"אני לא מסוגל להבין איך בתקופה של יוקר המחיה, בעל דירה יכול להתפרנס על גבם של אנשים שמצבם גרוע משלו? העובדה שיש לו דירה והוא משכיר היא מצוינת, אבל לנסות ולהתעשר על הגב של אחרים? חוץ מחזירי, זה גם חצוף".
4 צפייה בגלריה
שכונת אם המושבות. מהמבוקשות ביותר בעיר
שכונת אם המושבות. מהמבוקשות ביותר בעיר
שכונת אם המושבות. מהמבוקשות ביותר בעיר
( צילום: ריאן)
כך אומר השבוע בכעס אמיר דרעי (32), פעיל מחאת הדיור בפתח־תקוה (ראה מסגרת), שמבטא כנראה את תחושותיהם של תושבים רבים בעיר, כמו בכל המדינה בימים אלו. כרגע המחאה בפתח־תקוה היא על אש קטנה, אבל היא קיימת בכל זאת ועלולה להתפרץ בכל רגע.
שיטוט קצר בקבוצת הפייסבוק "דירות להשכרה בפתח תקוה", שמונה כ־47 אלף חברים, מלמדת על הלך הרוח ברחובות העיר שמלווה בכעס רב כלפי בעלי דירות שמבקשים מחירים גבוהים משמעותית ביחס לשנים עברו. חלק גדול מהתגובות אף הפכו לציניות.
בעוד מתווכים בעיר מדברים על עלייה של כ־1,000 שקל בשנה לדירה ממוצעת, התושבים מעידים על עלייה גבוהה הרבה יותר, במקרים מסויימים אף מעל 2,500 שקל.
קראו עוד>>
ומי האחראי לכך? גם כאן הדעות חלוקות. בעוד אנשי המקצוע טוענים כי האשמה העיקרית היא המדינה, התושבים באים בטענות גם לבעלי הדירות. על דבר אחד כולם מסכימים: המצב הנוכחי חמור מאוד וזקוק לטיפול בדחיפות.

"פחות היצע"

"בשנה החולפת ראינו עלייה של בין 700 ל־1,000 במחירי השכירות בעיר, וזו בהחלט עלייה חריגה שנובעת מהמחסור בדירות", מסבירה אילנית בניטה, בעלת משרד התיווך "אילנית בניטה נדל"ן". "עד לאחרונה, דירה מושכרת הייתה מתפנה במקרים רבים אחרי שהשוכר היה קונה דירה.
4 צפייה בגלריה
בניטה. "למדינה אין אינטרס להוריד את המחירים"
בניטה. "למדינה אין אינטרס להוריד את המחירים"
בניטה. "למדינה אין אינטרס להוריד את המחירים"
(צילום: שירלי מיור דרורי)
"היום אם אותו שוכר רוצה לקנות ורואה את עליית המחירים, הוא מבין שאין לו את היכולת. לכן הוא נשאר בשכירות, וכפועל יוצא מכך יש פחות היצע - גם בדירות להשכרה וגם בדירות לרכישה".
מי אחראי בעינייך לעליית המחירים: המדינה או בעלי הדירות?
"למדינה אין אינטרס להוריד את המחירים כי היא נהנית ממיסים שמכניסים לקופתה מיליוני שקלים. בנוסף, הבנקים נהנים ממשכנתאות גבוהות. במקום שהמדינה תשחרר קרקעות, היא נותנת עונש לאלו שרוצים לקנות דירה ומעלה את הריבית.
"בסופו של דבר בן אדם נשאר חנוק עם מאמץ גדול לרכוש נכס, וזה משפיע גם על השכירויות. מחאת הדיור בהחלט צודקת, אבל הם צריכים לבוא בטענות נגד המדינה ולא נגד בעלי הדירות. אותם בעלי דירות מחזיקים את הנכס כמו עסק, ואם יש ביקוש - הם דורשים יותר. מנגד, התפקיד של המדינה הוא ליצור רגיעה על ידי שחרור קרקעות".
בניטה מוסיפה: "חשוב לי לומר במיוחד לבעלי דירות שרוצים לעבור דירה: אל תפחדו לצאת לשוק עם הדירות שלכם. אנשים היום מפחדים להוציא את הדירה למכירה כי הם רואים שאין הרבה היצע וחוששים שלא ימצאו דירה. מה שקורה הוא שהם יורים לעצמם ברגל עם כל השרשרת הזו. אנשים לא קונים את הדירה שלהם, הם לא קונים את הדירה הבאה וכל השוק נתקע כי כולם פוחדים לא למצוא דירה שהם אוהבים ולמכור לפני".
ממליצה לשוכרים לשלם את המחיר שהמשכירים דורשים?
"קשה לענות על זה. אם המחיר תואם למחירי השוק של היום, אז כן".
מי שעוד מפנה אצבע מאשימה כלפי המדינה הוא רון לנדסמן, מנכ"ל ובעלים של "רימקס supreme", שאומר: "בעלי הנכסים לא תאבי בצע, אלא פשוט רואים שכל דבר נמכר. במצב הזה כמובן שהם יבקשו יותר על הנכסים.
"הבעיה שאין מספיק בנייה חדשה, לא מפשירים קרקעות ולחלק מהפרויקטים של התחדשות עירונית לוקח הרבה זמן. זה יוצר צוואר בקבוק. בסופו של דבר, בן אדם לא ישכיר בפחות מהמשכנתא שלו כי ברור שהוא ירצה לכסות אותה".
עד כמה מחאה יכולה להועיל אם בכלל?
"אולי היא תשפיע על הממשלה לבוא ולאשר יותר בנייה למגורים ופחות בנייה מסחרית. בפתח־תקוה, למשל, בונים הרבה מאוד למסחר ולא תמיד יש צורך, אבל יש בזה אינטרס כספי. העירייה במצב כזה מקבלת ארנונה הרבה יותר גבוהה. יש היום כבר מגדלים שחלק מהמשרדים בהם עומדים ריקים וללא סיבה".
מה להערכתך יהיה הכיוון בעתיד הקרוב?
"אני מאמין שתהיה עצירה, אבל לא ירידה במחירים. השילוב של העלייה במחירים ובריביות יוריד את כח הקניה של האנשים שיקנו פחות. מי שיבקש סכומים גבוהים פשוט לא ימכור".

