בשבוע שעבר נחנך בטקס חגיגי המעבר התת קרקעי החדש של הרכבת הקלה ברחוב אורלוב. המעבר הזה משמש את נוסעי הרכבת שמעוניינים להגיע אליה או ממנה מכיוון התחנה המרכזית או מהצד השני של אורלוב.
עד כאן הכל בסדר, אבל כשהנוסעים הגיעו בהתרגשות אל המעבר התת קרקעי הם גילו שמשהו חשוב מאוד חסר בו, דבר שמקובל בכל מקום מן הסוג הזה בישראל ובעולם המערבי.
אם תרצו לרדת אל המעבר התת קרקעי, תצטרכו לעשות את זה במדרגות רגילות בלבד ולא תוכלו במדרגות נעות (דרגנועים) או במעלית. הסיבה לכך היא שפשוט אין במעבר התת-קרקעי אפשרות אחרת מלבד לרדת או לעלות רגלית.
וכך, אנשים שמוגבלים בהליכה או נכים על כסאות גלגלים לא יכולים למעשה להשתמש במעבר הזה שעלה סכום עתק ונאלצים לעשות את כל הסיבוב, ללכת עד צומת בר-כוכבא ומשם דרך ארוכה כדי להגיע אל היעד שלהם.
"תחנת הרכבת הקלה ברחוב אורלוב בכלל לא מתאימה לנכים או מוגבלים בהליכה", אומר לנו אחד הנוסעים. "איך עושים מעבר תת קרקעי כזה בלי לחשוב על הנכים? איך לא חשבו על זה? מה, כולם צעירים שיכולים ללכת קילומטרים ברגל? זה ממש לא בסדר, חיכיתי למעבר הזה ונדהמתי לראות שיש שם מדרגות כמו לפי 50 שנה".
תגובות נת"ע ועיריית פתח תקוה
מדוברות העירייה נמסר בתגובה: "כחלק מקידום תשתיות התחבורה הציבורית, העירייה פעלה מול חברת נת"ע להשלמת העבודות במעבר התת קרקעי שבעזרתן יהיה ניתן לפתוח את המעבר ולמנוע מצבים בטיחותיים לנוסעי הרכבת הקלה וכן להקל על הנכנסים לתחנה מרחוב פרופסור שור. יצויין כי במקביל למעבר התת קרקעי, ניתן להגיע לתחנה מהרחובות הסמוכים דרך הצומת שהונגשה באופן מלא. כאמור, פתיחת המעבר תשפר את בטיחות ההגעה להולכי הרגל, כאשר במקביל נת"ע יקימו בקרוב גם 2 דרגנועים ו-3 מעליות".
מחברת נת"ע נמסר בתגובה: "נת"ע עושה כל מאמץ על מנת לסיים ולהפעיל את הדרגנועים והמעליות במעבר, על מנת להנגיש אותו לכלל האוכ', עד סוף 2025. נציין כי במעבר קיימות הכנות לכלל אמצעי ההנגשה. בסיכום עם עיריית פ"ת ומשרד התחבורה, סוכם על פתיחת המעבר כבר עכשיו, ללא הדרגנועים והמעליות על מנת שלא לפגוע בכלל הולכי הרגל, ומשום שהמעבר הינו מרחב מוגן רחב שאמור לשרת את כלל האוכ' באזור".