חג החנוכה אותו אנחנו חוגגים בימים אלו מסמל בין היתר אור של תקווה. בפתח־תקוה, שכשמה כן היא, לא אבדה אמנם התקווה, אבל האירועים הפליליים שמתרחשים בה לאחרונה לא תורמים לחיזוק תחושת הביטחון האישי. כך, למשל, מתמודדים התושבים עם ירי ברחובות, הנחת מטעני חבלה, השלכת רימונים, דקירות, אלימות בין בני נוער, אלימות פיזית ומילולית כלפי צוותים רפואיים, גניבות כלי רכב ועוד.
4 צפייה בגלריה
רובה קרלו שנתפס בפתח תקוה
רובה קרלו שנתפס בפתח תקוה
רובה קרלו שנתפס בפתח תקוה
(דוברות המשטרה)
במשטרה וברשות המקומית מנסים לפעול נגד אותם גורמים, אבל התחושה היא שהעבריינים איבדו את הפחד ואינם חוששים. בינתיים, נכנסה לפני כחודשיים סנ"צ רויטל קרקו לתפקיד מפקדת תחנת המשטרה בעיר, והיא עדיין לומדת את העבודה. ראש העירייה, רמי גרינברג, הבטיח להזמינה בקרוב לישיבת מועצה כדי לספק תשובות לשאלות הרבות שקיימות.

"פשוט מפחיד"

בתחילת השנה, ולאחר שנים של שקט יחסי, הרימה הפשיעה את ראשה בעיר עם שלל אירועים, ביניהם ירי והשלכת מטען לעבר חנות ירקות בפינת הרחובות פינס וקלישר, הנחת מטען בבניין מגורים באם המושבות, פיצוץ מטען בכניסה לבניין מגורים ברחוב חפץ חיים ועוד. במהלך חודש פברואר עצרה המשטרה מספר חשודים במעורבות באירועי חבלה בעיר, כשבהמשך התברר כי מדובר במאבק שליטה בין שני ארגוני פשיעה שפועלים בעיר ובשרון.
אלא שלאחר רגיעה יחסית בת מספר שבועות התחדשו האירועים, בין היתר, עם ירי אזהרה לעבר בתים ברחובות כנסת ישראל ומשה דובדבני בשכונת שעריה, ברחוב נקאש בכפר גנים, ברחוב צה"ל ברמת ורבר, ברחוב הענבל בהדר גנים, וכן רימון שהושלך לעבר בניין ברחוב הירקונים.
באירוע נוסף, שהתרחש לפני כחודש, הגיעו רעולי פנים מצויידים במצ'טה אל אותו בניין ברחוב חפץ חיים בו התפוצץ המטען לפני קרוב לשנה והשחיתו את מצלמות האבטחה בכניסה אליו. אחד הדיירים סיפר אז: "זה היה הבניין הכי שקט בעיר לפני כן ומאז האירוע אנשים מפוקפקים מסתובבים פה. פשוט מפחיד לגור כאן".


גורם עירוני: "אני מכיר לא מעט שוטרים שמרגישים מושפלים ומעדיפים לעזוב. גם בעירייה יכולים להיות מעורבים יותר מבחינת הגברת המודעות ובעבודה מול התושבים"


אל אותם אירועים הצטרפו בחודשים האחרונים מקרי אלימות רבים, בהם פציעת שוטר על ידי רוכב קטנוע שנסע על המדרכה ברחוב חובבי ציון, תקיפת שני פקחים על ידי אדם שיכור במרכז העיר והאירוע אולי החמור מכולם: תקיפת נער בן 15 על ידי נער אחר באמצעות אלה בזמן שליווה את חברתו ברחוב המכבים.
כעבור ימים ספורים עצרה המשטרה חשוד במעשה, ואילו הנער המותקף נזקק לטיפול רפואי ואושפז במחלקת טיפול נמרץ בבית החולים בילינסון, משם שוחרר ביום שישי שעבר. "אנחנו חושבים פעמיים אם לצאת בשעות הערב", אמר אביו של הנער. "צריך להחזיר את הביטחון ולעשות את הדברים בצורה נכונה".
4 צפייה בגלריה
תצליח להשליט סדר? סנ"צ רויטל קרקו
תצליח להשליט סדר? סנ"צ רויטל קרקו
תצליח להשליט סדר? סנ"צ רויטל קרקו
(דוברות המשטרה)