"המצב חמור"

לקולות המחאה מצטרפת תושבת העיר, אם לארבעה ילדים, ששוכרת בשכונת מחנה יהודה דירת 4 חדרים תמורת 3,800 שקל. בקרוב, עם תום החוזה שלה, היא תצטרך למצוא דירה חלופית. "אני מחפשת דירות כבר חודשיים, אבל דמי השכירות בשמיים".
באילו מחירים נתקלת?
"4,500 שקל לדירת 4 חדרים ברחוב יוסף ספיר או 4,800 שקל ברחוב בן דוד. אני מדברת איתך על דירות לא משופצות. ראיתי אפילו במרכז העיר דירת 3 חדרים ב־5,000 שקל. זה מחירים הזויים. יוצא שאצטרך לשלם יותר על השכירות ממה שאני מרוויחה".
איך זה משפיע עליכם בבית?
"הילדים מרגישים את זה, הם עצבניים יותר וגם לי קשה. כל לילה אני בוכה בגלל זה. בעלי דירות מגזימים והעלו את השכירויות בלמעלה מ־15 אחוז בדירות לא משופצות. זה מוגזם ולא מאפשר לבן אדם לכלכל את עצמו כמו שצריך. זה לא שאנחנו מרוויחים הרבה כסף".
כמה את חוששת מהעתיד?
"אני חוששת שאצטרך לקבץ נדבות ולהקים אוהל עם הילדים שלי בצומת סירקין כדי שיבינו כמה המצב חמור. החשש העיקרי הוא שהילדים יקבלו טראומה, ושחס וחלילה תהיה להם בעיה נפשית בגלל המצב".
מה את מתכוונת לעשות?
"אין לי הרבה ברירות. יכול להיות שאקים אוהל באמצע העיר. שכירות של דירת שני חדרים מגיעה היום ל 3,500 שקל ואי אפשר לגדל בה 4 ילדים. הגעתי למצב שאנשים תורמים לי כסף כדי שאעמוד על הרגליים".
4 צפייה בגלריה
לנדסמן. "הבעיה שאין בניה חדשה"
לנדסמן. "הבעיה שאין בניה חדשה"
לנדסמן. "הבעיה שאין בניה חדשה"
( צילום: נימרוד כהן)
תושבת אחרת שמחפשת דירה מסכמת: "ביקשו ממני בימים האחרונים 4,100 שקל על דירת 2.5 חדרים במרכז העיר. למה אנשים עפים על עצמם? מה נסגר? אין לבעלי הדירות גבול היום. אנחנו גרים בפתח־תקוה, לא בתל אביב".

