1 צפייה בגלריה
דורון בראונשטיין. צילום: גיל לרנר
דורון בראונשטיין. צילום: גיל לרנר
דורון בראונשטיין. צילום: גיל לרנר
לקראת פתיחת הספרייה החדשה בשכונת נווה גן בשבוע הבא, יש מי שדווקא הספריות הקיימות בעיר בראש מעייניו ובפרט העדר התכנים הגאים שבהן. "בגלל שפתח־תקוה היא לא תל אביב ודווקא בגלל הצביון הדתי משהו של העיר, החשיבות של 'מדף ספרות גאה' היא קרדינלית", אומר השבוע דורון בראונשטיין, סופר, משורר, מחזאי ופעיל להט"בי המתגורר בעיר. בראונשטיין, שמכיר את הנושא מקרוב, פועל בימים אלה להקמת מדפי ספרות גאה בכל הספריות בעיר ובפרט בשכונות שפחות נוטות "לקבל" את הקהילה.
למה זה כל כך חשוב בעיניך?
"אני יודע מה זה כשילד או ילדה לא בטוחים בעצמם או במיניות שלהם, גם היום ב־2019 עם כל הכביכול פתיחות שקיימת. עדיין יש כאן אוכלוסיות מסוימות שלא מקבלות את הקהילה הלהט"בית, ולילדים בקהילות האלה קשה שבעתיים. הייתי רוצה שכל ילד או ילדה שמרגישים נידוי על סמך נטייתם המינית ימצאו את מקום המבטחים שלהם בספרייה במדף הספרות הגאה, ושאותו מדף לא יהיה נסתר, אלא נגיש ובולט".
בראונשטיין מסביר כי שיעור המתאבדים מקרב הקהילה הלהט"בית הוא הגבוה ביותר בארץ ולא בכדי. "רבים בקהילה, ואני יודע זאת לצערי ממקור ראשון, חווים ביזוי, הקנטות ולעג על בסיס יומי - הן בבתי הספר והן ברשתות החברתיות", הוא מסביר. "הייתי רוצה לחזק אותם בכך שיהיה להם מקום מפלט ומקלט בספרייה הקרובה לביתם, בה הם יוכלו לשבת בנחת ובגאווה ולקרוא ספרים שיתנו בהם תקווה, שיעודדו אותם ש'יש דרך אחרת'. אם אצליח להציל חיים ולעודד להט"ב אחד, עשיתי את שלי ועשינו את שלנו".
לאחרונה החליט בראונשטיין להרים את הכפפה ויצר קשר עם דרורית גור אריה, מנהלת מנהל התרבות ומי שאחראית על הספריות בפתח־תקוה, כדי לרתום את עזרתה לנושא. "זה דבר שקיים בהרבה ערים ואין סיבה שלא יהיה גם כאן אצלנו", הוא מסביר את הרציונאל העומד מאחורי בקשתו.
"כיום הספרים הבודדים הקיימים מוסתרים בין אלפי ספרים ואין להם מקום בולט דיו למי שזקוק לכך. הייתי רוצה שהמדף יקבל שילוט מאיר עיניים ובולט, כך שכל אחד יוכל לגשת לשם ולקרוא ולא במקום מוחבא או מוצנע. כל העניין הוא גאווה ולא חלילה בושה, ארון או מסתור. יש מדפי 'ספרות גאה' בספריות רבות ברחבי הארץ והדבר חשוב מאין כמוהו".
קיבלת תשובה?
"הסבירו לי שבימים אלה הספרייה עוברת שינויים וכשימונה גורם חדש הנושא יטופל, אלא שזה יכול לקחת גם חודשים ארוכים. זה נושא שאסור להזניח אותו וחובה להוציא אותו לפועל ויפה שעה אחת קודם. מן הראוי שבעיר החמישית בגודלה, שמתיימרת לייצג את כל מגוון האוכלוסיות, יהיה ביטוי גם לחברי הקהילה הגאה ואשמח לראות את הנושא קורם עור וגידים בכלל שכונות העיר. הייתי רוצה שתוך שלושה חודשים יהיה מדור כזה בכל ספריות העיר".
האם דבר כזה לא עלול דווקא לעשות "אאוטינג" למי שעדיין בארון?
"להפך, אני מצפה שהמדף הזה יהיה נגיש לכולם - הורים, מורים, עובדים סוציאליים, חברים ומכרים של... וכן, גם לאמא החרדית או האב האתיופי שחוששים ורוצים לדעת יותר".
גור אריה מסרה בתגובה: "כפי שעניתי לדורון, נכון להיום אנחנו מחכים לאישור התקציב. כבר נתתי הנחייה לרכוש את הספרים במקביל לנושאים נוספים. ספרייה מתפקידה לתת מגוון גדול ומענה למגוון אוכלוסיות. בימים אלה מנהלת רשת הספריות, שאחראית בין היתר על רכש הספרים, פורשת מתפקידה. יצא כבר מכרז חדש ובקרוב ייבחר מנהל חדש והנושא יטופל בהחלט. בנוסף, בשבוע הבא אנחנו פותחים ספרייה חדשה וכולנו עסוקים סביב זה. אני בהחלט בעד הנושא, אך יש להתאזר בסבלנות".