"אובדן ההרתעה"

לא רק התושבים מביעים דאגה לאור המצב בעיר. "בשנת 2014/5 הייתה כאן מלחמת כנופיות, ואחרי עבודה של המשטרה והעירייה היא רוסקה כמעט לחלוטין", אומר גורם עירוני, המעורה בנושא הביטחון בפתח־תקוה. "הבעיה שבשנתיים האחרונות המספרים שוב טסים למעלה, כולל אירועים מסוכנים שלא היו אפילו אז. ירי על בנייני מגורים זה דפוס שלא ראינו כאן מעולם. רימונים ומטענים בלובי של בניינים הם טרור לכל דבר".
מה הגורמים לכך?
"הסיבה העיקרית היא אובדן ההרתעה של המשטרה, שכבר מתרחש בכל הארץ. אתה רואה שאנשים כבר לא מפחדים משוטרים, מחכים למעידה שלהם, לצלם אותם בסרטון. סיבה נוספת היא מחסור בכוח אדם במשטרה. אני מכיר לא מעט שוטרים שמרגישים מושפלים ומעדיפים לעזוב. גם בעירייה יכולים להיות מעורבים יותר מבחינת הגברת המודעות ובעבודה מול התושבים".
יכול להיות שגם החברה הפכה לאלימה יותר.
"לדעתי זה פועל יוצא של ההתנהגות הפוליטית בישראל, שמשדרת כוחנות ואלימות מילולית. גם לקורונה 'תרומה' גדולה למצב שכן מדובר בתקופה מתוחה, ללא חברה וללא חינוך שגרתי. כמובן שהחברה שואבת את ההתנהגות גם מהרשתות החברתיות שמעצימות תוקפנות".
הפשיעה החלה להשתולל בעיר בתחילת השנה. מה נעשה עד כה בנידון?
"אני יודע שהמשטרה עושה המון פעולות. הביאו מפקדת תחנה מצוינת שמתמחה בסוג הזה של הפשיעה, אבל היא צריכה כוח אדם ושהמדינה תכניס את היד לכיס ותביא לה תקציבים, שיגרמו בנוסף לשוטרים טובים להישאר במערכת. בלי תקציבים ובלי כוח אדם, קצינים, טובים ככל שיהיו, לא יוכלו לפתור את הבעיה. תבין, תחנת פתח־תקוה אחראית היום על כ־350 אלף נפש באזור. בזמן משמרת יש להערכתי בין חמש לשבע ניידות סיור זמינות, כולל שיטור עירוני, שזה למעשה בין 10-12 שוטרים - מספרים שרחוקים מלהתאים לשטח כל כך גדול".

סקר ביטחון אישי לשנת 2021 שפורסם על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה והמשרד לביטחון פנים מעלה כי פתח־תקוה במקום השני בתחושת הביטחון האישי מבין 16 הערים שבהן 100 אלף תושבים ויותר, ובמקום הראשון בקרב חמש הערים הגדולות בישראל (מעל 250 אלף תושבים)

"כבוד וכסף"

גורם נוסף, ששימש בעבר בתפקידים בכירים במשטרה והיום הוא עורך דין מוכר, מחזק את הדברים ואומר: "אלימות הייתה תמיד, אלא שבתקופה האחרונה הנושא הולך ומתגבר בגלל ההזנחה של המשטרה או היעדר יכולת קריאת המפה והבנת השטח. עבודת משטרה מודיעינית יכלה מזמן לעצור את התפשטות הבעיה. כרגע התחושה בקרב הציבור שאין על מי לסמוך.
"הגורם העיקרי שמוביל למעשה לאלימות בפתח־תקוה לאחרונה הוא כבוד וכסף, מי יכופף את האחר. כשאין מענה לציבור מצד המשטרה לטיפול בתחום האלימות על כל גווניה, יש מדרון חלקלק שמתחיל מילולית, נגרר לאלימות פיזית ומוביל מהר מדי לשימוש בכלי נשק ומטענים".

