטים כבר שווקו ליזמים, כאשר במהלך 2024 יחלו עבודות הפיתוח והתשתיות לשכונה המוקמת יש מאין. על פי המודל, תכלולנה השכונות החדשות מתחמי ספורט ונופש, כמו גם פארקים רחבי היקף ושטחים נרחבים שיוסבו לטובת פעילויות פנאי.

2 צפייה בגלריה
אקליפטוס
אקליפטוס
אקליפטוס
(צילום ארכיון: קובי קואנקס)

כחלק מההיערכות לבנייה במקום אותרו מספר מוקדי קרקעות מזוהמות בדלקים ובמתכות כבדות בהן יש לטפל. כחלק מאותן עבודות כאמור, תידרש על פי החברה המבצעת, כריתתם של 35 עצי אקליפטוס.
ההחלטה המדוברת לא התקבלה בעין אוהדת בקרב פעילים סביבתיים בעיר, וכמה מהם בראשות יעקב אברמוביץ', הגישו התנגדות לפקיד היערות הארצי. בפנייתו ביקש אברמוביץ' מפקיד היערות הארצי כי "יבחן שנית את בקשת הרישיון, וכי יש לבחון אם ישנה אפשרות למנוע את כריתת העצים".
בשיחה עם מיינט פתח תקוה, הוסיף הפעיל הסביבתי כי "עצי האקליפטוס מלווים את פתח תקוה עוד מסוף המאה ה-19, והם מהווים חלק מהנוף שלנו במשך למעלה מ-100 שנים. כיום הם הולכים ונהיים נדירים, וכול עץ אקליפטוס שנכרת אין לו תחליף".

קראו גם:

אברמוביץ' הוסיף כי "כריתה של 35 עצי אקליפטוס בו זמנית היא מהותית, והנימוק של 'סכנה בריאותית לציבור' מחייב בדיקה ובקרה של אנשי מקצוע. כעת הנושא מצוי על שולחנו של פקיד היערות הארצי במשרד החקלאות, הרגולטור של תחום העצים בישראל, ואני משוכנע שהבדיקה שלו תהיה ממצה ומקצועית".
מעיריית פתח תקוה נמסר: "כחלק מההיערכות לבנייה במחנה סירקין לשעבר נדרש המשרד לאיכות הסביבה לבצע סקר עצים וסקר קרקעות עוד בטרם תחילת הבנייה. ממצאי הבדיקה איתרו מספר מוקדי קרקעות המזוהמים בדלקים ובמתכות כבדות אותם יש לסלק ולנקות. החברה המבצעת ניסתה לבצע את עבודות השיקום ללא כריתת עצים, אולם, בהתאם לממצאים ולצורך המשך הטיפול בקרקע המזוהמת, נמצאה עקירת העצים כבלתי נמנעת.
"המשרד לאיכות הסביבה סימן לכריתה 90 עצים ולאחר בדיקה מדוקדקת יותר של פקיד היערות העירוני סוכם על כריתה של 35 עצים שאין מנוס מלעקרם ולא ניתן להעתיקם. חשוב לציין כי העירייה שותלת אלפי עצים ברחבי העיר וככל שהדבר מתאפשר גם פועלת להעתקת העצים שנמצאים בגבולות התכנון. עיריית פתח תקווה עושה כל שניתן כדי להימנע מעקירת עצים ובוחנת כל מקרה לגופו".