1 צפייה בגלריה
תושבים מאם המושבות שפעילים בנושא זיהום האוויר. צילום ארכיון: אייל עצמון
תושבים מאם המושבות שפעילים בנושא זיהום האוויר. צילום ארכיון: אייל עצמון
תושבים מאם המושבות שפעילים בנושא זיהום האוויר. צילום ארכיון: אייל עצמון
הערב, לאחר המתנה מורטת עצבים מצד תושבי שכונת אם המושבות, אמור להתפרסם הדו"ח שיחשוף את נתוני איכות האוויר אותו נושמים תושבי השכונה. אלא שהמיקום שנבחר לארח את הערב הדרמטי, בביתו הפרטי של אחד מפעיליו של ראש העירייה, וכמות האנשים המצומצמת שתנכח במקום מעוררות תהיות רבות.
כזכור, עיכוב פרסום הדו"ח שלדברי מחזיקת תיק איכות הסביבה עד לא מכבר, ענת זנזורי, מוכן על שולחנו של ראש העירייה מתחילת החודש, עורר סימני שאלה סביב התנהלותו של גרינברג בנושא, דבר שהוביל להתלקחות במספר חזיתות שנפתחו נגדו. בין היתר מכיוונה של זנזורי, חברי האופוזיציה שהגישו עתירה נגדו לבית המשפט המחוזי ואף מצד רבים מתושבי השכונה שהחרימו את ההפגנות אותן יזמה העירייה.
הערב, אחרי ציפייה ארוכה, אמורים להתבהר הדברים, כשהדו"ח ייחשף בביתו של אחד מפעיליו של ראש העיריה בשכונת אם המושבות בנוכחות כ-20 תושבים שנרשמו מראש, מרביתם על פי הדיווחים ידועים כתומכים של גרינברג. אך המיקום שנבחר וכמות האנשים שתיחשף לממצאים, בשלב הראשוני לפחות, לא התקבלו בעין אוהדת על ידי תושבים רבים וגורמים שונים.
"ניסיתי בעצמי לשלוח הודעה ולהגיע למפגש, ולמרות שבקשתי נקראה, לא קיבלתי תגובה עד לרגע זה", אומרת זנזורי.
מה המניע של רמי גרינברג לחשוף את הדוח בפלטפורמה שנבחרה
"כל ההתנהלות של ראש העירייה מובילה אותנו התושבים להבין שמשהו לא תקין קורה. שהרי, אם הייתה שקיפות מלכתחילה, יכל ראש העירייה לשבת בלשכתו ובאירוע live לדבר לכלל התושבים על מנת להרגיעם. במקום זה, אנחנו מקבלים מפגש תושבים מצומצם שרובו פעיליו ותומכיו, דבר המראה שיש פה רצון להקיף את עצמו באנשים שלא ממש ייעזו לשאול שאלות נוקבות, וכאלו שיהיו על תקן מוחאי כף".
מה דעתך על כך?
"ההתנהלות חד משמעית נראית כחששנית וחסרת ביטחון. רמי מבין שעד לפני שהתפטרתי הוא דאג לומר לכולם שאין זיהום ואין חריגות, ומרגע שקמתי ועזבתי, החשש שלו גבר ובכל יום לאחרונה אנחנו פתאום מתחילים לשמוע על ניצנים המבשרים שבעצם אולי פתאום יש זיהום, וגם חריגות ועוד כל מיני דברים שלא היו נחלתו קודם לכן.
לפני מספר שעות פירסמת סרטון בו נכתב "לא נאפשר סלקציה באמתלה שאין מקום. תושבי פתח תקוה דורשים שהמפגש יהיה במקום ציבורי וזמין לכל דורש". מה את מתכוונת לעשות לאור העובדה כי הכנס ייערך כמתוכנן?
"מאז ומתמיד חלקתי על החלטותיו ולא הסכמתי עימם, כולל ההחלטה הילדותית והלא מקצועית של המפגש הערב לקומץ קטן של פעילים. או שאתה ראש עיר של כולם, או שאתה ראש עיר של הפעילים שלך. בכל מקרה, לא משנה עם מי ייפגש, מתי והיכן , הדבר החשוב הוא שהיום בערב ייחשף הדו"ח המלא עם שקיפות לתושבים. על המיקום וכמות האנשים לא אלחם, במידה והדו"ח לא יגיע במלואו - לא אוותר ואדרוש את חשיפתו".
ראש העירייה לשעבר, אורי אהד, הביע גם הוא את עמדתו בנושא ואמר "מאוד מטריד האכסניה שנבחרה, גם מעצם העניין שלא מדובר במתקן עירוני וכמות האנשים שתיקח חלק תהיה מצומצמת באופן טבעי. היה ראוי לחשוף את הדו"ח במקום עירוני, מכובד, שבו לא נדחסים אחד על השני, ושיהיה נייטראלי. כי אחרי הכל לא מדובר בנושא שצריך לשאת תיוגים פוליטיים. האוויר שכולם נושמים לא עושה אבחנה בין התושבים ובאדם בו הם תומכים".
"יחד עם זאת, לא העברתי ביקורת על הכנס שנקבע, כי אני נותן לרמי את הצ'אנס לפרסם באמת ובשקיפות מלאה את הדו"ח המלא כולל הממצאים הגולמיים שלו באופן הכי שקוף והכי גלוי כולל תכנית העבודה. במידה והוא אכן יעשה את זה, אז ההחלטה היכן לקיים את המפגש תהיה שולית לעומת העניין המהותי שהוא הדו"ח עצמו כולל חומרי הגלם שלו. אני בסוף מסתכל על המהות שהיא להבין מה יש שם באוויר ואיך מתמודדים עם זה ועם מי שגורם לכך".
ומה לגבי העתירה שהגשתם בנושא?
"המטרה הראשונה של העתירה הושגה ועובדה שכעבור כמה שעות מרגע הגשתה נקבע תאריך לחשיפת הדוח. אך במידה וכל הנתונים הגולמיים לא ייחשפו כפי שהחוק מחייב בטווח של עד שבוע מהיום, אנחנו נבקש מבית המשפט המחוזי להקדים את הדיון שנקבע ל-2 בפברואר. בשלב הזה ברור שיש זיהום ואי אפשר לחכות. הליך העתירה לא ייפסק עד לקבלת כל הנתונים . כרגע אני נותן לרמי את הקרדיט לתקן את הטעויות שביצע".
מלשכת ראש העיר נמסר בתגובה: "כפי שראש העיר, רמי גרינברג, התחייב, ממצאי הדו"ח ומסקנותיו יפורסמו היום לציבור וכן גם יוצג הדו"ח הגולמי במלואו. מיקום כנס התושבים נקבע באחד מבתי תושבי אם המושבות משום הרצון של ראש העיר לרדת אל השטח ולהסביר -פנים אל פנים - את משמעות הדו"ח. כפי שנעשה עד כה, ראש העיר רמי גרינברג ימשיך לפועל כדי שתושבי אם המושבות יזכו לאיכות החיים המגיעה להם. כל ניסיון של גורמים כאלו ואחרים לתקוע טריז בין ראש העיר לציבור - לא יצלח".