פורחים במדבר

כאן גרים: משפחת צוקרמן: בוריס (44), גלוריה (43), מירקלה (12) ודוריאן (7). מקום מגורים: מושב עין יהב.
6 צפייה בגלריה
משפחת צוקרמן
משפחת צוקרמן
משפחת צוקרמן
(צילום: פרטי)
בוריס עלה לישראל ממולדובה לפני כשלושים שנה והתיישב עם משפחתו בנס ציונה. בשנות העשרים המוקדמות שלו עבר לאנגליה כדי ללמוד הנדסת מחשבים ואלקטרוניקה, שם הכיר את גלוריה מהעיר מונטריי שבמקסיקו. בשנת 2006 חזר בוריס לארץ, לראשון לציון, והדבר הראשון שעשה הוא להביא את גלוריה אליו. בחודש ינואר שעבר בני הזוג וילדיהם (מירקלה עולה לכיתה ז' ודוריאן לכיתה ב') עברו למושב עין יהב.
תחומי עיסוק: גלוריה סייעת בגני ילדים והשנה תתחיל לעבוד כסייעת בגן ילדים בעין יהב. בוריס ארכיטקט בטיחות בחברת ג'נרל מוטורס. רוב עבודתו היא מהבית בשלט רחוק. פעם בשבוע הוא נוסע למשרדי החברה בהרצליה פיתוח.
איך שמעתם על הערבה התיכונה?
בוריס: "המחשבה על מעבר לערבה הייתה שלי. אני רוכב אופניים מקצועי, השתתפתי בתחרויות רבות, וביליתי זמן רב ברכיבה לאורכה ולרוחבה של המדינה. ברכיבותיי בדרום, בעיקר באזור הערבה התיכונה, המדבר קסם לי. המקום נראה לי פראי, מצד אחד, אך רגוע, מצד שני. בספטמבר הקודם לקחתי את המשפחה לחופשה בעין יהב, במטרה לגרום גם להם להתאהב במקום. הם התפעלו מהמקום אך חששו תחילה ממזג האוויר החם והשונה, אך מהר מאוד גלוריה התלהבה, והחלטנו להזיז מהר יותר את העניינים ולעבור לערבה כמה שיותר מהר, ברגע שיתפנה בית. כעבור ארבעה חודשים, לאחר חיפושים שהניבו תוצאות, מצאנו בית להשכרה בעין יהב ועברנו מיד".

6 צפייה בגלריה
משפחת צוקרמן
משפחת צוקרמן
משפחת צוקרמן
(צילום: פרטי)

בנייה פרטית או בית מוכן?
"כיום אנחנו גרים בשכירות ונמצאים בתהליך רכישה של מגרש בהרחבה בעין יהב, בשטח של 850 מ"ר בערך, בעלות של כ־300 אלף שקל. אנחנו שואפים שכל התהליך כולל בניית הבית ייקח לא יותר משנתיים, ונוכל סוף סוף להיכנס לבית משלנו".
איך הייתה קבלת הפנים שחיכתה לכם?
"הגענו בלי היכרות מוקדמת עם אנשי האזור, מלבד שיחות בודדות שערכנו לפני המעבר, אך מהרגע שעברנו קיבלו אותנו יפה, בעלי הבית הזמינו אותנו לארוחות שישי והפכנו לחברים, וגם הבת שלהם בת גילה של מירקלה, והן הפכו לחברות טובות. בהתחלה לילדים היה קושי להיפרד מחבריהם והיה מאתגר מעט, אך היום הם פורחים כאן, וגם אנחנו כמובן".
מה הקושי הכי גדול?
"הקושי היחידי הוא העובדה שבמרכז הכל זמין, וכאן אנו נאלצים לנסוע עם הרכב לכל מקום, מתכננים ונערכים מראש מבחינת הקניות".
מה הם היתרונות במגורים באזור הערבה התיכונה?
"אין ספק שהיתרונות עולים על החסרונות שכמעט לא קיימים. איכות החיים שלנו השתפרה פלאים. האזור מאפשר לנו אורח חיים רגוע, הרחק מההמולה במרכז הארץ, קצב החיים שונה, ומשפיע גם על הילדים שהפכו לפחות חומריים, משחקים זמן רב בחוץ ומתחברים לטבע. הבתים במושב מרווחים ונמצאים במרחק אחד מהשני, כך שיש פרטיות ושקט. הקהילה מקבלת ותומכת ויש הרגשה שהדלת של השכן תמיד פתוחה".
איך המשפחה והחברים הגיבו למעבר שלכם לערבה?
"המשפחות תמכו ברעיון, וגם החברים מפרגנים על המהלך, ואפילו מקנאים בנו. אנחנו תמיד ממליצים לכל מי שמתלבט ללכת אחרי הלב ולעבור".
חברים ובני משפחה באים לבקר אתכם?
בוריס: "יש לי קולגה שפעם בחודש בא לעבוד איתי מהבית כדי לחוות את העבודה ממקום מרוחק. גם באירועים מיוחדים מגיעים חברים שלנו ושל הילדים".
מה תאחלו לעצמכם בבית החדש?
"אנחנו מאחלים לעצמנו להצליח ליהנות מהתהליך ולדעת לסיים אותו על הצד הטוב ביותר, וכמובן לקחת הכל כחוויה אחת גדולה וחיובית".

