אחרי ציפייה של שנים זה קורה: מדרחוב ההגנה הוותיק שבמרכז העיר החל לאחרונה לעבור מתיחת פנים משמעותית במטרה להחזיר עטרה ליושנה ולהחיות את האזור, שבעברו היה שוקק חיים ובשנים האחרונות הפך למוזנח ומיושן. אם לא די בכך, במקביל, מקדמת העירייה הקמת פארקלטים (חדשנות במרחב הישיבה הציבורי) ברחוב חובבי ציון ובמקומות נוספים (ראה מסגרת).

3 צפייה בגלריה
שדרוג מדרחוב ההגנה פתח תקוה
שדרוג מדרחוב ההגנה פתח תקוה
שדרוג מדרחוב ההגנה פתח תקוה
(צילום: דוברות עיריית פתח תקוה)

בינתיים, מי שמשלמים את מחיר עבודות השיפוץ ברחוב ההגנה הם בעלי העסקים בו, שטוענים כי מאז החלו כלי הרכב הכבדים את פעילותם במקום, צנחו הכנסותיהם בעשרות אחוזים. "כלב לא עובר במקום", אומר בתסכול בעל עסק ברחוב.

"דם חדש"

לפני מספר עשורים היה מדרחוב ההגנה, יחד עם הרחובות הסמוכים חובבי ציון וחיים עוזר, מרכז הבילויים והקניות של פתח־תקוה. אלא שעם השנים, ובמיוחד לאחר פתיחתם של הקניונים ומרכזי הקניות, הפך המקום למוזנח ול"בית" עבור דרי רחוב ואנשים מפוקפקים.

3 צפייה בגלריה
שדרוג מדרחוב ההגנה פתח תקוה
שדרוג מדרחוב ההגנה פתח תקוה
שדרוג מדרחוב ההגנה פתח תקוה
(צילום: דוברות עיריית פתח תקוה)

כדי לנסות ולעורר את המדרחוב הוותיק קיימה בו העירייה בתחילת שנת 2020 יריד אמנים ויוצרים בכל יום שישי, במסגרתו מגדלי ומשווקי פרחים, בעלי אוספי וינטג' ואמני רחוב הוזמנו להציג את מרכולתם או עיסוקם לציבור הרחב. עם תחילת הקורונה, הוקפאה הפעילות שחודשה בהמשך באמצע שנת 2021.
אלא שבעירייה החליטו לעשות צעד נוסף, ולאחר שהודיעו בחודש ינואר האחרון על תכנית למתיחת פנים משמעותית לרחוב במטרה להזרים "דם חדש" למרכז העיר - יצאו לאחרונה העבודות לדרך. במסגרת השדרוג, שצפוי להימשך כשנה ועלותו מוערכת בכ־10 עד 13 מיליון שקל, ייפתח רחוב ההגנה לתנועה, בין חיים עוזר לרחוב מוהליבר (לא כולל רחוב קציר) באופן "נושם", כך שניתן יהיה לסגור אותו לקראת אירועים מיוחדים.

3 צפייה בגלריה
שדרוג מדרחוב ההגנה פתח תקוה
שדרוג מדרחוב ההגנה פתח תקוה
שדרוג מדרחוב ההגנה פתח תקוה
(צילום: דוברות עיריית פתח תקוה)

על פי התכנית, את הבאים בשערי רחוב ההגנה יקבל אלמנט מרשים, מעין "שער" לנכנסים, ובהמשך הרחוב שירוצף מחדש תהיה תאורה חדשה ואלמנטים מוארים ייחודיים, ציורי קיר ומיצבי אומנות מתחלפים, פינות משחק וישיבה, ספסלי נדנדה, סביבת משחק, ערוגות, גינון ייחודי, בתי קפה והעשרת התמהיל העסקי ברחוב. עוד יתקיימו ברחוב מופעים ואירועי תרבות שיחזירו את המדרחוב לימיו כמקום תרבותי מרכזי.
טלי וקסלר ואוהד סולומון, אדריכלי הפרויקט, וניר לבלוביץ מחברת בילד (חברת אסטרטגיה עירונית), מציינים כי "נושא חשוב נוסף זה העצים. חלק מהמרחב יאופיין בעצים גבוהים וערוגות ייחודיות שיוסיפו עוד צמחיה ונטיעות חדשות כדי שיהיה מרחב נעים, מוצל וירוק".
בעלי העסקים באזור עלולים להיפגע. יצרתם איתם קשר? שיתפתם אותם?
"בוודאי. יש גם עובדים מהעירייה שנמצאים בשטח ובקשר עם בעלי עסקים באופן שוטף. לפני שבועות אחדים, התקיים גם כנס יידוע, שם עודכנו בעלי עסקים בכל השלבים והשינויים. חשוב לציין שהעבודות יבוצעו בשלבים במטרה לסיים מקטע, לשחרר לעסקים את המשך העבודה ולאחר מכן לעבור למקטע הבא כדי לייצר מינימום פגיעה בהם. כחלק מניהול הפרויקט, אנו דואגים שיהיה לכל אחד מהעסקים שביל הנגשה אליו כדי שהלקוחות יוכלו להמשיך לצרוך מהם את השירותים שהם מעניקים".
איך קיבלו בעלי העסקים את הדברים?
"היו במפגש עשרות מהם שמברכים ותומכים במהלך שמחדש להם את המרחב העסקי ויכול לתת להם הרבה הזדמנויות. גם נושא העבודות הוא משהו שמניח להם את הדעת, הן מבחינת המרחב שמאפשר את הגישה לעסקים, והן מבחינת הזמן המינימלי שכל עסק עלול להגיע להתנגשות עם העבודות בקרבתו".
נועה אפל, אדריכלית העיר, מוסיפה: "תמיד תקופת עבודות היא פחות נוחה. כיוון שזה אחד המרחבים הישנים והוותיקים של העיר, אנשים מבינים שצריך קצת להתכווץ ואולי לסבול כדי שיהיה טוב יותר אחר כך. גם במקומות אחרים בעיר יש הבנה שהעירייה משקיעה הרבה מאמצים בכיוונים האלה ויש אורך רוח ושיתוף פעולה מצד הציבור. אני רוצה לקוות שכך יהיה גם במקרה הזה".

