משבר הקורונה בכלל ותקופת ההסגר שהלך והתהדק הביא ללא מעט בעיות בקרב זוגות שהתגרשו באשר להסדרי ראיה עם ילדיהם. אישה מהאזור טוענת כי בן זוגה לשעבר, עורך דין במקצועו, עושה שימוש בימים אלו באמתלות שווא כדי לא לטפל בשני ילדיהם המשותפים, מה שמוביל לקריסה כלכלית ונפשית של האם.
2 צפייה בגלריה
קריסה כלכלית ונפשית
קריסה כלכלית ונפשית
קריסה כלכלית ונפשית
(צילום המחשה: שאטרסטוק)
מדובר בזוג מהאזור שהתגרש לפני מספר שנים. תחילה נלחם האב עבור משמורת משותפת וזמני שהות מורחבים בהתאם, כשבסופו של יום קיבל את מבוקשו כך שהיה עם ילדיו בכל יום ב' מסיום הלימודים בבית הספר ועד למחרת בבוקר, בימי ד' מסיום בית הספר עד שעה 18:00 אז החזירם לבית האם, וכן בשניים מתוך ארבעת סופי שבוע בחודש מיום שישי עם סיום הלימודים ועד יום א' בבוקר.
לפי דבריה של עורכת הדין שירי זיידמן אשר מייצגת את האם, החל מתחילת שנת הלימודים הנוכחית האב החליט, על דעת עצמו, כי הוא מצמצם את זמני השהות שנקבעו בפסק דין בבית משפט לענייני משפחה. למעשה האב הפסיק להגיע לזמני השהות לחלוטין תוך מתן הסברים ותירוצים לאם. בין היתר כתב לה "אני מאוד רוצה לקחת אותם אבל הם רוצים לחזור הביתה ואת האמא שלהם והבית שלך זה גם הבית שלהם".
לאור התנהלותו, נפתח תיק בבית המשפט לענייני משפחה בנושא ומונתה פקידת סעד לסדרי דין אשר קבעה הסדרים חדשים, מצומצמים יותר, שאמורים להיות תקפים גם בתקופת הקורונה. השינויים נעשו בניגוד למבוקשה של האם שכעת נושאת בהוצאות גדולות יותר. למרות צמצום הסדרי הראייה של האב, טוענת זיידמן כי בשבועות האחרונים נמנע האב מלקחת את ילדיו כשהוא ממשיך לספק תירוצים שונים. בין היתר כתב "אני מצונן ומשתעל ולא אוכל לקחת את הילדים". לאחר מכן טען כי "המזכירה שלי כנראה עם קורונה ולכן אני צריך להכנס לבידוד", כל זאת כשהמשרד אותו הוא מחזיק המשיך לעבוד וגם לאחר שלושה שבועות, שכבר היה אמור לצאת מבידוד לכאורה, לא הגיע.
2 צפייה בגלריה
עו״ד שירי זיידמן
עו״ד שירי זיידמן
עו״ד שירי זיידמן
(צילום: אפרת שגב בראונשטיין)
"קשה לה מאוד כרגע", מעידה זיידמן על מצבה של האם. "עוד לפני התחלת הסגר היה לה קשה מאוד עם אי ההגעה שלו והפרה מתמשכת של ההסדרים במיוחד כאשר בית המשפט הפחית מזונות לאור משמורת המשותפת, אשר בברור לא מתקיימת. כעת, כאשר היא אינה עובדת , הנטל הוא כפול ומכופל, נפשית וכלכלית. אני מנהלת מולה שיחות רבות עם כובע של פסיכולוגית כדי לעודד אותה שלא תיפול רוחה ותוכל להמשיך לעמוד גם בעת הזו עבור ילדיה אשר זקוקים לה באופן מיוחד כי אין אבא בתמונה".
כיצד מביאים את המצב הסבוך הזה לידי פתרון?
"מיד לאחר פתיחת האפשרות להגשת תביעות תוגש תביעה להגדלת מזונות ותביעה להעברת משמורת לאם. כעת לא ניתן לעשות דבר כי בתי המשפט עובדים במתכונת חירום. הוגשה בקשה לחייב את האב להגיע להסדרים אך האב ממשיך בסירובו לעשות זאת".
מה המסקנות שלך מהמקרה שהופך למורכב במיוחד בימי הקורונה?
"כאשר אב לא רוצה למלא אחר האחריות ההורית שלו , זה לא יקרה, גם לא בתקופת הקורונה. התנהלות האב מעידה על בעייתיות בהבנה שלו מה היא אחריות הורית לרבות מסוגלות הורית שלו. מה שעצוב הוא שהוא עורך דין ותולה את תירוציו בהיותו בעל משרד ולכן אין הוא יכול להגיע להיות עם ילדיו. כיום, כאשר מרבית מהעובדים בישראל בבית, כאשר הילדים נמצאים במצב רגיש מאוד, דווקא היום היה מצופה מהאב לגלות אחריות גדולה וכן להשתתף בנטל עם האם, אך התנהלות חסרת אחריות מצד האב מעידה על כך שאין ברירה אלא לפנות לבית המשפט בחיובים כספיים גבוהים בגין התנהלות זו אשר מפרה ברגל גסה החלטות בית משפט לענייני משפחה".