התאהבו באזור

כאן גרים: משפחת סתת: הדר (28), יהב (30) והתינוקת ליה (6 חודשים). מקום מגורים: עין יהב.

6 צפייה בגלריה
משפחת סתת
משפחת סתת
משפחת סתת
(צילומים: טל גלר, עדו שחם)

לפני כשמונה שנים, אחרי הצבא והטיול הגדול, הגיעו הדר ויהב, כל אחד בנפרד, למושב פארן בערבה התיכונה. הדר הגיעה מראשון לציון ויהב מצורן כדי לעבוד בעבודה מועדפת בחקלאות.
בפארן הם הכירו, התאהבו והפכו לזוג. בהמשך הם עברו ביחד למרכז כדי ללמוד לימודים אקדמיים. יהב למד הנדסת חשמל, והדר חינוך מיוחד, אך במשך השנים האלה הם חלמו לשוב לערבה, הם רק לא ידעו מתי החלום יתממש ובינתיים הם התגוררו בהרצליה. בסיום לימודיהם, החליטו לחזור לדרום, לאזור שבו הכירו והתאהבו. בחודש אוגוסט 2022 השניים עברו למושב עין יהב לתקופת ניסיון.
לבסוף הם החליטו להשתקע ולבנות את ביתם בעין יהב, המושב הראשון שהוקם בערבה, והם מצאו בו בית מרווח, במחיר מוזל, וכך הצליחו לממש את חלומם.
תחומי עיסוק: בני הזוג עובדים קרוב למקום מגוריהם. יהב עובד בחצבה כמנהל "ערבה סנטר" - חנות לחומרי בנייה, צבע, כלי עבודה, חשמל, ועוד. הדר, שילדה בחודש מרץ השנה את בתם ליה, תסיים בקרוב את חופשת הלידה וליה התינוקת תיכנס למסגרת בחינוך הרך. הדר תשוב לעבודתה כמורה למתמטיקה בכיתות ג' ו־ה' וכמורת שילוב של כלל כיתות בית הספר היסודי קריית חינוך שיטים שבספיר.

6 צפייה בגלריה
משפחת סתת
משפחת סתת
משפחת סתת
(צילומים: טל גלר, עדו שחם)

