בלב ליבה של פתח־תקוה פועל מתחם עירוני חדש שנקרא "אמסטרדם 11", ששונה מאוד מהנוף המקומי ומזכיר קיבוץ עם ביתנים קטנים, מרחבי דשא גדולים ומתחם להופעות. המתחם, שהוקם ביוזמתה של ירדן אורלובסקי (32), מהווה בית לאמנים יוצרים מכל רחבי הארץ ומשלב פעילות חברתית ייחודית.
2 צפייה בגלריה
ירדן אורלובסקי
ירדן אורלובסקי
ירדן אורלובסקי. "יצירה זה הדבר הגבוה ביותר שאפשר לעשות"
(צילום: ריאן)
הרוח החיה בו היא כמובן אורלובסקי, במקור מרמת גן וכיום פתח־תקואית גאה, שבהכשרתה היא שחקנית שלמדה בבית צבי, אבל עשתה הסבה והפכה למרצה לתקשורת בין אישית, בעיקר לצעירים בסיכון, ובנוסף היא יזמית חברתית.
בימים אלו משתף המתחם פעולה עם תיאטרון הפרינג' בפסטיבל "יוצר דופנ 2" שיתקיים באמצע ספטמבר. מבחינת אורלובסקי זו הזדמנות מצוינת לספר על הפרויקט המבורך ועד כמה האמנות והיצירה יכולים לשפר ולהשפיע על חיינו.

"הפריה הדדית"

"בזמן הקורונה התגבשה לה קבוצה מכלל תחומי האמנויות, כולל פלסטית, במה, מעצבי תלבושות ועוד", מספרת אורלובסקי על הההתחלה. "ישבנו וחשבנו מה הדברים שהכי חסרים לתרבות ולאמנות בארץ, דברים שכקבוצה אנחנו יכולים לשפר. אחד הרעיונות שעלו היה העניין הזה שהאמנויות לא נפגשות וזה חסר. כלומר, כל הקליקה של אמנים נמצאים במקום אחר: מוזיקאים בחדרי החזרות והאולפנים, שחקנים בסטודיואים נפרדים ואמנים פלסטיים בדרך כלל בבית. חסרה הפריה הדדית.
"הרעיון שעלה כדי לתת מענה הוא מתחם 'wework', שיכלול כמה אמנויות יחד כדי שנוכל להכיר, להפרות ולעשות שיתופי פעולה רב תחומיים שלא קורים מספיק בימים אלו".
איך עולמות אמנותיים שונים בתכלית נפגשים ומפרים אחד את השני?
"בקלות. ברגע שאמן פלסטי רואה איך שחקן מדבר, מתנועע ויוצר, זה נותן לו המון השראה, למשל, להכניס תנועה אחרת ליצירה שלו. יכול להיות שהיצירה הבאה תצוייר בכלל על גוף ולא על קנבס".
החיבורים אקראיים או יזומים מראש?
״רציתי ששיתופי הפעולה במתחם לא יהיו רק אקראיים, אלא גם יזומים מראש. יצא עכשיו קול קורא לפרויקט שאנחנו עושים כאן שנקרא 'המשולש'. המטרה היא להכניס לחדר אחד שלושה יוצרים מתחומים שבדרך כלל לא נפגשים ולתת להם זמן ותקציב ליצור יחד".

2 צפייה בגלריה
בית האומנים אמסטרדם 11
בית האומנים אמסטרדם 11
מכיר קיבוץ. בית האומנים 'אמסטרדם 11'
(צילום: פרטי)

