חברה קדישא בפתח תקוה דורשת עשרות אלפי שקלים עבור הקבורה של ניר גוילי ז"ל, צעיר בן 24 שנפטר במפתיע ביום שלישי השבוע. משפחתו, שמתגוררת בשכונת כפר גנים ב' בפתח תקוה וחווה טרגדיה עצומה, זועמת ומבקשת לבטל את ההוצאה הכבדה.
ניר גוילי, שהתגורר עד חודש נובמבר 2016 בפתח תקוה, למד בחודשים האחרונים תקשורת במכללת "ספיר" ולכן התגורר באופן זמני בקיבוץ נחל עוז. הוא בוגר תיכון "גולדה" בפתח תקוה והתגורר ברחוב הסתוונית עם הוריו.
ניר היה בן הזקונים מתוך חמישה אחים, שנותרו המומים ממותו בטרם עת ביום שלישי השבוע. לטענת המשפחה, חברה קדישא דורשת מהם עשרות אלפי שקלים בגלל העובדה שניר לא התגורר בחודשים האחרונים בפתח תקוה ושינה את הכתובת בתעודת הזהות. בהמשך הכתבה מתייחסת אחותו לנושא זה.
"המוטו של ניר - להיות מאושר"
ביום שלישי בבוקר מצאו שני חברים את ניר גוילי כשהוא ללא רוח חיים בתוך דירתו. ערב לפני כן הוא שוחח עם אחותו, מעיין ארזי, בטלפון ואמר לה שהוא לא מרגיש טוב. "ניר היה בחור בריא לגמרי. ביום שני בתשע בערב הוא התקשר לשאול אותי לשלומי. פתאום הוא קטע את השיחה ואמר 'מעיין יש לי בחילה, אני הולך להקיא, לא יודע מה קורה לי. לא יודע למה אני מרגיש ככה אני אחזור אלייך". אמרתי לו תסיים להקיא ותחזור אליי. ביום שלישי בבוקר ניסיתי לחייג אליו והוא לא ענה. ביום שלישי אחרי הצהריים המשטרה באה להודיע לאמא ולאבא יחד עם שתי עובדות סוציאליות שהוא נפטר".
לא גר איתו אף אחד בבית שהוא שכר בנחל עוז?
"הוא גר לבד בדירה בקיבוץ נחל עוז, אבל יש לחברים שלו גם מפתחות לדירה. הוא היה אמור להגיע לעבודה בחומוסייה באותו בוקר, אבל הבוס שלו ראה שלא הגיע וידע שיש לו מוסר עבודה גבוה. הבוס שלח שני חברים שלו לבדוק מה קורה איתו. הם נכנסו בדלת והיא היתה סגורה ולא נעולה. כשהם נכנסו מצאו אותו על הרצפה, ישוב ליד האסלה עם שפתיים כחולות ונפוח כולו".
ידוע מה היתה הסיבה למותו של ניר?
"משערים שזה דום לב. אין לנו כרגע תשובות מאבו כביר. יהיו תשובות רק בעוד חודש-חודשיים. עשינו נתיחה לגופה ומחכים לתוצאות".
מה את יכולה לספר על ניר?
"הוא בן אדם מקסים, החיוך לא יורד לו מהפנים. משרה נחת ומצב רוח טוב, נהנה מהחיים. המוטו שלו - להיות מאושר. הוא למד תקשורת. הוא ירד לדרום, התנדב בשומר הצעיר".
אחותו, הדס דיוקר, הוסיפה: "הוא היה מלח הארץ, כל החברים שלו אוהבים אותו".
בחברה קדישא דרשו כסף כדי לקיים את הלוויה
כאמור, כשפנו בני המשפחה לחברה קדישא בפתח תקוה לצורך סידורי הלוויה הם נדהמו לגלות כי נדרש מהם סכום של עשרות אלפי שקלים עבור הקבורה בעיר. "הוא שינה את הכתובת בתעודת זהות לצורך המלגות במכללת ספיר. בהתחלה הם דרשו 48 אלף שקלים ולאחר שפנינו למשרד הבריאות ולמנכ"ל העירייה יעקב ממן הצלחנו להוריד אותם ל-22 אלף שקלים. אני רוצה להודות ליעקב ממן שמתקשר ודואג לנו, אבל עדיין זה סכום מאוד גדול. ממש עושק שעושים לנו".
מה אמרו לכם בחברה קדישא?
"אמרו לנו שכדי לקיים את הלוויה צריך להשאיר שיק פיקדון של 22 אלף שקל לעוד חודש, אחרת לא נוכל לקיים את הלוויה. לא היתה לנו ברירה ונתנו את השיק הזה".
הלוויה של ניר גוילי ז"ל תערך היום בשעה 11:00 (חמישי, 10.8.17) בבית העלמין ירקון, שער פתח תקוה.
פנינו לצורך תגובה לרב חברה קדישא בפתח תקוה, הרב צבי אלימלך הורוביץ. הוא טען בפנינו כי הוא לא עוסק בנושאים הכספיים, אלא רק לשאלות הקשורות להלכה ולמנהגי קבורה.
מנהל חברה קדישא פתח תקוה, יהודה פורת, מסר בתגובה: "יש הגדרות בחוק מי צריך לשלם ומי לא צריך לשלם. מי שבתעודת הזהות כתוב כתושב פתח תקוה פטור מתשלום. מי שלא כתוב בתעודת הזהות שהוא תושב פתח תקוה אז לפי החוק צריך לשלם. יש חוק ויש נהלים ואנחנו מחוייבים לחוק ולנהלים. אנחנו גוף מפוקח והדברים ניתנים לבדיקה גם דרך הביטוח הלאומי".