בימים בהם יש לא מעט חילוקי דעות בחברה הישראלית ואף בקרב תושבי פתח־תקוה, כמו ימין או שמאל, מסכות או לא, נדמה כי לפחות נושא אחד מצליח לאחד בימים אלו עשרות אלפים מתושבי העיר והוא המאבק במתווה כביש 40 החדש כחלק מפרויקט הבנייה בסירקין.
כזכור, בחודש מאי האחרון הופקדה בוועדה המחוזית התכנית לסלילת כביש 40 החדש, כשעל פי המתווה הצמתים חזן, שלמה והושע צפויים להיסגר באופן כמעט מוחלט, במה שעתיד לפגוע על פי חברי מטה המאבק בעשרות אלפי תושבים מהשכונות הסמוכות, ביניהן הדר גנים, עמישב, שעריה, בלינסון, דדו, צמרת גנים מחנה יהודה ועוד.
בחודש נובמבר נערכו מספר דיונים בהתנגדויות וכעת ממתינים כל המעורבים להחלטה הסופית בעניין.
עד להחלטה הסופית ואולי גם אחריה, התושבים מהשכונות הסמוכות פועלים בדרכים שונות ובשיתוף פעולה מלא בתקווה לשנות את רוע הגזרה מבחינתם. "ככל שיש יותר תושבים מעורבים ואכפתיים זה כוח ואי־אפשר לבטל אותנו", אומרת רויטל הלל־שלמה תושבת שכונת שעריה.
"תכנית גרועה"
למרות שהדיונים בהתנגדויות הרבות שהוגשו למנהל התכנון כבר מאחורינו, התושבים לא אומרים נואש וממשיכים לפעול במלוא המרץ במספר מישורים נוספים. כך, למשל, הם פנו לשרה פנינה תמנו־שטה, שאף מתגוררת בעיר, וכן לשרת התחבורה, מרב מיכאלי, שהגיעה לפני שבועות אחדים לסיור טעון לאורך תוואי הכביש הנוכחי.
גם מספר הפגנות התקיימו בנושא, כשהמשמעותית שבהן נערכה בתחילת חודש נובמבר אז הגיעו מאות תושבים לצומת הושע בכניסה לשעריה.
קראו עוד>>>
"עד מפגש התושבים שנערך עם ראש העירייה בנושא באזור החודשים מאי-יוני כלל לא היינו מודעים לסגירת הצמתים ולחומרת העניין", אומרת הלל־שלמה, שגדלה בשכונה, עזבה וחזרה להתגורר בה לפני כעשור.
"מדובר בתכנית גרועה מאוד. לא יכול להיות שצומת סירקין, שגם היום מנקז אליו תנועה מכל האזור, יהיה הצומת היחיד שדרכו ניתן יהיה להיכנס ולצאת מהשכונה. לדעתי מישהו נרדם בשמירה. מה עוד שבשכונת שעריה התשתיות ישנות ואין לנו מקום לנת"צים או לרכבת, כך שאין לנו פתרונות, רק לעמוד בפקקים.
"היום שעריה מושכת אליה זוגות צעירים בגלל המיקום שלה והיציאה הנוחה ל־471 , נתב"ג, כביש 6 וראש העין, ולכן יש בזה יתרון עצום. כשסוגרים לנו את הכניסה והיציאה אתם גוזרים עלינו כליה, גורמים לפקקים עצומים בתוך השכונה ומובילים זוגות צעירים לברוח מכאן.
"אני בעד התרחבות ופתרונות דיור לזוגות צעירים, אבל למה להשמיד אותנו? אין שום שכונה בעיר עם כניסה ויציאה אחת. גם כשבנו את ראש העין החדשה הנדל"ן התרסק בגלל הפקקים בהתחלה וכך גם בחריש, אז לא למדתם?".
איך נוצר שיתוף הפעולה בינך לבין התושבים משאר השכונות?
"אני זוכרת שיצאתי נסערת ממפגש התושבים וכתבתי פוסט מאוד כואב, קודם כל לתושבי שעריה, על סגירת הצמתים. אנשים חשבו שאני הוזה. ככל שלמדנו את הנושא הבנו שזה יכול להיות ואמרתי לתושבים שאנחנו חייבים להילחם בכל האמצעים. הקמנו מטה מאבק והתחלנו לפעול קודם בשכונה על ידי חלוקת פליירים ומודעות.
"בין לבין, נפתחה קבוצת ווטסאפ עם נציגי השכונות האחרות, ושם אנחנו מתעדכנים ומתייעצים יחד על דרכי פעולה. שיתוף הפעולה בא לידי ביטוי בין היתר בנוכחות של תושבים מכל השכונות בהפגנה בכניסה לשכונה, בסיור שערכה השרה מיכאלי, בנוכחות בדיון בירושלים ובדרכים נוספות".
עד כמה חשוב שיתוף הפעולה בין כולם?
"שיתוף הפעולה מאוד חשוב כי ברור לי ששכונת שעריה לבד לא יכולה להילחם, בדיוק כמו שהדר גנים לבד לא יכולה להילחם. ככל שיותר תושבים מעורבים ואכפתיים, אי־אפשר לבטל אותנו כי אנחנו כוח. הבנו שאם לא נתאחד ונתגבש כולנו למקשה אחת נגד התכנית, אז נידונו לכליה".
מה אתם מתכננים ליום שאחרי ההחלטה במידה והיא לא תהיה לשביעות רצונכם?
"יש לנו רעיונות שאני מעדיפה לא לשתף אבל יש ציבור שלא ישתוק ולא יקבל את הגזרה בשיוויון נפש ושתיקה. התושבים לא יתנו לצמתים להיסגר. נקודה".