איך שמעתם על הערבה?
הדר מספרת שהם לא שמעו על המקום, אלא חוו אותו על בשרם. העובדה שהם הגיעו לפארן בצעירותם היא שגרמה להם להתאהב במקום ובאווירה המיוחדת השוררת כאן.
בנייה פרטית או בית מוכן?
בני הזוג מחכים לעבור לבית משלהם, ועד שיוכלו לעבור, הם מתגוררים בשכירות בעין יהב, בבית מרווח בגודל של 130 מ"ר עם ארבעה חדרים שעליו הם משלמים אותו סכום כמו על דירת 30 מ"ר שגרו בה במרכז הארץ.
לפני חצי שנה, כשהבינו שהם מעוניינים להשתקע בעין יהב, הם החלו בהליך הקליטה במושב, ובימים אלה בני הזוג סתת מסיימים תהליך לרכישת שטח בהרחבה הקהילתית במושב. בני הזוג מתרגשים ומצפים לקראת בניית בית חלומותיהם, המתוכנן להשתרע על פני 850 מ"ר, כ־160 מ"ר בנוי. המחיר - כ־300 אלף שקל עבור השטח והפיתוח. "מחיר שאפשר רק לחלום עליו במרכז הארץ" הם אומרים.
איך הייתה קבלת הפנים בערבה?
אף על פי שהם הגיעו לעין יהב בלי היכרות מוקדמת עם התושבים, הדר מדגישה שהם מעולם לא הרגישו זרים. "בעלי הבית תמכו בנו במעבר, קיבלו אותנו בידיים פתוחות, הזמינו אותנו לארוחות שישי, עזרו לנו עם הכלבה שלנו והיו לנו למשפחה מאמצת. אנחנו גרים בסמיכות לזוגות ומשפחות צעירות שאליהם התחברנו מהר, ומדי שבוע אנחנו מבלים יחד בארוחות שישי גדולות של לפחות חמישה זוגות. כל זוג מביא ממטעמיו, ואנחנו מבלים את השבתות בבילוי בבריכה או בטיולים וארוחות בחיק הטבע".
מה הקושי הכי גדול?
יהב והדר מציינים שהקושי העיקרי הוא תחום הרפואה והעובדה שבית החולים הקרוב נמצא במרחק של שעה וחצי נסיעה דרומה או צפונה. "מבחינת ההיבטים האחרים, לא מורגש קושי, ובני המשפחה מבקרים אותנו לעיתים קרובות".
מה הם היתרונות במגורים בערבה?
הדר מספרת שיש אינספור יתרונות, החל באיכות החיים ששודרגה וכלה במחייה הזולה שמאפשרת להם להתמקד בעשייה והגשמת החלומות, דברים שלא הצליחו לממש כשגרו במרכז. "כאן אנחנו יכולים לחיות כמו שאנחנו רוצים באמת, בשלווה, בסביבת אנשים טובים וחמים", מדגישה הדר. "מבחינת הקהילה, המועצה האזורית והוועדות במושב מציעים מגוון פעילויות לילדים, לבוגרים ולבני הגיל השלישי, ולא חסר לנו דבר מבחינה חברתית ומבחינת מקומות בילוי. אפילו מבחינת גופנית אנחנו מרגישים יותר חיוניים, בזכות אוויר יותר נקי ומרחבי אינסוף. אנחנו מאוד מאושרים כאן".
אילו תגובות קיבלתם מהמשפחה והחברים על המעבר לערבה?
הדר מציינת שכל מי שמכיר אותם שמע לאורך השנים את ההתלבטויות שלהם לגבי המעבר, לכן זו לא הייתה הפתעה. כולם ידעו שהם מאוד אוהבים את הערבה התיכונה, ההורים של שניהם רואים שטוב להם והם מאושרים בשבילם, וכמובן שהם נהנים לבוא לבקר בכל הזדמנות אותם ואת נכדתם ליה.
באים לבקר אתכם לעיתים קרובות?
בני הזוג טוענים שלא חשו לבד אפילו פעם אחת במהלך השנה האחרונה. "אנחנו אוהבים לארח את בני המשפחה ואת החברים".
מה תאחלו לעצמכם בבית החדש?
"להרחיב את המשפחה ולהביא לעולם עוד ילדים שימלאו את הבית החדש באור ובצחוק, להמשיך לחיות בנחת ולחגוג את החיים מדי יום, בלב הערבה".

קראו גם:

החופשה הובילה אותם להקים בית

כאן גרים: משפחת גולד פישקין: אסף (39), הדס (37). מקום מגורים: מושב פארן.

6 צפייה בגלריה
משפחת גולד פישקין
משפחת גולד פישקין
משפחת גולד פישקין
(צילום: פרטי)

הדס ואסף הגיעו לערבה התיכונה מכפר סבא, שם התגוררו במשך שלוש שנים. ההחלטה לעבור להקים בית בערבה, אירעה לפני כשנתיים בזמן חופשה רומנטית ביישוב צוקים, כאשר הדס ואסף התאהבו מיד בנופי במדבר, והבטיחו האחד לשנייה שיום יבוא והם יעברו לגור באזור. כחובבי אתגרים ומדבר, מעבר מגורים למקום מרוחק כמו הערבה התיכונה, הינו חלום והרפתקה קסומה, וכך חצי שנה לאחר מכן, מצאו בית להשכרה ועברו לפארן.
תחומי עיסוק: הדס ואסף חיפשו עבודה קרוב לביתם, ואכן שניהם מצאו באחרונה עבודות במושב, ממש כמה דקות הליכה מפתח דלתם. אסף, שהיה מנהל בב"אדג'ט", חברה להשכרת רכב, עובד כיום כמרכז המשק של פארן. הדס, שניהלה מרפאה וטרינרית במרכז, החלה השנה כגננת בגן בפארן, ושניהם מאוד מרוצים.
איך שמעתם על הערבה התיכונה?
"הגענו מבלי היכרות עם אנשי המקום, אלא רק בזכות אותה חופשה בערבה שהייתה הגורם למעבר. זוהי ההחלטה הטובה ביותר שעשינו".

