צעד קטן למשרד התחבורה, צעד גדול לעיר פתח־תקוה: בשבוע שעבר נפגש ראש העירייה, רמי גרינברג, עם שרת התחבורה, מרב מיכאלי, וקיבל ממנה הרשאה תקציבית בגובה 68 מיליון שקל לטובת הקמת חניון אוטובוסים בשטח שבין בית העלמין ירקון לדיפו של הרכבת הקלה.
2 צפייה בגלריה
החניון המתוכנן. "האוטובוסים יגיעו בשעה מאוחרת"
החניון המתוכנן. "האוטובוסים יגיעו בשעה מאוחרת"
החניון המתוכנן. "האוטובוסים יגיעו בשעה מאוחרת"
(הדמיה: החברה לפיתוח פתח־תקוה)
המשמעות: פינוי קרוב של התחנה המרכזית הישנה ותחילת עבודות הבנייה של התחנה החדשה.
הפרויקט צפוי לקום בשיתוף החברה לפיתוח פתח־תקוה, ובשלב הראשון הוא ייתן מענה לחברת דן שתרכז בו בשעות הלילה את האוטובוסים הפעילים בעיר, וזאת במקום בחניון הנוכחי שבתחנה המרכזית הישנה.
בסך הכל צפוי החניון לכלול 223 מקומות חניה, כש־80 מתוכן צפויות להיות עם הכנה לחיבור לחשמל עבור אוטובוסים חשמליים. עוד יכלול החניון מבנה שישמש כחדר ריענון לנהגים, עמדה לניקיון אוטובוסים, עמדה לתדלוק ואף עשרות מקומות חניה לנהגים עצמם.
הקמת החניון שימומן באופן מלא על ידי משרד התחבורה צפויה לצאת לדרך בתום עונת החורף. כלומר, באזור החודשים אפריל-מאי בשנה הבאה, וזאת בשל תנאי השטח שאינם מאפשרים עבודות מסוג זה במהלך עונת גשמים. העבודות צפויות להימשך כשנה, כך שעד חודש מאי 2023 צפוי החניון להיפתח.

"הישג מדהים"

"המטרה הראשונית כרגע היא להוציא את האוטובוסים שחונים בתחנה המרכזית הישנה", מסביר דוד קמחי, הממונה על התחבורה הציבורית בעיר. "כשנסיים לבנות את החניון נוכל להעתיק אליו את הפעילות של דן, ואז נוכל להתחיל לבנות את התחנה המרכזית החדשה. מדובר פה בפריצת דרך אחרי שנים שהפרויקט היה תקוע".
אלו יתרונות נוספים קיימים במהלך שכזה מבחינת העיר?
"כרגע אנחנו פועלים מתוך אסטרטגיה שבסופו של תהליך התחבורה הציבורית תעבוד על חשמל. חלק מהתקציב שקיבלנו ממשרד התחבורה מיועד לחישמול 80 חניות מתוך ה־223, כך של־80 אוטובוסים תהיה כבר הכנה לחיבור לחשמל, שזה הישג מדהים. במקביל אנחנו כבר נערכים לחישמול כלל החניות ונפעל כך באם נקבל תקציב נוסף.
קראו עוד>>>>
"הפעלת מערך של אוטובוסים חשמליים שנחשבים למאופסי פליטות של מזהמים, מאפשרת למעשה להכניס תחבורה ירוקה לפתח־תקוה ומשפרת את איכות הסביבה. לשם השוואה, אוטובוס שמונע בדיזל פולט בכל חייו 765 טון פחמן דו־חמצני משריפת סולר.
לעומת זאת, אוטובוס חשמלי אחראי על 190 טון ייצור חשמל. כלומר, 75 אחוז פחות, כשגם החשמל לא מיוצר בתוך העיר. אגב, גם התחנה המרכזית החדשה תותאם לאוטובוסים חשמליים".
ומה לגבי רעש האוטובוסים?
"שימוש באוטובוס חשמלי מפחית באופן משמעותי את כמות הרעש ומוביל לשיפור חוויית הנסיעה, במיוחד במהירויות נמוכות. גם בקרב נהגי האוטובוס ישנה העדפה לאוטובוסים חשמליים. בסופו של דבר, אוטובוסים לא אמורים לחנות במרכז העיר, ובסמוך ליד בתי תושבים. החניון שממוקם ליד הדיפו ובית העלמין מתאים יותר".

