1 צפייה בגלריה
תושבי הדר גנים ברחוב מנחם בגין. צילום: מתן דויטש
תושבי הדר גנים ברחוב מנחם בגין. צילום: מתן דויטש
תושבי הדר גנים ברחוב מנחם בגין. צילום: מתן דויטש
יום העצמאות הולך ומתקרב, וגם תושבי שכונת הדר גנים בפתח־תקוה יוצאים למאבק על עצמאות שכונתם - נגד התכנית להקים נת"צ (נתיב תחבורה ציבורית) בדרך מנחם בגין כחלק מפתרונות התשתית של אזור סירקין ותוכנית התחבורה הארצית "מהיר בעיר". על עצומה שנפתחה בנושא חתמו כבר מאות תושבים תוך מספר ימים. "להקמת נת"צ בלב שכונת מגורים אין אח ורע בשום מקום בארץ", זועם שי אבו, ממקימי העצומה.
כזכור, בחודש פברואר האחרון, בתום דיון מרתוני במשרדי הוועדה הארצית לתכנון ולבנייה, בו השתתף גם ראש העירייה רמי גרינברג, הובאה לאישור תוכנית סירקין הגרנדיוזית שצפויה לשנות את פני העיר עם תוספת של שטחי מסחר ואלפי יחידות דיור. חלק מפתרונות התשתית לתוכנית, שאישורה הסופי מושהה בינתיים עד להקמת הממשלה, מדבר על הוספת נתיב תחבורה ציבורית בדרך מנחם בגין, כשהמשמעות היא בין היתר, ביטול הכיכרות והצבת רמזורים במקומן.
לפני כשבועיים עלה הנושא במהלך הצגת תוכנית סירקין במתנ"ס עמישב, וגרר עימות בין גרינברג לחלק מהתושבים. לטענתם, יהרוס הנת"צ יהרוס את אופי השכונה השקטה ויגרום לפקקים ולבעיות בטיחות, שכן יש גני ילדים רבים ברחוב וכן סניפי תנועות נוער. גרינברג מצידו טען כי המדינה משקיעה סכומים רבים בנת"צ שישפר את השכונה ויהפוך אותה בין היתר לבטוחה יותר.
התשובות של גרינברג לא סיפקו בלשון המעטה חלק מהתושבים, שהחליטו לפתוח עצומה בנושא ולהחריף את צעדי המאבק במידה ואכן יחתם הסכם על הקמת הנת"צ. "משרד התחבורה מתכנן נת"צ (נתיב תחבורה ציבורית) לאורך מנחם בגין", נכתב בפתיחת העצומה. "נתיב שכזה יפגע ללא ספק באורח החיים ובאיכות החיים של השכונה, יגרום לפקקים ובעיות חנייה. בנוסף, הנת"צ יזרים לשכונה השקטה והאיכותית מאות אוטובוסים ביום, שייצאו גם מהבנייה בסירקין. הוא יביא לביטול הכיכרות היפות ובמקומן יהיו רמזורים, ויסכן את חיי הילדים. אנו, תושבי הדר גנים ועמישב, קוראים לראש העירייה מר רמי גרינברג להתנגד לתוכנית זו ולא לפגוע בשכונות הדר גנים ועמישב".
תגובות
ראש העירייה, רמי גרינברג, מסר בתגובה: "לא התייחסתי לנת"צ בקדנציה הקודמת כי זה לא היה על הפרק. הניסיון שלכם בעיתון להציג כאילו משנים דעות זו הוצאת דיבה שתטופל. לגופם של דברים, הנושא של הנת"צ מקודם על ידי משרד התחבורה בכדי לשפר את שכונת הדר גנים מכל הבחינות. זה יצמצם את בעיות הפקקים. זה יפחית את זיהום האוויר. זה ישדרג משמעותית את התחבורה הציבורית. זה יתרום משמעותית לבטיחות ברחוב מנחם בגין שהיום יש בו תאונות רבות.
"בנוסף, זה יביא לשדרוג כל השכונה מבחינת התשתיות והחזות, והכל על חשבון משרד התחבורה. מכל הבחינות זו טובת השכונה והתושבים שם ובמשך שנים הזניחו אותם ועכשיו אני פועל לשדרג להם את איכות החיים משמעותית מכל הבחינות. ומעבר לזה יש עוד תוכניות רבות שאני מקדם בשכונה, שהוזנחה שנים, כולל דאגה למבנים לתנועות הנוער, שדרוג גינות ועוד ועוד. אני בקשר עם התושבים ומנהלים דיאלוג לגבי הנושאים הרלוונטיים ונדאג שיהיה הכי טוב לעיר לשכונה ולתושבים".
במשרד התחבורה הפנו אותנו לחברת נתיבי איילון, משם נמסר: "'מהיר לעיר' הוא פרויקט לאומי רחב היקף לשדרוג מערך התחבורה הציבורית במרכז הארץ בהשקעה של כ-3.5 מיליארד שקל. הפרויקט כולל הקמת מאות תחנות אוטובוס מתקדמות בכל ערי המרכז, הוספת מאות ק"מ של נתיבי תחבורה ציבורית וקווי אוטובוסים וכן תכנון מחודש של מערך השירות והקווים. בניגוד לנטען, תושבי שכונת הדר גנים יזכו לתשתיות חדשות לרבות מדרכות, ספסלים ותאורת רחוב. יש לציין כי גם בימים אלו עוברים אוטובוסים בשכונה ועם סיום העבודות, הקווים יעברו בנוחות ובמהירות לרווחת תושבי השכונה ושאר תושבי העיר".
הכתבה המלאה תפורסם בעיתון ידיעות פתח תקוה ביום שישי הקרוב (3.5.19).