"קשה מאוד להוציא אנשים מאדישות"

למרות שאוהל המחאה שהקים בסירקין פונה, אמיר דרעי לא מתייאש ‰ "נגרום לממשלה ולשרים להבין שעדיף שילחמו לצידנו כי אנחנו לא נוותר", הוא מבהיר
מי שהתחיל לפעול לאחרונה בנושא מחאת הדיור בעיר הוא אמיר דרעי, תושב שכונת עין גנים, נשוי ואב לשניים, שאף הקים אוהל סמוך לצומת סירקין, אותו אזור שהפך למאהל גדול במחאה ב־2011. "הייתי ישן שם מדי פעם ויוצא לסידורים עד שבבוקר יום שישי שעבר פינו לי אותו", הוא מספר. "אני עדיין בבירור אם זו הייתה המשטרה או העירייה. בכל מקרה זה יותר מזעזוע, כעס שאי אפשר להסביר. למה אוהל אחד מפריע והיה דחוף לפנות אותו? איזה מטרד זה ביחס לעוול שאני ועוד רבים חווים?".
מה גרם לך לעשות מעשה ולהקים את האוהל?
"רציתי להשכיר את הדירה שלי ולעבור למקום אחר, אבל אין סיכוי שאני יכול לעשות את זה. אם אני רוצה לעבור דירה, המחירים מזעזעים. זה אומר שאני צריך להשכיר את הדירה במחיר מאוד גבוה, אבל אני לא משתתף בג'ונגל הזה. המצב הכלכלי שלי לא אופטימלי אם להיות עדין.
4 צפייה בגלריה
אוהל המחאה שפונה מסירקין
אוהל המחאה שפונה מסירקין
אוהל המחאה שפונה מסירקין
( צילום: פרטי)
"אנחנו במינוס שהולך וגדל. לקחתי הלוואה חוץ מהמשכנתא ואני אובד עצות. אם זה המצב עכשיו, עוד כמה חודשים אמצא את עצמי בחובות של עשרות ומאות אלפי שקלים".
בינתיים נראה שהמחאה לא צוברת תאוצה כמו ב־2011. למה?
"ב־2011 הייתה עלייה דרסטית ומהירה במכה אחת. מאז עליית המחירים מתרחשת בהרבה גזרות כמו דיור, דלק, מוצרי מזון ועוד. זה במינונים קטנים ובזהירות כי למדו איך לעשות את זה בלי שנשים לב. בסופו של דבר מה שיקרה זה שעוד שנתיים-שלוש אנשים לא יצליחו לחיות פה.
"דבר נוסף הוא שקשה מאוד להוציא אנשים מאדישות. אבל עוד חודש-חודשיים כשהמחירים רק יעלו, אנשים יבינו את המסר".
אנחנו לפני מערכת בחירות נוספת. אתה חושב שזה פועל לטובת המחאה?
"אולי. אנשים טועים כשהם חושבים שכשיש מפלגות מסודרות וממשלה מכהנת, אז יש למי להפנות את האצבע אבל זה לא נכון. אתה יכול לבקש מחר מה שאתה רוצה ולא באמת יתייחסו אליך. כשיש לך את המחאה בתקופת בחירות, זה אפילו יותר טוב כי אתה גורם להם לעשות בשבילך את הפרסום שאתה צריך".
כבעל דירה אתה יכול להבין אנשים במצבך שמעלים את דמי השכירות?
"הייתי מבין אם היו מעלים את המחיר ב 100-200 שקל. המשכנתא שלי לדוגמא עלתה ב־53 שקל. אז איך בן אדם מגיע למצב שמעלים לו את המשכנתא בכמה עשרות שקלים, והוא מעלה לשוכר שלו את שכר הדירה ב־1500 ואפילו 2,000 שקל?".
אתה מכיר עליות יותר גדולות?
"ברור שיש עליות כאלו. חברים שלי שלימו 5,500 שקל על דירה ונדרשו לשלם עוד 3,000 שקל. אז נכון שאלו דירות גדולות, אבל זה קיים".
באילו צעדים אתם מתכוונים לנקוט?
"החלטנו שכל הפעילים יגיעו להפגנה בתל אביב במוצאי שבת, ושם נתחיל את החיבורים. נלך לכיוון של חברי כנסת ושרים ספציפיים, ואז המחאה תתגבר. נגרום לממשלה ולשרים להבין שעדיף שילחמו לצידנו כי לא נוותר. כשאנשים מגיעים לקצה ויורדים מתחת לקו העוני, אין להם מה להפסיד".
לכל העדכונים: חדשות פתח תקוה