הרצח המיותר שזעזע את העיר. מאז ה-7 באוקטובר הפכו אזורים רבים ברחבי הארץ לנפיצים, מה שגרם למרבית האזרחים להימנע מלהגיע אל מעבר לקו הירוק. המצב הרגיש לא מנע מאמנון מוכתר ז"ל (67), אב לחמישה ילדים וסב לנכדים מפתח תקוה, לבקר בשבת האחרונה בקלקיליה.
2 צפייה בגלריה
אמנון מוכתר (מימין), רפי פריינטה (משמאל)
אמנון מוכתר (מימין), רפי פריינטה (משמאל)
אמנון מוכתר (מימין), רפי פריינטה (משמאל)
(צילומים: פרטיים)


מוכתר נהג לבקר במקום מתוך אמונה באנשים אותם הכיר, על אף האזהרות מצד קרוביו. התוצאה הייתה טרגית: מוכתר נורה בראשו ורכבו הועלה באש. את דבר הירצחו גילו חלק מבני משפחתו באמצעות תמונות וסרטונים מזעזעים שהופצו ברשתות החברתיות והיכו אותם בהלם מוחלט. גם הסוחרים בשוק העירוני, בו הפעיל אמנון דוכן פירות וירקות במשך עשרות שנים, כאבו את לכתו של חברם האהוב, ולא פחות מכך את העובדה שהמקרה יכול וצריך היה להימנע.

תמונות קשות ברשת


סמוך לשעה 9 בבוקר החלו להתפרסם דיווחים על יהודי שנרצח בקלקיליה לאחר שנורה ברכבו. בשעה 9:40 פרסם דובר צה"ל הודעה לפיה "כוחות צה"ל פועלים במרחב קלקיליה, לאחר שנקבע מותו של אזרח ישראלי, זמן קצר לאחר שנמצא ירוי במרחב. כוחות צה"ל ומשטרת ישראל חוקרים את נסיבות האירוע". אלא שעוד קודם לכן החלו להתפרסם ברשתות החברתיות תמונות של אותו אזרח, אמנון מוכתר, כשהוא ירוי ברכבו ואף של רישיון הנהיגה שלו, וכן סרטונים של פינויו על ידי הסהר האדום לבית חולים מקומי לפני שרכבו הוצת.
באופן מצמרר זה גילתה משפחתו של אמנון על הירצחו. "ברבע לשמונה התקשרו אלינו מהמשטרה ואמרו שמצאו את הרכב בקלקיליה. שאלתי אותם 'ואיפה אבא?' הם ענו שהם לא יודעים", משחזר בנו ניר, שעבד איתו בדוכן בשוק. "אחרי חצי שעה גיליתי ברשתות החברתיות שהיה אירוע בקלקיליה והתחלתי לעשות אחד ועוד אחד. חשבתי מה אפשר לעשות כדי להציל אותו אבל מהתיעוד שהגיע אליי הבנתי שכבר אי אפשר לעשות כלום. לא הצלחתי לזוז, הייתי בהלם. לא האמנתי שזה יקרה. גם הוא לא חשב שיקרה לו דבר כזה".
לאיזו מטרה הוא נסע לשם? לפי הדיווחים הוא נהג לקנות שם סחורה.
"קניות לדוכן? ברכב פרטי? זה לא נכון. הוא היה הולך לשם בשביל הכיף, מטייל, מסתובב בשווקים, משווה מחירים, מדבר עם אנשים. הוא לא חשב שיעשו לו דבר כזה".
דיברתם איתו על הנסיעות לקלקיליה?
"ניסינו למנוע ממנו, אמרנו לו שזה מסוכן ואין לו למה ללכת, והוא היה עונה, 'אין לך מה לדאוג, יותר מוגן שם מאשר במקומות בישראל, אני סומך עליהם'. הוא הלך שולל אחריהם, ולא חשב שיעשו לו משהו".
על אביו מספר ניר: "היה איש עבודה יותר חרוץ ממני, למרות שגילי חצי משלו. אדם טוב שעוזר לאנשים. הוא היה אומר לי, 'תן להם סחורה, אין להם כסף' ותמיד נתן מכל הלב. אבא היה מסור מאוד למשפחה ולעבודה ולא החסיר מאיתנו דבר. הנכדים מאוד אהבו אותו ועד עכשיו הם לא מבינים איפה סבא שלהם. הבן שלי שאל אותי, 'מה קרה לסבא? אנשים רעים הרגו אותו? עכשיו יש לי רק סבא אחד, אין לי שניים?'. אני לא יודע מה לומר לו. אני מתחיל לבכות והוא מחבק אותי".
"ברגע שראיתי את התמונות ברשתות החברתיות חרב עליי עולמי", סיפר קרוב משפחה. "הוא לא שיתף אותי בנסיעות שלו לשם כי ידע שזה מכעיס אותי.
"אמנון היה אדם של משפחה ועבודה. אבא מדהים וסבא עוד יותר מדהים. כל הנכדים אהבו אותו מאוד, וגם בשוק היה אהוב מאוד על הלקוחות. מדובר בעסק משפחתי שהחל אביו לפני מעלה מ-60 שנה ויש לקוחות שהכירו אותו עשרות שנים. הוא נרצח רק מעצם היותו יהודי וזה אובדן לכולנו".