4 צפייה בגלריה
רימון שהושלך ליד מבנה מגורים ברחוב צה"ל
רימון שהושלך ליד מבנה מגורים ברחוב צה"ל
רימון שהושלך ליד מבנה מגורים ברחוב צה"ל
(דוברות הצלה פ"ת)

כמי שמתגורר בעיר אתה מודאג?
"בוודאי. אני מודאג בעיקר מאזלת היד של רשויות האכיפה, שאינן נותנות מענה, ובהתאם לזה האירועים הולכים ומחריפים. לא אחת משמיעים באזניי טענות שהמשטרה אינה מתפקדת. זה ניכר היטב לנוכח התרחשויות, היעדר מענה הולם ומשך זמן תגובה לאירועים. אני סבור שמדובר בהיעדר משאבים לצד חוסר ניסיון וסדרי עדיפויות לקויים. אפשר לומר שלפעמים גם ידי השוטרים כבולות".
איך המשטרה צריכה לפעול מנסיונך?
"המשטרה צריכה להקצות שוטרים שיצאו לרחוב, יטפלו באירועים מיידיים ויפגינו נוכחות. בנוסף, המשטרה צריכה לתת תשומת לב רחבה מאוד לטיפול בבני הנוער על ידי פקחני נוער וכיוצא בזה. כמו כן, המשטרה חייבת לבצע עבודת מודיעין טובה ומהירה יותר, בלי פשרות. ניכר שהמודיעין המשטרתי שוקט על השמרים וממתין שיגיעו אליו. בנוגע לתחום החקירות, החוקרים היום קורסים תחת הנטל ואין להם יכולת לטפל כראוי בתיקים".
אותו גורם מבקר גם את התנהלות העירייה על אופן טיפולה בנושא ואומר כי "לרשות המוניציפלית יש חלק חשוב מאוד למיגור הפשיעה וכנראה הם עדיין לא השכילו להבין זאת. העירייה חייבת להקצות המון משאבים להגדלת וטיפול מערך המשמר האזרחי. זה יגביר את הביטחון ויצמצם את האלימות ברחוב, לצד מתן מענה מהיר באירועים פליליים".
איך אתה רואה את העתיד הקרוב?
"לדעתי, המצב ישתפר. יש בעיות נקודתיות שאם המשטרה תדע לפעול נכון, בתקווה שגם המשאבים לא יאחרו להגיע, יהיה יותר טוב".

בכיר במשטרה לשעבר: "כשאין מענה לציבור מצד המשטרה, יש מדרון חלקלק שמתחיל מילולית, נגרר לאלימות פיזית ומוביל מהר מדי לשימוש בנשק ומטענים"


היה רכב

במקביל לאירועי הפשיעה והאלימות, במשטרה וברשות המקומית מנסים להתמודד בימים אלו גם עם גל גניבות כלי רכב. על פי דיווחים של המשטרה, כתבי אישום מוגשים בזה אחר זה נגד חשודים בביצוע העבירות, כשכמעט ואין שכונה בעיר שלא סובלת מהתופעה. בהדר גנים לצורך העניין דיווחו תושבים כי במהלך לילה אחד החודש נגנבו לא פחות משישה כלי רכב מדגם מאזדה ויונדאי.
"ראיתי שחור בעיניים, והתקשתי להאמין שגנבו לי את הרכב", אומרת אחת הקורבנות. "התקשרתי למשטרה ועל פי מה שהבנתי, בתוך חצי שעה הרכב כבר היה בשטחים. אני מרגישה שאין ביטחון לא בשכונה ולא במדינה". הגורם העירוני מוסיף כי "רואים גל שלא ראינו מעולם. מדובר בחוליות שמסתובבות בחניונים. אנשים מפחדים ללכת שם גם מחשש שייפגעו אם יחסמו את דרכם של הגנבים. גניבת רכב זה לא דבר נעים, אבל נראה שזה לא מעניין אף אחד".