התקציב לפרויקט מגיע ממשרד התרבות בעיריית פתח־תקוה, אבל האמנים שלוקחים בו חלק הם מכל רחבי הארץ מתוך אידיאל. "אנחנו מאוד רוצים שהמתחם הזה יהיה בסיס נוסף לתרבות מכל הארץ", היא מסבירה. "לתל אביב יש מונופול מסוים על כל אזור המרכז בפרט והארץ בכלל בכל תחום התרבות והאמנות, אבל אני רואה חשיבות לאפשר יצירה גם למי שאין ביכולתו לעשות זאת בתל אביב. באנו לתת פה מענה גם לזה, המתחם הזה הוא חברתי".
מה זה אומר?
"שאמנים שבאים לעבוד פה באופן קבוע יכולים לבחור אם הם משלמים בכסף או בשעות התנדבות בפתח־תקוה. דניאלה פנחסוב, אחת האמניות הפלסטיות, שעובדת במתחם באופן קבוע היא בבסיסה אמנית רחוב. בשבוע שעבר עשינו שיתוף פעולה בינה לבין הוסטל של אנשים בתפקוד בינוני-גבוה באמצעות סדנת ציור קיר על חומה במרכז העיר. אמנים כאן יוצאים ומתנדבים עם כל מיני אוכלוסיות. יש כאן להקה שתעשה בקרוב סדנה מקצועית עם נוער בסיכון, שהם גם מוזיקאים מאחד הבתים החמים כאן בעיר. אנחנו מנסים להתערבב באוכלוסייה, לפתח מקומות שהם חלשים יותר דרך אמנויות".

"מוצרים משלימים"

יצירה ואמנות בעיניי אורלובסקי הן דבר חשוב ובלתי נפרד מהחברה. "בשבילי יצירה זה הדבר הגבוה ביותר שאפשר לעשות", היא אומרת. "בני נוער וילדים שנחשפים ליצירה מקבלים כלים שעוזרים להם בחיים ברמה הרגשית עם התמודדויות. זו גם דרך לחדד הרבה מאוד דברים, וגם לפרוק ולהבין רגשות. זה חשוב בעיקר בגילאים מאוד קריטיים ומסובכים שמעצבים את האישיות. לי בתור נערה זה מאוד עזר. אם לכל אחד תהיה את ההזדמנות להיחשף לזה, העולם הפנימי יכול להשתנות לטובה".
המתחם נקרא אמסטרדם 11, שזו גם הכתובת של המקום. זה הכי יצירתי שלכם כאמנים?
"נכון (צוחקת). ראית מה זה? ניסינו למצוא שם שיכיל את כל האמנויות יחד. זה כל פעם הלך לכיוון אחר והקונוטציה נזרקה לאמנות ספציפית. רצינו שם נייטרלי".
מה זה בעצם פסטיבל 'יוצר דופנ'?
"זה אירוע שיתקיים בין ה־12 ל־15 בספטמבר במתחם התרבות שבקרית המוזיאונים בעיר ויציג מופעי פרינג' ואמנות 'שוליים'. הפסטיבל יציג חמש הפקות פרינג' מקוריות בבכורה עולמית של תיאטרון ומחול. בנוסף, יתארחו הפקות מגרמניה וטורקיה ויתקיימו גם מופעים מוזיקליים ברחבת קרית המוזיאונים עם מיטב היוצרים והיוצרות מהעיר ומחוצה לה".
ואיך אתם קשורים אליו?
"הפסטיבל הוא של תיאטרון הפרינג' ואנחנו עובדים יחד, סוג של מוצרים משלימים. זה תיאטרון מאוד מיוחד, תיאטרון שוליים. הוא מארח הרבה מאוד יוצרים עצמאיים בעיקר, והיצירות שנמצאות שם הן הרבה יותר בועטות ולא בהכרח מיועדות לכל קהל. זה מה שהופך אותן למעניינות. המונח פרינג', אגב, זה הפרינג'ים של השטיח, הקצוות והשוליים. מנהל תיאטרון הפרינג', ארז חסון, ואני נמצאים תחת היכל התרבות של העירייה, ובעצם כל האמנים והיוצרים שמופיעים אצלו באים לעשות חזרות כאן במתחם. אנחנו עובדים לגמרי ביחד ותומכים כמה שאפשר אחד בשני".
מה החזון שלך למתחם?
"שהוא יהפוך לבית עבור אמנים מכל התחומים ושנצליח לגעת בכמה שיותר אוכלוסיות. הדבר שהכי משמח אותי זה שאמנים מתאהבים במקום ושואלים אותי 'מה צריך ואיך אפשר לעזור, אני רוצה לתרום למקום הזה כי אני חושב שהוא חשוב'. העובדה שאנשים רוצים לבוא ולסייע גם בלי כסף משמחת אותי מאוד. זה מוכיח לי שהלב במקום הנכון".