כחלק מראייה עתידית שמו לעצמן המדינה והרשויות המקומיות להפחית את השימוש בכלי רכב פרטיים לטובת מעבר לתחבורה ציבורית. גם פתח־תקוה מתנהלת בהתאם, ובשנים האחרונות מקודמים בה מספר פרויקטים, ביניהם הרכבת הקלה, התחנה המרכזית החדשה וסלילת נתיבי תחבורה ציבורית (נת"צ).

2 צפייה בגלריה
הדמיית הנת"צ ברחוב ספיר
הדמיית הנת"צ ברחוב ספיר
הדמיית הנת"צ ברחוב ספיר
(הדמייה: חברת נתיבי איילון)

אלא שבעוד בעורקים הראשיים בעיר, דוגמת דרך רבין, בר כוכבא וז'בוטינסקי (יסלל בקרוב) בהם מתקבלים הנת"צים בהבנה, הרי שבשכונות עצמן המצב שונה. עדות לכך הוא המאבק שמתפתח בימים אלה בשכונת שיפר בעקבות תחילת העבודות ברחוב יוסף ספיר שעתיד לשנות את פניו.
לטענת תושבים, סלילת הנת"צ (אחד לכל כיוון) ברחוב המרכזי, שחוצה את השכונה, יוביל למצוקת חניה, מפגעי בטיחות, רעש, זיהום אוויר ופקקי תנועה כבדים יותר מאלו שקיימים היום. כעת הם מקווים להגיע לתוצאות דומות כמו בשכונת הדר גנים, שם הצליחו תושבים לפני כשלוש שנים להביא לגניזת פרויקט דומה.
בעירייה מנגד הודפים את הטענות ומסבירים כי "בפתח־תקוה, כמו בכל אזור גוש דן, קידום התחבורה הציבורית מחויב במציאות".

"ההורים מודאגים"

במסגרת פרויקט "מהיר לעיר", שאמור לצאת לדרך בימים הקרובים על ידי משרד התחבורה באמצעות חברת נתיבי איילון ובשיתוף העירייה, צפוי רחוב יוסף ספיר לעבור מתיחת פנים משמעותית מצומת ירקונים וכביש 40 ועד לצומת עם רחוב המכבים.

2 צפייה בגלריה
רחוב יוסף ספיר פתח תקוה
רחוב יוסף ספיר פתח תקוה
רחוב יוסף ספיר פתח תקוה
(צילום: ריאן)

העבודות, שיבוצעו בשני מקטעים ויימשכו כשנה וחצי, יכללו סלילת נתיב נוסף באורך שני ק"מ עבור נת"צ פנימי לשני הכיוונים, חידוש המרחב העירוני והחלפת הריצוף ואבני השפה, שדרוג והחלפת ריהוט הרחוב על התוואי, העתקת עשרות עצים ושתילת עצים נוספים, שדרוג והחלפת עמודי התאורה ברחוב, הטמנת תשתיות חשמל וחידוש תשתיות קיימות, הצבת תחנות מתקדמות וביצוע עבודות להנגשת התחבורה הציבורית.
כידוע, נתיב תחבורה ציבורית שפעל לפני מספר שנים על ציר ז'בוטינסקי הוביל לתאונות רבות ולנפגעים בנפש, ולכן מדגישים כעת בעירייה כי "ניתן דגש רב בפן הבטיחותי ונערך הליך הסקת מסקנות שכולל תכנון שני מקטעי חציה בלבד (במקום שלושה כפי שהיה נהוג בעבר), תוך מתן אפשרות לחציה רציפה. בנוסף, עצירת האוטובוסים תיעשה על נתיב התחבורה הציבורית עצמו ולא במפרץ שיאפשר עקיפה, והוא יצבע באופן ייחודי וכן יוצב רמזור המתעדף תחבורה ציבורית כולל שילוט רלוונטי".
עם זאת, רואים חלק מהתושבים מציאות שונה, במיוחד בשל ביטולם הצפוי של עשרות חניות, אם לא יותר, לאורך הרחוב. "הסיכוי למצוא חניה כבר היום בחלקים גדולים משכונת שיפר הוא נמוך מאשר בתל אביב", אומר תושב השכונה. "אנשים חונים על המדרכות, אז עכשיו לוקחים חניות רבות משני צידיו של יוסף ספיר. תושבים רבים לחוצים בגלל זה".
אלו בעיות נוספות אתם רואים בהקמת נת"צ בשכונה?
"יש ילדים רבים שצריכים לחצות את הרחוב כדי להגיע למוסדות חינוך, וכעת רבים מההורים מודאגים בשל כך. איך הם אמורים לחצות עם תנועה ערה של אוטובוסים בנוסף לכלי הרכב הפרטיים? איזה מענה העירייה מציעה כאן? בנוסף, הבנו שיש נתיב אחד שמתבטל לכיוון מרכז העיר, כך שישאר אחד בלבד לכלי רכב פרטיים לאותו כיוון, במקום שניים שקיימים היום. הרי ברור שזה יעמיס על התנועה. כמו כן יש את עניין רעש האוטובוסים, פיח וזיהום אוויר שיוצא מהם. אנחנו לא מעוניינים בכל כאב הראש הזה".
קראו גם:
בעירייה מדגישים את נחיצות הנת"צ ומציגים את העבודות כדבר חיובי.
"העירייה אומרת שזה משהו טוב? בבקשה בואו תציגו בצורה מפורטת. בתכנית בסדר גודל שכזה צריכים לבוא, לשבת עם תושבים ולעדכן אותם. אנחנו רוצים לשבת עם אנשי מקצוע, שחיים את התחום ולקבל תשובות. בנושא הזה לא נעשה כלום מבחינתנו, ובינתיים אנחנו ניזונים מכתבות כאלו ואחרות בלבד".
פניתם לעירייה בעניין?
"ודאי שפנינו. נאמר לנו שהעבודות ישדרגו את השכונה, אבל התשובות לא מספקות, זה לא מקצועי".
מה אתם מתכוונים לעשות?
"קודם כל נבקש מהעירייה לקיים מפגש מקצועי. בנוסף, נבדוק משפטית אם עוד ניתן לעצור את התכנית או להגיש עתירה בעניין. אנחנו גם לא שוללים אפשרות להפגנה".
אתם לא חושבים שזה מאוחר מדי?
"היכן שעלולה להיות סכנה לילדים, זה אף פעם לא מאוחר מדי. יש לנו טענות גם כלפי עצמנו. עושה רושם שרק כשהתושבים יראו את הנזק, הם יתעוררו ויצאו מהבתים".