עסק ביש

אלא שבניגוד לדבריהם של אנשי המקצוע, בעלי עסקים ברחוב טוענים כי מאז תחילת העבודות הם חווים פגיעה קשה בהכנסותיהם ואינם יודעים כמה זמן יוכלו לסבול את המצב הנוכחי. "העבודות בשלב זה מפריעות מאוד", אומר אחד מהם. "אני פשוט יושב והלקוחות לא מגיעים. הם אומרים 'הרעש מפריע', 'האבק מפריע', 'אנחנו יוצאים מהדלת ומגיעים קטנועים מהמעבר הצר בין הגדר לעסק'. אי אפשר לדבר עם לקוחות במקום אפילו כשאני סוגר את הדלת".
קראו גם:
בעירייה אומרים שצריך קצת לסבול כדי שאחר כך יהיה טוב יותר.
"בדרך כלל ככה זה עובד, אין מה לעשות, אבל עוגמת הנפש והירידה בהכנסות שנגרמת כתוצאה מהשיפוצים דורשות פיצוי. אני מקווה שהעבודות האלו ישתלמו בעתיד ולא יגרמו לנזק גדול יותר".
בעלת עסק אחר משתפת: "אנשים לא מגיעים כי הם חושבים שהמקום סגור. הם רואים גבעות של אדמה ורכבי עבודה, שומעים רעש ולכן נמנעים מלבוא לכאן".
בכמה ירדו ההכנסות שלך בימים האחרונים?
"באזור ה-80%. כרגע אי אפשר לדעת מה יהיה".
בעל עסק אחר מוסיף: "העירייה חיסלה לי את העסק. אנשים מבוגרים ובעלי מוגבלויות היו מגיעים במכוניות ומתניידים בדרכים שונות, אבל הם פשוט לא מגיעים יותר כי אין גישה לכלי רכב. גם ככה הרחוב היה מת, עכשיו הוא עוד יותר מת".
מצד שני, מרכז העיר מוזנח וישן וצריך לטפל בו.
"כל השיפוץ הזה לא נועד לבעלי החנויות אלא לצורך שיפור התשתיות לפרויקט פינוי־בינוי עתידי. אומרים גם שישימו כסאות, ספסלים ואמצעי ישיבה כאלו ואחרים, אבל מה שיהיה הוא מה שהיה - דרי רחוב ואנשים מפוקפקים ישנו עליהם ויטילו את מימיהם בסמוך אליהם".
אתה לא חושב שבעקבות השיפוץ יכול להיות טוב יותר לאחר מכן?
"לא, יגידו לנו 'עשינו לכם פה מדרחוב חדש, אל תוציאו שום סחורה החוצה'. היום העין קונה. בן אדם רואה את הסחורה על הדרך ומחליט אם לקנות, הוא לא יכנס לחנות".
מה אתם מתכננים לעשות?
"אין מה לעשות. אין לנו איך לשלם שכירות כרגע, אבל מה אני אעשה? אגנוב?".
טענה נוספת שמשמיעים בעלי העסקים, במיוחד בימים אלו, היא מחסור במקומות חניה במרכז העיר. "העירייה לא רוצה להשקיע פה בחניונים", אומר בעל עסק. "הארנונה שלנו כמו בקניונים המפוארים, בקרוב יוקם מתחם 'ביג' עם 3,000 חניות, בשאר מתחמי העסקים יש חניונים גדולים גם כן, אבל את מרכז העיר מייבשים. מדברים על מדרחוב 'נושם' אבל זה סיפורי פוגי. רחוב בלי חניה הוא רחוב ללא מסחר. חנויות פה נסגרות בזו אחר זו".
המטרה מבחינת העירייה והמדינה היא לעבור לתחבורה ציבורית. על פי התכנון, תהיה תחנה מרכזית חדשה, נוסף על תחנת הרכבת הקלה שאינה רחוקה.
"זה לא סותר. גם סמוך למתחם ביג שיבנה יהיו תחנות של המטרו והרכבת הקלה. חונקים את מרכז העיר ושולחים את הלקוחות לקניונים. הרגו פה את המסחר. גם רחוב נווה שאנן בתל אביב היה בעבר שוקק חיים והפך מוקד לזנות וסמים".
מדוברות העירייה נמסר בתגובה: "מדובר בפרויקט חסר תקדים שמטרתו להחיות את האזור ולהזרים 'דם חדש' למרכז העיר, מה שיטיב משמעותית עם העסקים במקום. כפי שניתן לראות בשנים האחרונות העירייה מקדמת פרוייקטים רבים במרכז העיר לאחר שהוזנח שנים רבות. בכל מקרה, גורמי הרשות וראש העירייה עומדים בקשר רציף עם הסוחרים וככל שיעלו בעיות פרטניות בזמן העבודות, הן יטופלו בהתאם. הרחוב לא יסגר בזמן העבודות ותישאר גישה לעסקים".