"נפלתי לתוך תהום, היה לי קשה לצאת מזה". בגיל 56, כשהוא משקיף מביתו בכפר סבא החליט יורם ארז, פעיל בולט למען בעלי חיים, לחשוף פן אחד מעברו שהיה חסוי עד כה והותיר אותו שבור נפשית: תלונת שווא של אישה על תקיפה ואלימות, שהביאה אותו למעצר, והפכה אותו לשבר כלי.
3 צפייה בגלריה
יורם ארז
יורם ארז
יורם ארז
(צילום: ריאן)
כיום כמעט 18 שנים אחרי שהתיק נסגר מחוסר אשמה והמתלוננת צריכה להתמודד עם תביעה, הוא החליט לחשוף את הכול בספר (ראו מסגרת) שאותו הוא מוציא ומתראיין עליו לראשונה: "מצאתי את עצמי בתא מעצר קטן ואפל, לבד עם עצמי, לא מבין איך ברגע אחד החיים שלי קרסו".

חשיפה מאוחרת


דיבורו של יורם ארז מדוד, ניכר שהטראומה שעבר לפני 18 שנה פורצת היום. השאלות שעדיין הוא מחפש עליהן תשובות לא יקבלו מענה שישביעו את רצונו המלא, אבל הקלות שבה אדם יכול למצוא את עצמו ברגע אחד אבוד ועולמו חרב עליו, לא מרפה ממנו: "זו הסיבה שהיום אני חושף את הכול, גם כפורקן אישי שאותו אצרתי הרבה זמן, לא הייתי עדיין מוכן נפשית, ובעיקר בגלל המודעות הציבורית, היד הקלה מאוד על ההדק שיכולה להרוג אדם, ואולי יותר חשוב ומשפיל את כבודו העצמי".
ארז, במקור מקריית גת, הוא פעיל מאוד מוכר בישראל למען בעלי חיים. הוא מייסד "פטרואה" (ראשי התיבות באנגלית PTROA – הגנה על זכויות בעלי החיים), ארגון יוצא דופן שהקים בשנת 2009. הארגון מוכר על ידי משרד המשפטים ופועל לשמירה על זכויותיהם של כלל בעלי החיים.
בנוסף, הוא מוגדר כגוף הפועל לאיסוף ואיתור עבירות על חוק צער בעלי חיים שמבוצעות בידי אזרחים וגופים אחרים. הארגון מטפל בכל התופעות הקיימות בנושא, כגון קרבות כלבים, עבירות משק חי, ניסויים לא חוקיים בבעלי חיים, אטרקציות רכיבה וכדומה. רוב פעילות הארגון מתבצעת באופן סמוי ובהתנדבות מוחלטת.
"הכול התחיל בלילה די ארוך בו שוטטתי באינטרנט ונתקלתי בסרטון מצמרר על בעלי חיים בסין, ואז גיליתי שאני לא יודע כלום על התחום. צפיתי בעוד סרטון, ונדהמתי כמה שאנחנו לא יודעים מה קורה מתחת לפני השטח. התחלתי לשרבט על הנייר כל מה שניתן לעשות לאור השילוב שלי לאהבת בעלי חיים עם הניסיון שלי. כשאנחנו רואים למשל כלב משוטט ברחוב, אנחנו לא מבינים שהוא קורבן של תופעות שאנחנו לא נותנים עליהן מספיק את הדעת".
מאז ועד היום הפך ארז לכתובת להצלת מאות בעלי חיים מהתעללות קשה.

האהבה והשבר


את שירותו הצבאי העביר ארז כקצין בגבעתי וסיים בדרגת רב סרן עם ניסיון עשיר בתחום לוחמת השטח והמודיעין. עד לפני כשש שנים הוא התפרנס מהפקת סרטים ועריכת וידיאו, ואת כל פעילות הארגון הענפה מנהל בהתנדבות מוחלטת. כיום, הוא בעיקר מתפרנס מעבודות עצמאיות, ולומד לדוקטורט בקרימינולוגיה. הוא היה נשוי למירי, קצינה באגף התנועה באשקלון, שהייתה מבוגרת ממנו בחמש שנים.

