סיבה לדאגה? בפעולות ניטור שביצע המשרד להגנת הסביבה בשבוע האחרון, נמצאו יתושות נגועות בקדחת הנילוס בקריית אונו הסמוכה ובערים נוספות במרכז ובשרון. כזכור, בסוף השבוע דיווחנו על עלייה משמעותית במספר המאושפזים בבית החולים בילינסון שנדבקו בנגיף, חלקם מפתח תקוה.
2 צפייה בגלריה
קדחת הנילוס המערבי מכה בשרון
קדחת הנילוס המערבי מכה בשרון
קדחת הנילוס המערבי מכה בשרון
(צילומים: שאטרסטוק)

במסגרת פעולת הניטור, לכד המשרד להגנת הסביבה יתושות בתל אביב, בקריית אונו, בהרצליה ובאזורים נוספים בשרון, וחלקן אובחנו לאחר מכן במעבדות משרד הבריאות כנגועות בנגיף קדחת מערב הנילוס. בעקבות הממצאים מנה המשרד את הרשויות המקומיות הללו להרחיב את מערך הניטור וההדברה בשטחן.
במשרד להגנת הסביבה מדגישים כי בקיץ מקורות של מים עומדים אפילו בנפח קטן, במקביל לתנאי מזג אוויר חם ולח, עלולים להוות כר פורה לרבייה ולהתפתחות של יתושים. "האחריות לצמצום מפגעי היתושים בשטח הציבורי מוטלת על הרשות המקומית אך הציבור נדרש גם הוא להירתם למשימה ולייבש מקורות של מים עומדים במרחב הפרטי (חצרות, גינות, מרפסות וכו'). רק מאמץ משותף של כלל הגורמים יביא לפתרון מהיר וארוך טווח שיאפשר לצמצם באופן משמעותי את מטרדי היתושים בסביבה, ובכך יקטין את הסיכון להיעקץ וחלילה אף לחלות", הוסיפו.
ביום שישי האחרון דיווח משרד הבריאות כי עד אז דווח על 31 נפטרים מקדחת הנילוס המערבית אך יחד עם זאת יש לציין כי כ-80 אחוז מהנדבקים לא מפתחים תסמינים כלל. לכ-20 אחוז מהנדבקים יופיעו תסמינים ברמות חומרה משתנות ויכולים לכלול חום, הרגשה כללית רעה, כאבי ראש או כאבים מפושטים בגוף, ואילו בקרב פחות מאחוז אחד, עלולים להתפתח סיבוכים נוירולוגיים.

כיצד להימנע ממפגש עם יתושות קדחת הנילוס?


בעיריית פתח תקוה ציינו לא מכבר כי "העירייה פועלת בנושא לאורך כל השנה וממשיכה גם כעת להדביר מקורות מים עומדים במרחב הציבורי בכל העיר וכן גן בפאתי העיר ובשטחים הפתוחים. כמו כן, האגף לפיקוח על הבנייה הנחה את הקבלנים לייבש מקורות מים עומדים באתרי הבנייה ובמידת הצורך להדביר. כזכור, מקורות מים מהווים מוקד להתרבות יתושים. לכן נדרשת אחריות גם של הציבור, ויש להקפיד לרוקן מקורות מים עומדים מדליים ועציצים, לנקז מרזבים, גגות ומרפסות, לתקן נזילות מים מצינורות, ליבש מוקדי מים שנוצרו ממזגנים ולדווח למוקד 106 על כל מפגע במרחב הציבורי".


2 צפייה בגלריה
יתוש
יתוש
יתוש
(צילום המחשה: shuttersotck)

קראו גם:

ד"ר שי רייכר, מנהל אגף מזיקים והדברה במשרד להגנת הסביבה מסר כי: "לאור העלייה במקרים המדווחים של תחלואה בקדחת מערב הנילוס, המשרד להגנת הסביבה ממשיך בפעולות ניטור נרחבות ומקיפות בכל רחבי הארץ, זאת לצורך זיהוי של אזורים בהם יש יתושות הנגועות בקדחת מערב הנילוס. במהלך השבוע האחרון נלכדו יתושות הנושאות את וירוס קדחת מערב הנילוס בתל אביב, בקריית אונו, בהרצליה ובאזור השרון. בהתאם לתוצאות הניטור, המשרד להגנת הסביבה הנחה את כל הרשויות להרחיב עוד יותר את מאמצי הניטור וההדברה, הן במרחב האורבני והן באזורים הלא מיושבים שבתחומי הרשות. במקביל, המשרד להגנת הסביבה מבקש מהציבור להתמגן בהתאם להנחיות המשרד, זאת במטרה להפחית את הסיכון להיעקץ מיתושים. שיתוף הפעולה של כלל הגורמים נדרש כדי לייבש את היתושים, לצמצם את אוכלוסייתם ובכך להימנע מעקיצות מיותרות ומתחלואה".