תם עידן: רחל בחכמה, בעלת דוכן "פלאפל בחכמה" המיתולוגי שברחוב יצחק שדה בפתח תקוה, הלכה לעולמה בתחילת השבוע כשהיא בשנות השמונים לחייה.
2 צפייה בגלריה
רחל בחכמה
רחל בחכמה
רחל בחכמה
(צילום: באדיבות המשפחה)
רחל ובעלה דוד ז"ל עלו מפרס בשנת 1958. במשך שש שנים התגוררו במעברת "מחנה ישראל", ולאחר מכן עברו לפתח תקוה למתחם שלום אש. נכדתם מספרת כי בשנות השישים העירייה העניקה עסקים קטנים לבעלי משפחות כדי שישמשו עבורם מקור לפרנסה, ובני הזוג בחכמה קיבלו את הדוכן הוותיק שנמצא באותו מקום עד היום.
"סבא וסבתא היו מגיעים למקום בכל יום ולא משנה מה היה מזג האויר בחוץ או המצב הביטחוני", אומרת הנכדה. "סבתא הייתה מכינה בעצמה את הבלילה, את הרטבים, את הטחינה, את הסחוג, הם היו חותכים לבדם את הירקות, והכל בעבודת יד. שסבא נפטר בשנת 2009, הדוכן עבר לסבתא, והיא המשיכה לעבוד בכל יום עם אותו מתכון במשך 50 שנה. גם שהייתה חלשה זה מה שהיה מקים אותה בכל יום. מבחינתנו, המרכיב הסודי במתכון של הפלאפל זה הידיים שלה. ככה היא המשיכה לפרנס את עצמה, עד ימיה האחרונים.
"מעבר לפרנסה שנתן לה הפלאפל, הוא היה סוג של מקום חברתי עבורה. היא הכירה את כל הלקוחות וכולם הכירו אותה. כהכרת הטוב ומתוך רצון לכבד את סבא וסבתא, לא מעט מבני המשפחה הגיעו לעזור להם במקום בשלב כזה או אחר.
הנכדה מוסיפה כי סבתה, לא הייתה מוכרת רק בזכות הפלאפל המיוחד, אלא גם בזכות מעשי החסד הרבים שעשתה בעיר, טוב ליבה וצניעותה: "בכל ראש חודש היא הייתה מגיעה לבתי כנסת וכוללים ומחלקת קפה, תה, סוכר ועוגיות. היא הייתה כל כך מצטנעת, שהייתה מגיעה, שמה את הסל ויוצאת מהר מהמקום. בן דוד שלי סיפר שיום אחד הוא ישב בכולל וכשמישהו שאל אם יש סוכר, ענו לו שנגמר 'אבל תכף תגיע האישה שתמיד דואגת לנו'. בן דוד שלי ישב שם ופתאום ראה אישה קטנה וזריזה, נכנסת עם סלים, מניחה שפע של דברים טובים והיה בהלם כשגילה שזו סבתא.

2 צפייה בגלריה
דוכן פלאפל בחכמה, רחוב יצחק שדה פתח תקוה
דוכן פלאפל בחכמה, רחוב יצחק שדה פתח תקוה
דוכן פלאפל בחכמה, רחוב יצחק שדה פתח תקוה
(צילום: באדיבות המשפחה)

קראו גם:

"הספקתי עוד לדבר איתה ביום שבת, כמה שעות לפני שנפטרה. היא התנהגה בטבעיות ובירכה אותי שיהיה לי שבוע טוב. היא תמיד שמחה לראות אותנו, והייתה מברכת אותנו בשילוב מילים בעברית ופרסית. בפרס אגב, שמה היה שמסי, כלומר שמש, וכמוה גם סבתא הייתה קורנת ומאירה".
מותה של רחל הכה בתדהמה מכרים ולקוחות רבים, כשאחד מהם, משה, ציין: "עצוב מאוד. הייתי קונה שם פלאפל לא פעם בצעירותי. תמיד קיבלו אותי באדיבות, בחיוך רחב וכמובן עם מנות טעימות וטריות".
ומה יעלה בגורל הפלאפל האהוב כעת? "עדיין מוקדם לדעת", עונה הנכדה. "אנחנו עדיין במהלך השבעה ולא עוסקים בזה כרגע".
רחל הותירה אחריה חמישה ילדים, נכדים ונינים.
יהי זכרה ברוך.