3 צפייה בגלריה
ארז. "קיבלתי טלפון מהמשטרה, לא הבנתי במה מדובר, והלכתי"
ארז. "קיבלתי טלפון מהמשטרה, לא הבנתי במה מדובר, והלכתי"
ארז. "קיבלתי טלפון מהמשטרה, לא הבנתי במה מדובר, והלכתי"
(צילום: ריאן)

אלא שלאחר זוגיות של 12 שנה, שבה ניסו במאבקים עיקשים להביא גם ילדים לעולם ללא הצלחה, מירי חלתה בסרטן ולפני כשש שנים היא נפטרה. "יד הגורל כיוונה לכך, היום אפשר לחשוף, שאת מירי הכרתי בעקבות המקרה שעברתי והותיר אותי מצולק. מצאתי בה יותר מאשר אהבה, גם מישהי להישען עליה. לצערי ניסינו את כל מה שאפשר כדי שהיא תמשיך לחיות, אבל זה היה גדול מאיתנו".
כאמור, סיפור הבלהות שעבר ארז היה במקביל להיכרותו עם מירי ז"ל: "הייתי בן 38 בתקופה ההיא והכרתי בחורה כבת 36", הוא משחזר, "שנינו היינו רווקים, היה סוג של התאהבות, שבשיאה הצעתי לה נישואים. התגוררנו יחד, והכול התנהל באופן סטנדרטי. עם הצעת הנישואין היא חשפה בפניי שהיא מסובכת עם החוק בכל מיני עניינים. התחלתי להרגיש אי נוחות ועם הזמן הודעתי לה שאני לא מתכוון לממש את הצעת הנישואים ואני נפרד ממנה סופית.
"היא לא קיבלה את זה טוב בלשון המעטה. החלטתי לשכור דירה בנפרד, וסגרת את הפרק הזה סופית. כך חשבתי. אלא שהיא חשבה אחרת. יומיים אחרי שעזבתי את הדירה המשותפת אני מקבל טלפון מהמשטרה ומוזמן לחקירה, לא הבנתי במה מדובר, והלכתי. החוקרים הטיחו בי האשמות של תקיפה חמורה, איומים ברצח עם אקדח וכדומה. דברים איומים ונוראים, והחליטו להשאיר אותי לילה במעצר".

ליל הבלהות


"זה היה עבורי משהו שככל הנראה עד היום אני מתקשה לשאת. נשארתי כמעט לילה שלם במעצר, ואחרי זה היורם ארז שנכנס הוא לא אותו אחד שיצא".
כלומר?
"תאר לך שביום בהיר אחד, אתה מגלה שמישהו או מישהי, הגיש נגדכם תלונה במשטרה. אתה מפנה זמן מעיסוקיך ומגיע לתחנת המשטרה כדי לתת את גירסתך. אתה מצפה שישמעו אותך, מתוך הנחה שתוך דקות ספורות תחזור לעניינך. אבל, להפתעתך הגמורה, אתה מגלה שלגירסה שמסרת אין כל משמעות, ולחוקר שם בתחנה יש תכניות אחרות בשבילך ואז, ברגע אחד הוא הפך לדבר הכי משמעותי בחיים שלך.
"הוא פתאום מורה לך למסור לו את כל החפצים האישיים שלך, הטלפון האישי, מפתחות הרכב, הארנק, וכל פרט שמזוהה איתך ועם החירות שלך, כשהשאלה היחידה שמקננת בראש שלך היא, למה?
"ואז אתה מגלה שהתהום אליה אתה צונח, עמוקה משחשבת. לתדהמתך, אתם מגלה שברגע אחד אפשר לקחת ממך את הדבר היקר לך מכל - את החירות שלך. לא ידעת עד כמה זה קל.
"אתה מוצא את עצמך עם אזיקים בידיים וברגליים. אחרי רעש האדמה שהנפש שלך חווה, אתם מוצא את עצמך בתא קטן ואפל, לבד עם עצמך, לא מבין איך ברגע אחד הכל קרס עליך. איך לעזאזל, הגעת למצב הזה? הרי אך לפני שעה קלה היית אדם חופשי. ואז זה מכה בך, יש שם מישהו בחוץ, אישה או גבר שהגיעו קודם לכן לאותה תחנת המשטרה והגישו נגדך תלונה. הם סיפרו שפגעת בהם בדרך כלשהי. אבל הם, בניגוד אליך, יצאו מהתחנה כלעומת שבאו".