"אינטרס משותף"
שכונה נוספת שממוקמת בסמוך לכביש 40 המדובר, אבל קולה כמעט ולא נשמע בעניין היא צמרת גנים. "היו כאן כמה אנשים שהיו מאוד פעילים, אבל לקחו צעד אחורה, כל אחד מסיבותיו, ולכן זה נפל בין הכסאות", מסביר תושב השכונה, משה דקלו, שמתגורר בה קרוב ל25 שנה.
"יש מרמור גדול מאוד בקרב התושבים. חלק מהם כבר מדברים על מעבר למקום אחר. למרות שזה נראה רחוק, התושבים מרגישים שידיהם כבולות כי כופים עליהם משהו ואין להם שום אפשרות להתנגד אליו.
"מדובר בתכנית רעה מאוד שתפגע באופן קשה בכל התושבים שמתגוררים בשכונות הסמוכות. שלושת הצמתים האלו נפתחו כדי לשחרר לחץ מהשכונות החוצה. עכשיו עושים בדיוק ההיפך ורוצים לסגור אותם".
המתכננים ודאי סוברים שמדובר בפתרון תחבורתי הולם לאור הבנייה על שטח מחנה סירקין.
"זו מכבסת מילים ואפילו שקר. יכול להיות שמצאו פתרון לסירקין אבל על הדרך פוגעים ומקריבים את השכונות השונות שיחד הן יותר גדולות מהשכונה שצפויה להיבנות".
איך עובדת הדינמיקה ביניכם, נציגי כל השכונות? אין כאן כאלו שמנסים לקחת את הפוקוס על השכונה שלהם?
"ההרמוניה בינינו מצוינת כי יש אינטרס משותף לכולם והוא למנוע חסימה של שלושה צמתים".
אתה חושב שעד עכשיו עשיתם מספיק כדי למנוע את סגירת הצמתים?
"האם נעשה הכל? מטעם התושבים כן, מטעם העירייה לא. ראש העירייה, רמי גרינברג, היה צריך להתנגד בתוקף מהיום הראשון. למרות זאת, לדעתי עדיין לא מאוחר מדי כי טרם נקבעו דברים, אבל לשם כך צריך התגייסות משותפת של כל המעורבים".
"מאבק מדהים"
בניגוד להלל־שלמה ששומרת את הקלפים קרוב לחזה, דקלו אומר כי "ברגע שיקבעו דברים ויחליטו שהצמתים יסגרו, יכול להיות שנצליח להוציא אלפי תושבים לרחובות ונחסום את כביש 40, מבחינתי זה הפתרון".
"אי־אפשר לאשר תכנית מבלי להתחשב בצרכים של תושבי המקום", מוסיף בנחרצות יחיאל דורי, פעיל חברתי שמתגורר בשכונת דדו (קרית דוד אלעזר). "ברגע שבמינהל יודעים שיש הרבה התנגדויות ושהתושבים מאוחדים בדעתם אז הם מתייחסים יותר".
כיצד אתם נערכים להמשך המאבק?
"אנחנו ערוכים עם הפנים קדימה. אם יחליטו להמשיך הלאה עם התכנית, נבחן הגשת עתירה לבית המשפט ונלך עד הסוף עם ההתנגדות. אנחנו פועלים במסגרת החוק וכל עוד נוכל ננצל אותו עד תום. גם העירייה במקביל עושה מה שהיא צריכה לעשות, ואני לא חושב שהתכנית תבוצע בסופו של דבר".
ירון קדושים, תושב הדר גנים, ומרכז מטות המאבק של השכונות, מספר: "פניתי לפעילי השכונות, שכונה אחרי שכונה, טלפון אחרי טלפון, עד שהם הפנימו את גודל האסון ושאני לא בהזיות. ואז באה רויטל הלל־שלמה שעשתה עבודת קודש מדהימה והרימה מטה מאבק מדהים.
"המאבק בשטח הוא בשיתוף פעולה יוצא מן הכלל. כל מטה של שכונה אומנם מתייחס מטבע הדברים לייחודיות של הפגיעה באזור מגוריו, אבל המבט הוא כולל על כל נפגעי הכביש. אנחנו עורכים התייעצויות רבות, סיעורי מוחות, והמון ויתורים אישיים כדי לייצר הומוגניות של מטה אחד ענק מאוחד וללא אגו. הכל לשם מטרה אחת: לבלום את אסון התכנון הענק הזה שמאיים על פתח־תקוה כולה".
המאבק מתנהל כבר זמן רב ואנחנו רגע לפני ההכרעה. מה התחזית שלך?
"בעזרת השם אנחנו בטוחים בניצחון. ההתלכדות האדירה יחד עם ההתארגנות הרצינית הכוללת איסוף חומרים, למידה והכנת התנגדות מקצועית, מהווה עוגן ביטחון בהצלחה. אנחנו יודעים גם מאנשי התכנון שהצבנו בפניהם בעיות קשות מגובות בחוות דעת ובהבנה רצינית של התכנון הסבוך".
חושב על אפשרות שהמאבק לא יניב את התוצאה שרציתם?
"במידה וחלילה לא נצליח וההתנגדות תידחה, הקרב יעבור לבג"ץ. כבר התחלנו לבנות גם את הגוש הפוליטי שגולת הכותרת שלו זה הסיור עם שרת התחבורה. זה סיור שקדמו לו מפגשי הכנה ושיחות רבות. הציר הפוליטי ייכנס לפעולה ברגע שהחוק יאפשר לגורמים הפוליטיים לקבל החלטה. שאיש לא יעלה בדעתו שהצמתים ייסגרו בשקט. העיר תבער אם חלילה זה יקרה".
לעדכונים: חדשות פתח תקוה