"אלטרנטיבה טובה"

מעבר לתרומה לאיכות הסביבה וההשפעה על איכות חיי התושבים, אומר קמחי כי הקמת החניון צפויה לתת מענה גם במידה וידרש תגבור של קווים מסוימים. "היום למשל אנחנו מקבלים פניות מתושבים שמבקשים להוסיף נסיעות לקו מסוים, אבל לחברת דן אין היכן להעמיד את האוטובוסים כדי לתגבר את הקווים", הוא מסביר.
"ברגע שאנחנו מקימים את החניון אנחנו גם נערכים לגדילה של העיר בעתיד. אם בהדר גנים לדוגמא יבקשו תוספת שירות, נוכל לאפשר את זה באמצעות החניון כי דן יביאו ממנו את האוטובוסים.
"בסופו של דבר, כשאתה מעביר אנשים לנסיעה בתחבורה ציבורית אתה מוריד גם את כמות הפקקים ואנחנו עושים את כל הפעולות כדי להיות שם. פתחנו לאחרונה קו חדש מכפר אברהם לתל אביב, קו 364, שמסיע 40 אלף נוסעים בחודש.
2 צפייה בגלריה
קמחי: "הפעלת מערך של אוטובוסים חשמליים שנחשבים למאופסי פליטות של מזהמים, מאפשרת למעשה להכניס תחבורה ירוקה לפתח־תקוה ומשפרת את איכות הסביבה
קמחי: "הפעלת מערך של אוטובוסים חשמליים שנחשבים למאופסי פליטות של מזהמים, מאפשרת למעשה להכניס תחבורה ירוקה לפתח־תקוה ומשפרת את איכות הסביבה
קמחי: "הפעלת מערך של אוטובוסים חשמליים שנחשבים למאופסי פליטות של מזהמים, מאפשרת למעשה להכניס תחבורה ירוקה לפתח־תקוה"
(פרטי)
"אז נכון שחלק גדול מאותם נוסעים השתמשו בקווים אחרים, אבל חלק אחר עזבו את הרכב הפרטי שלהם. יש לנו אלטרנטיבה טובה שיכולה לתת שירות טוב לתושבים ולשם אנחנו הולכים".
אלו אתגרים ניצבים בפניכם בהקמת החניון?
"קודם כל זו תכנית חדשנית, ואנחנו מכניסים פה טכנולוגיות חדשות שעדיין לא קיימות בארץ. לכן האתגר העיקרי הוא ללמוד את כל המורכבות של הדברים, לתכנן כמו שצריך ולפעול אל מול הועדות והרשויות השונות כדי לקבל את כל האישורים. כפועל יוצא מכך גם החישמול עצמו מאתגר".
איך ישפיע החניון על האזור בו יוקם? האם צפויים עומסי תנועה כבדים ממה שאנחנו רגילים היום?
"מבחינת תנועת האוטובוסים, התאמנו לכך תכנית תנועתית שתאפשר כניסה לחניון דרך הכיכר של בית העלמין. כמו כן, נפתח יציאה של אוטובוסים מכיוון הדיפו של הרכבת הקלה אל עבר העיר.
"בנוסף, החניון לא אמור להפריע לתנועה כי מדובר בשעות פעילות אחרות. האוטובוסים יגיעו לשם בשעה מאוחרת ויצאו בשעה מוקדמת. המטרה היא לרכז את הפעילות של דן במקום אחד כי היום יש גם אוטובוסים שעומדים ברחוב השחם".
איך החניון ישתלב עם הרכבת הקלה? הוא צפוי להיות צמוד לדיפו.
"לא ישפיע אחד על השני, ולכל אחד החניון שלו. יתרה מזאת, החניון בו יהיו אוטובוסים חשמליים שצפויים לפעול כאן, יחד עם הרכבת הקלה שתעבוד גם היא על חשמל, רק יקדם אותנו צעד נוסף בדרך לשינוי מפת התחבורה הציבורית בעיר וזו מהפכה של ממש".
לעדכונים: חדשות פתח תקוה