3 צפייה בגלריה
יורם ארז. "מסתבר שהמציאות עולה על כל דמיון"
יורם ארז. "מסתבר שהמציאות עולה על כל דמיון"
יורם ארז. "מסתבר שהמציאות עולה על כל דמיון"
(צילום: ריאן)

אחרי שהשופט התורן משחרר את ארז ממעצר, הוא החל להפעיל את כישוריו המודיעיניים ומתחיל לאסוף ראיות: "אז יצא המרצע מן השק: האישה התנקמה, אין בדל של אמת בדבריה. ארז ממהר להגיש לפרקליטות מעל ראשה של המשטרה את הראיות, התיק נסגר מיידית מחוסר אשמה, המתלוננת מסתתרת וחוטפת תביעת דיבה, אחד החוקרים מועף מהמשטרה על רשלנותו, ורק ארז נשאר עדיין עם השאלה - למה?".

קראו גם:

"הרבה שנים השארתי את זה בפנים. החוויה שעברתי עדיין הותירה בי צלקת נפשית ענקית. אחד הכלים שסייעו לי להתמודד בזמן אמת עם החוויה הקשה, היתה הכתיבה. אולם, כ-18 שנים עברו עד שהייתי מסוגל להתמודד עם האירועים מחדש. זה היה כמו פצע פתוח שלעולם לא הגליד. אבל החלטתי שדי. זה הזמן לרכז את החומר הרב שצברתי ולהפוך אותו לספר. חשוב לי שהציבור ייחשף לצד האפל של הגשת תלונת שווא ולקלות הבלתי נסבלת בה אישה או איש יכולים להרוס את חייו של אדם, באמצעים פשוטים, בידיעה שמערכת שלמה עומדת מאחוריהם".

"תא מעצר"


הספר שהוציא יורם ארז נקרא "תא מעצר" ועבורו הוא פתח בקמפיין מימון המונים בהדסטארט. מדובר בספר שמתאר את שאירע לארז בסגנון מותחן בלשי: "מסתבר שהמציאות עולה על כל דמיון והאירועים המתוארים בספר יגרמו לשיערכם לסמור", הוא אומר, "בספר יש לא מעט תפניות דרמטיות וגילויים שטלטלו את העלילה (וגם אותי) שוב ושוב, עד לסופה המפתיע.
"אני מכניס את הקורא לעולם מרתק של חקירה חשאית שביצעתי במשך חודשים רבים. כגבר, הסיכויים היו לרעתי. כתב אישום היה עניין של זמן. אבל בחרתי שלא להרכין ראש בפני המערכת. מהר מאוד השכלתי להבין שאם לא אגיב, גורלי יהיה מר, כגורלם של רבים שבחרו לקבל עליהם את הדין ולידום, כשהם נושאים עמם את הבושה לנצח. בהמשך, אני חושף את הקוראים לדרך בה הצלחתי להפליל את המתלוננת. בפרק השלישי הקדשתי את כולו לסגירת מעגל ולדיון במספר שאלות מהותיות.
להשתתפות במימון הספר בהדסטארט יש להקליד "תא מעצר, יורם ארז".