סוף עצוב: יאיר יונתן רפאל הולנדר, שטבע בבריכת ביתו בפתח תקוה לפני כ-11 שנים ובעקבות המקרה נפתח המיזם "בית המתנות של יאיר", הלך לעולמו במוצאי שבת לאחר התדרדרות במצבו כשהוא בן 12.5.
2 צפייה בגלריה
יאיר יונתן רפאל הולנדר
יאיר יונתן רפאל הולנדר
יאיר יונתן רפאל הולנדר
(צילום: באדיבות מירב הולנדר)

המקרה הטרגי אירע בנובמבר 2012, אז טבע יאיר בבריכה שבחצר בית המשפחה בפתח תקוה. צוותי חירום והצלה שהגיעו למקום ביצעו בו פעולות החייאה ופינו אותו לבית החולים שניידר במצב קשה.
אימו, מירב, סיפרה היום למיינט פתח תקוה כי לאחר מספר חודשי אשפוז "הוא היה בבית במצב של כמעט צמח, ולא תיפקד בכלל. החלטנו שהכי טוב עבורו להיות בבית, מוקף במשפחה ולא בבית חולים. הוא עבר מסע חיים מאוד גדול ונלחם הרבה. היה לו קושי נשימתי, דלקות ריאות, והערצנו אותו על היכולת להתגבר על הקשיים ולצאת מהם. כל יום שהוא היה חי זה היה נס. בחודש האחרון חלה התדרדרות שהכינה אותנו לקראת הסוף, ובמוצאי שבת ליווינו אותו כולנו עד הנשימה האחרונה".
תארי את התחושות מאז יום שבת.
"יש עצב כמובן בעקבות הפרידה ממנו, כי יאיר האיר את הבית שלנו. הוא תמיד היה במרכז הסלון, ובכל פעם שנכנסתי הביתה הייתי מסתכלת ישר על הפינה שלו, והוא היה נראה כמו מלאך קטן. עם כל זה שיאיר כמעט ולא עשה דבר הייתה לו נוכחות עצומה וכל אחד לקח ממנו משהו. הנוכחות שלו חסרה מאוד, אבל יחד עם זאת ועם כל הקושי, אני שמחה שהוא לא צריך להיאבק ולהילחם יותר, כי בחודש האחרון היה לו מאבק קשה. עכשיו יש לו שקט ושלווה".
איך התמודדתם עם הסיטואציה המורכבת בבית לאורך השנים?
"ראינו בזה בכלל נס שיאיר חי. תלוי על מה אתה בוחר להסתכל - לא היה קל לראות אותו סובל אבל למדנו להכיר ילד אחר, עם עולם אחר, שבאיזשהו אופן עם כל המוגבלות הוא האיר לנו את הבית עם הפנים היפות, הטוהר שלו והמבט בעיניו. למדנו לראות אותו באופן אחר ולא להיצמד למה שהיה אלא למה שקיים. בזכות יאיר כל המשפחה קיבלה מבט אחר לחיים, ובזכותו נולדו הרבה דברים טובים".

2 צפייה בגלריה
מירב הולנדר
מירב הולנדר
מירב הולנדר בבית המתנות
(צילום ארכיון: לי מסיקה)

קראו גם:

היו אולי רגשות אשם לאורך התקופה על מה שקרה?
"היו בהתחלה רגשות אשם אבל הם לא לוקחים למקומות טובים, לכן השתדלנו לקחת את המשפחה קדימה למקום טוב ולחיות את החיים.
"אני חייבת לומר שכולנו הרגשנו בלב שלם ומלא שעשינו כל מה שיכולנו ובדיעבד אני בטוחה שעצם ההחלטה לטפל בו בבית האריכה את חייו מאשר אם היה במוסד רפואי כלשהו".
איזו תקופה תזכרי ממנו יותר?
"את התקופה האחרונה שהיינו איתו כולנו. עד כמה שזה היה קשה, היה משהו מאוד עוצמתי ללוות אותו עד נשימתו האחרונה. יאיר חי בין שלווה למלחמה, נופל וקם, דוהר ברכבת הרים מטורפת והשאיר אותנו פעורים ונדהמים מילד שהגוף שלו חלש ומוגבל אבל עם כוחות נפש עצומים ודבקות בחיים שפרצו כל שכל והיגיון".

המטרה: להרחיב את בית המתנות של יאיר


כאמור, המקרה המצער והאשפוז הממושך של יאיר, הובילו את הוריו, מירב ואלי, לפתוח את "בית המתנות של יאיר", בו נארזות מתנות חדשות שמגיעות כתרומות אל ילדים שמאושפזים בבתי חולים ברחבי הארץ וכן לילדים נזקקים.
"הכוונה היא להמשיך כרגיל את המפעל שעושה טוב להרבה ילדים, ואפילו באופן נרחב יותר", אומרת מירב. "השבוע המקום סגור, אבל אשמח שכמה שיותר אנשים יגיעו החל מהשבוע הבא".
בית המתנות נמצא ברחוב הבטחון 4, ופתוח בימים א' ו-ה' בין השעות 17:00-20:00.
הלווייתו של יאיר התקיימה אתמול (א') בבית העלמין סגולה.
יהי זכרו ברוך.