4 צפייה בגלריה
מצוד משטרתי בכביש 40
מצוד משטרתי בכביש 40
מצוד משטרתי בכביש 40
(פרטי)

איך אפשר לטפל בכך?
"אם המדינה רוצה היא יכולה לעצור את זה. הדוגמא היא יחידת אתגר שהמשטרה הקימה במטרה לטפל אך ורק בעבירות מסוג זה. אלא שהיא פורקה בקורונה ואת התוצאות אנחנו רואים בתקופה האחרונה. ברגע שיחזירו אותה, התופעה תדעך. בנוסף, העירייה צריכה לשכור חברות אבטחה שיפטרלו בשכונות מוכות גניבות רכב ויפגינו נוכחות".
מהמשטרה נמסר בתגובה: "המשטרה מבצעת אכיפה חסרת פשרות נגד מחוללי פשיעה בעיר, תוך הפעלת אמצעים טכנולוגים מתקדמים ויחידות מיוחדות הפועלות במספר מעגלי אבטחה. נדגיש כי שוטרי תחנת פתח־תקוה כשאר התחנות במרחב והמחוז, מבצעים כל העת אכיפה מוגברת בשיתוף לוחמי יס"מ ומג"ב, בהתאם לאסטרטגיה ההתקפית של מחוז מרכז המתמקדת בכנופיות רכוש ואלימות על פי מודיעין איכותי וניתוח נתוני הפשיעה, לצד פריסה רחבה של כוחות גלויים וסמויים, שהניבה מתחילת השנה מעצרים רבים. בנוסף, יש עליה בכתבי האישום המלמדת על אכיפה מדויקת, מעצרים איכותיים ואיסוף ראיות מקצועי. הדבר מאפשר ליישם בסופו של הליך חקירתי תביעה משטרתית מחמירה לשם מיצוי מלוא חומרת הדין עם מבצעי העבירה. צר לנו על הניסיון לייצר כותרות תקשורתיות חסרות תוכן, הנעדרות נתונים אמפירים, שאינן עולות בקנה אחד עם העשיה המשטרתית הרבה למען הציבור".
מהעירייה נמסר בתגובה: "העירייה פועלת בשנים האחרונות בשיתוף פעולה עם משטרת פתח־תקוה ומדי יום מתבצעות פעילויות מנע ושטח רבות. הטיפול באירועי פשיעה הינם בהובלת המשטרה ובאחריותם. לצערנו היקף האלימות בארץ באופן כללי הולך ועולה, והיקף האירועים בעיר אינו שונה מערים אחרות ואף נמוך ביחס למקומות אחרים, וזאת בזכות ההשקעה הרבה והפעילות הנרחבת.
"בשנים האחרונות העירייה תגברה באופן משמעותי את המענה הביטחוני על ידי השיטור העירוני, סיירת האופנועים, סיירת ונדליזם, סיירות הורים ועוד. במקביל, העירייה ממשיכה להתקין מצלמות במוקדים שונים, בין היתר במרכז העיר, בצמתים מרכזיים, במוסדות חינוך ובסביבתם, וזאת בהמשך להקמת מרכז שליטה הנותן מענה 24/7. בימים אלו נסגר חוזה חדש עם חברת שליטה ובקרה שתוסיף על האפקטיביות".

אירועי אלימות בולטים בחודשיים האחרונים:


1.11 - ירי לעבר בניין ברחוב נקאש
3.11 - השלכת רימון הלם לדירת גן ברחוב בן דרור
10.11 - ירי שוטרים לעבר חוליית פורצים בכביש 40
13.11 - ירי שוטרים במהלך מרדף באזור הדר גנים ושעריה
27.11 - צעיר נורה סמוך לאיצטדיון שלמה ביטוח
4.12 - רוכב קטנוע נוסע על מדרכה וגורם לפציעת שוטר ושוטרת
5.12 - רחלי יפרח נשדדת באיומים בחניון ביתה.
10.12 - נער מותקף באמצעות אלה לראשו ברחוב המכבים.
11.12 - שני צעירים נעצרים בחשד ששדדו באלימות קורקינט מנער
11.12 - שיכור תוקף שני פקחים ברחוב פינסקר