סיבה לדאגה? על אף התנגדות עיריית פתח תקוה והעומד בראשה, רמי גרינברג, אושרה אתמול בממשלה התכנית להקמת תחנת כוח בצומת קסם.
2 צפייה בגלריה
מחאה נגד תחנות הכוח ראש העין
מחאה נגד תחנות הכוח ראש העין
מחאה נגד תחנות הכוח ראש העין
(צילום: מטה המאבק)
כזכור, על אף מאבק ציבורי ומשפטי ארוך, וכשבשלבים מסוימים היה נדמה כי התכנית להקמת תחנת כוח בצומת קסם יורדת מהפרק , אישרה בחודש דצמבר 2021 הועדה לתשתיות לאומיות את התכנית להקמת תחנת כוח מונעת בגז בסמוך לראש העין וכפר קאסם.
בעוד בראש העין וכפר קאסם התנגדו לתכנית באופן נחרץ, עיריית פתח תקוה נשארה תחילה מחוץ לתמונת המאבק ובלשכתו של גרינברג הסבירו כי "המרחק האווירי בין מיקום תחנת הכוח המתוכננת בקסם לבין קו המגורים הראשון באם המושבות הוא למעלה מ-4 ק"מ. על כן, במסגרת בדיקה מקיפה שנערכה ע"י גורמי המקצוע ברשות בנושא, פתח תקוה לא צפויה להיפגע מהקמת התחנה בשום צורה ועל כן אין צורך בהגשת ההתנגדות".
מנגד, חברי האופוזיציה וכן תושבים בעיר הפעילו לחץ ציבורי בעניין בטענה כי הקמת התחנה תפגע באיכות חיי התושבים בעיר ובאיכות הסביבה, ובהמשך חזר בו גרינברג ששלח מכתב ליו"ר הות"ל ובו הביע את התנגדותו למהלך. "מדובר בתכנית שמטרתה להקים תחנת כוח מוסקת גז בגיבוי סולר ובהספק של כ-780 מגה וואט, וכל זאת במרחק של כ-6 ק"מ משכונת אם המושבות המאכלסת אלפי תושבים בפתח תקוה", כתב גרינברג, שציין אף את החשש מקרינה, פגיעה במקורות מים חיוניים, פגיעה בערכי טבע ונוף, חשש מזיהום אויר ועוד.

2 צפייה בגלריה
מחאה נגד תחנות הכוח ראש העין
מחאה נגד תחנות הכוח ראש העין
מחאה נגד תחנות הכוח ראש העין
(צילום: מטה המאבק)

קראו גם:

כאמור, על אף ההתנגדויות ופעולות המחאה בהן נקטו לאחרונה בראש העין וכפר קאסם בניסיון להביא לגניזת התכנית, אתמול היא אושרה על ידי הממשלה וכבר יצרה הדים, גם בפתח תקוה. "תחנת הכוח בצומת קסם תהיה בכייה לדורות עבור תושבי האיזור כולו, בהם גם תושבי פתח תקוה", ציין פעיל הציבור ותושב שכונת אם המושבות, יעקב אברמוביץ שפעל אף הוא נגד התכנית. "למעלה מ-50 אלף מתושבי השכונות אם המושבות החדשה, אם המושבות הוותיקה, נווה גן ונווה דקלים - ימצאו עצמם במרחק קילומטרים ספורים מתחנת כוח מזהמת, ויהיו לכך משמעויות כבדות בכול הקשור לאיכות האוויר ואיכות החיים של כולנו.
"ברגע האמת, כאשר ראשי רשויות מכול הסביבה הקרובה והרחוקה פעלו במאמץ על-אנושי על מנת להסיר את הצעת ההחלטה מסדר יומה של הממשלה – מאכזב היה לגלות שעיריית פתח תקוה לא מצאה לנכון לבטא בצורה נחרצת ועוצמתית את התנגדותה לתחנה. כולי תקווה שהעירייה תבצע מהלך מתקן, ותעתור עצמאית לבג"צ נגד החלטת הממשלה, או לחילופין תצטרף לעיריות ראש העין וכפר קאסם המתכוננות לעתור לבג"צ".
מדוברות העירייה נמסר: "מיקום תחנת הכוח בקסם מרוחק מהעיר והוא נוגע לערים ממזרח. יחד עם זאת, העירייה והעומד בראשה פעלו באופן מקצועי ואחראי בכל הנוגע להתקדמות תחנת הכוח, ולראיה ההישג המשמעותי שהושג עם ביטול התכנון להצבת מסוף הסולר בתחומי פ"ת. המסוף נועד להזנת תחנת הכוח בזמן חירום, ובשל התנגדות העירייה - הצבת המסוף בתחומי העיר ירדה מסדר היום. העירייה מלווה את תכנון תחנת הכוח כבר למעלה משנתיים וראש העיר שותף לכל הדיונים הרלוונטיים שמתקיימים בנושא".
לצד המתנגדים, יש גם צד שמרוצה מההחלטה שהתקבלה. חזי קוגלר, מנכ"ל קסם אנרגיה, יזמית הפרויקט, מסר: "קסם אנרגיה מברכת על החלטת הממשלה לאשר את תכנית קסם לאחר שעמדה בכל דרישות המדינה ונבדקה באופן מקיף ויסודי על ידי כל המומחים הרלבנטיים מטעם המדינה, שקבעו שהיא עומדת בכל הדרישות הסביבתיות והבריאותיות ולא מהווה סיכון למקורות המים ולאוכלוסייה. קסם אנרגיה תפעל באופן שיבטיח שמירה על הסביבה ותיתן את המענה הדרוש למנהל המערכת שימנע את משבר החשמל במרכז הארץ.״