6 צפייה בגלריה
משפחת גולד פישקין
משפחת גולד פישקין
משפחת גולד פישקין
(צילום: פרטי)

בנייה פרטית או בית מוכן?
בתקופה זו, בני הזוג נמצאים בתהליך הסבה לקליטה חקלאית וקניית משק משלהם, ועד שהתהליך יושלם, הם שוכרים בית של שלושה חדרים וחצר במושב פארן, בגודל 68 מ"ר. "עלות משק בהרחבה החקלאית הינה כ־700 אלף שקלים עבור שטח שכולל כ־2.5 דונם לצורך בנייה פרטית, כ־2.5 דונם לצרכי מסחר ועוד כ־52 דונם לצרכי חקלאות".
איך הייתה קבלת הפנים שחיכתה לכם?
"התאהבנו במושב הספציפי הזה, הקטן והאינטימי, בשל היחס החם שקיבלנו מהקהילה כשהגענו להתרשם מהמקום. קבלת הפנים הייתה לבבית מאוד מהרגע שהגענו. התלהבנו מהעובדה שלכל מקום אליו הלכנו, נתקלנו בחיוכים ויחס אדיב מכולם, מעובדי הצרכנייה, המזכירות ומהשכנים שלידנו".
מה הקושי הכי גדול במיקום שבו בחרתם לגור?
בהתחלה כשאסף עוד עבד בעבודתו הקודמת, הוא נאלץ לנסוע מספר פעמים בשבוע למרכז והנסיעות הקשו עליו, אך כעת כשאלה נפסקו, הקושי הוא בעיקר המרחק מהמשפחה. לאט לאט בני הזוג גילו שהם אומנם רחוקים מהמשפחה, אבל הביקורים הפכו לארוכים יותר, ומאפשרים זמן איכות, ובילוי של סוף שבוע שלם וארוך. "קושי נוסף הוא הצורך להמציא את עצמך מחדש, אבל מי שמספיק מאמין בעצמו ויצירתי, לגמרי מסוגל לעשות הכול, והשמיים הם הגבול", אסף מוסיף.
היתרונות במגורים באזור הערבה התיכונה?
אסף מספר כי לא חסרים יתרונות: "הריחוק מהמרכז מהווה יתרון, המאפשר שקט אמיתי וקצב חיים אחר ובריא יותר. הטבע כאן מהמם, אפשר לצאת להסתובב בטבע הסובב אותנו, בנוף המדברי העוצמתי, לפגוש בחיות בר ייחודיות שלא ניתן לראות במקום אחר. אנחנו חיים בתוך הטבע הפראי, והמרחבים העצומים, ומרגישים בחופש תמידי, וכמובן איך אפשר לשכוח את הקהילה המדהימה והמקבלת ואת הפשטות של המקום".
מה התגובות של המשפחה והחברים?
"כל הסובבים אותנו היו בהלם. המעבר שלנו היה פתאומי, והשינוי היה דרמטי ומהיר, אך בסופו של דבר המשפחות והחברים שלנו מאוד פרגנו".
האם מגיעים לבקר בתדירות גבוהה?
"במינון נכון. בקיץ האחרון היו קצת פחות ביקורים בעקבות השינויים החיוביים שחלו אצלנו של התחלות חדשות בעבודה. בכללי אנחנו משתדלים להתראות עם בני המשפחה אחת לחודש, בין אם אנחנו נוסעים לבקר או שאנחנו מארחים אותם בביתנו".
מה תאחלו לעצמכם בבית החדש?
"בראש ובראשונה האיחול הכי חשוב הוא לחיות טוב ולהיות מאושרים בחלקנו. ואנו מאחלים לבני משפחתנו, לחברים, לתושבי הערבה ולכל בית ישראל, שנה טובה ושקטה, ואהבה בין איש לרעהו".