"רצח שיכול היה להימנע"


מי שהכיר היטב את אמנון הוא יו"ר ועד סוחרי השוק העירוני, רפי פריינטה, ששיתף בשיחה עם ידיעות פתח תקוה: "התחושה קשה. איבדתי חבר של עשרות שנים. יחד עם זה אני מאוכזב מאנשים שנכנסים לשם ולוקחים סיכון, במיוחד בגיל מבוגר, כשיש להם משפחה, ילדים ונכדים.
"אני מכיר את המקומות האלה כמו את כף ידי. היינו מגיעים לשם גם לפני עשרות שנים כדי לעשות קניות והיו בזמנו גם פועלים מהאזור. לפני 30 שנה עברתי בקלקיליה חוויה לא נעימה, זרקו עליי כסאות ואבנים ומאז אני לא נכנס לשם. בשנים האחרונות מסוכן שם מאוד. גם בשביל מיליון שקל לא אכנס".

2 צפייה בגלריה
שוק פתח תקוה
שוק פתח תקוה
שוק פתח תקוה
(צילום ארכיון)

קראו גם:

דיברת איתו על הנסיעות לשם?
"כן. שאלתי אותו 'מה יש לך לחפש בקלקיליה?' והוא היה עונה 'זה לא מסוכן, הם חברים שלי, אוהבים אותי, אני מגיע לשם בשבתות ומרגיש בבית'. הוא כיבד אותם ולא הפנים שזה מסוכן מאוד, במיוחד בתקופה הזו. אתה רואה שרצחו, שחטו ואנסו אנשים בתוך המדינה שאתה חי בה, אז למה אתה הולך לשם? זה רצח מיותר שיכול היה להמנע. לקחתי את זה קשה מאוד, גם את זה שהוא לא שמע לי".
מה הוא עשה שם לפי הידוע לך?
"לפי מה שידוע לי הוא היה קונה שם לפעמים דברים מיוחדים שיותר קשה להשיג כאן, כמו לוביה ובמיה. הוא בסך הכל רצה לעזור לילדים שלו ולמשפחה.
"הכרתי את אמנון מגיל 15 כשעבד עם אביו יד ביד בדוכן, שהיום הוא בין הוותיקים בשוק. הוא היה ילד טוב ולימים הפך לאדם שקט, פשוט, צנוע, לא מוציא עיניים, לא יושב במסעדות, דואג לאישה ולילדים. הוא ואשתו נתנו חינוך מצוין לחמשת ילדיהם ותמיד כיבדו אותי. אנשי עבודה ומשפחה. חיבבתי אותו מאוד".
יש סוחרים נוספים שנוסעים לקלקיליה?
"יש סוחר נוסף שעשה זאת אבל הפסיק אחרי שהבין שמסוכן שם".
איך המקרה השפיע על השוק?
"האווירה עצובה. זה פחד אלוהים לשמוע דברים כאלו. אני לא יודע איך זה ישפיע על פעילות הדוכן שלו אבל שאר הסוחרים יחזרו לשגרה עם הזמן. כל אחד כאן סוחב איתו את החבילה שלו.
"התחושות מאז המקרה קשות מאוד. זה שוק טוטאלי שקשה לעיכול", מציין מוטי עובדיה, שאביו עבד עם אמנון במשך תקופה. "הוא היה איש טוב, איש משפחה. לא הגיע לו לסיים כך את חייו. זה מצער מאוד".

כניסה לשטח A - עבירה מסכנת חיים


בעקבות האירוע פרסמה בתחילת השבוע משטרת ישראל הודעה בה חידדה את ההנחיות לגבי נסיעה לשטחי הרשות הפלסטינית. "בתקופה האחרונה אנו עדים למקרים רבים של כניסת אזרחים ישראלים לשטחי A הנמצאים תחת שליטת הרשות הפלסטינית", ציינה המשטרה. "כניסה לשטחים אלו אסורה על פי חוק עבור אזרחי מדינת ישראל ועלולה לעלות בחיי אדם כפי שאירע בימים האחרונים.
"ישראלים רבים נכנסים לשטחים אלו במודע לצורך קניות, מסחר, תיקון רכבם ועוד, ובכך מסכנים את חייהם ולא אחת נקלעים לאירועי תקיפה, שוד, גניבה וכן מהווים יעד לפגיעה על רקע לאומני. הנוסעים בגזרה צריכים להיות מודעים לכך שהתנועה בשטחי יהודה ושומרון מצריכה ערנות נוספת ומתן תשומת לב למסלול הנסיעה".