ימים ספורים לפני פתיחת שנת הלימודים וילדי מבקשי המקלט בפ"ת מאריתראה וסודן עדיין לא קיבלו שיבוצים למערכות החינוכיות השונות. יתרה מזו, הם טוענים כי העירייה מתנכלת להם בכל נוהל הבדיקה של זכאותם לכך.
כך עולה ממכתב בהול ששלחה אתמול (יום ג') האגודה לזכויות האזרח בישראל לראש עיריית פתח תקוה, רמי גרינברג.
2 צפייה בגלריה
מכתב האגודה שנשלח לגרינברג
מכתב האגודה שנשלח לגרינברג
מכתב האגודה שנשלח לגרינברג
ב-17 ביולי ניתן פסק דין אשר חייב את העירייה לרשום את ילדי מבקשי המקלט למוסדות החינוך בעיר, לאחר שסירבה לעשות כך - צעד שגרר הפגנות ומחאה שלהם. לפני כן. רוב העותרים אכן נרשמו למסגרות החינוך בעיר בסמוך למתן פסק הדין אך עד היום, טרם קיבלו הנרשמים העותרים שיבוצים.
"תחת לשלוח הודעות שיבוץ כנדרש, החלו בימים האחרונים גורמים בעירייה להתקשר לעותרים ולתבוע לבקר בביתם, לכאורה לצורך הרישום", נטען במכתב. הוא מביא דוגמאות למקרים של שיחות מתועדות של נציגי עירייה הטוענים שדייר מסוים אינו גר בדירה משום שביקש לערוך את הביקור ביום שישי משום שהוא וזוגתו עובדים במהלך כל השבוע. במקרה אחר, נציג מהעירייה התקשר לדייר כאשר הוא נמצא מתחת לביתו ותבע להיכנס.
2 צפייה בגלריה
המחאה מול העירייה. צילום: מתן דויטש
המחאה מול העירייה. צילום: מתן דויטש
המחאה מול העירייה. צילום: מתן דויטש
במכתב נטען עוד שעובדי העירייה אינם מסתפקים בביקור בדירות והם מצלמים גם את פנים הדירה, ב"אקט זר לחלוטין לרישום תלמידים למוסדות חינוך, כל זאת ועוד ללא הצגת תעודה או הזדהות ובמקרה של דייר שסירב להתיר לצלם את דירתו, נאמר לו כי הסירוב יגרום לכך שילדיו לא יירשמו למערכת החינוך בעיר".
"הבדיקות הפרטניות בדירות של קהילה מסוימת עם מאפיינים ברורים נראית כמו התנכלות וניסיון עידוד עזיבת פ"ת, של הקהילה המדוברת", מסכם המכתב.
מהעירייה נמסר בתגובה: "עיריית פ"ת מכבדת את פסקי בית המשפט שהיו בנושא ופועלת על פי חוק. כפי שמקובל בכל רשות, גם עיריית פ"ת קולטת אל מוסדות החינוך שלה את תושביה לפי הקריטריונים של משרד החינוך. לצד זאת, וכדי לוודא כי המבקשים להיקלט במוסדות החינוך בעיר הם אכן תושבי פ"ת, לעיתים מבצעת הרשות גם בדיקות. יש לציין כי בדיקות אלו נעשות באופן גורף ללא קשר לגופו של אדם וכן על פי החוק".