"האווירה קשה"

תושבת נוספת מחזקת את הדברים. "אמרו שהפרויקט יספק איכות חיים טובה יותר, אבל אני לא רואה את זה קורה", היא אומרת.
המטרה היא להפחית את כמות כלי הרכב הפרטיים בכביש ובהתאם לכך את העומסים בכבישים על ידי מעבר לתחבורה ציבורית.
"זו אולי המטרה, אבל כל שנה כמות כלי הרכב רק עולה ולא יורדת. אני, למשל, עובדת מחוץ לעיר. הרכבת לא תגיע אליי ישירות, ואאלץ לנסוע בשני אוטובוסים לכל כיוון. ברור שלא ישתלם לי לנסוע בתחבורה ציבורית. כמוני יש רבים. אם רוצים לבצע שדרוג,
זה לא צריך לבוא על חשבון נתיב קיים של כלי רכב. בינתיים האווירה מאוד קשה ורבים טעונים על העניין".
מדוע עד עכשיו לא נעשה דבר, ורק לקראת תחילת העבודות יש התעוררות?
"אנחנו יודעים על הנושא רק חודשים ספורים, ומאז נהיה כאוס בקבוצות הווטסאפ השכונתיות. אני לא יודעת אם הפעולות שאנחנו עושים כרגע יעזרו, אבל אולי בכל זאת יזוז משהו. עדיף מאוחר מאשר אף פעם לא".
עד כמה אתם חוששים ששגרת היומיום תיפגע גם בזמן העבודות?
"יש הרבה חששות והצפה של תסכול. אלו דברים שגורמים לאנשים לשקול לעזוב וחבל. נכון שיבואו אנשים במקומם, אבל תהיה תחלופה גבוהה".
תשקלי לעזוב במידה ותראי את העבודות יוצאות לדרך?
"באופן אישי לא אעזוב כי יש לי עדיין ילדים בבית הספר באזור. אני לא רוצה להוציא אותם משם, אבל ימים יגידו".

העירייה: "קפיצת מדרגה משמעותית"

מדוברות העירייה נמסר בתגובה: "הגידול באוכלוסייה, כמו גם ריבוי כלי הרכב הפרטיים, מחייבים את קידום התחבורה הציבורית, כפי שקורה בכל עיר מתקדמת בעולם. מעבר ליתרונות הניידות הקישוריות, התחבורה הציבורית מביאה להפחתת זיהום האוויר בשל העובדה כי השימוש ברכב הפרטי יפחת. בנוסף, המגמה של משרד התחבורה היא להעביר את צי האוטובוסים לחשמליים, וכבר היום פועלים מספר אוטובוסים חשמליים (שקטים וידידותיים לסביבה) בעיר.
"בשנים האחרונות פתח־תקוה עשתה קפיצת מדרגה משמעותית לקראת הנגשת העיר לתחבורה הציבורית ותחבורת המונים, ובמסגרת זו מקודמים מגוון פרויקטים משמעותיים בתחום, לרבות שלושה מסלולים של רכבות קלות (שניים יחלו לפעול כבר בקרוב) ושני קווי מטרו שירשתו את העיר, קידום מתקני תחבורה וקידום התחנה המרכזית החדשה, ביצוע עשרות קילומטרים של שבילי אופניים, תשתיות תחב"צ ושדרוג המרחב התנועתי.
"בתוך כך, משרד התחבורה באמצעות חברת נתיבי איילון החלו בימים אלו בביצוע הפרויקט ביוסף ספיר. מדובר בדרך מרכזית אשר מהווה ציר תנועה מרכזי ומתחברת לכביש 40 מצד אחד ולתחנה המרכזית ומרכז העיר בצד השני. העבודות כוללות ביצוע נת"צ שמאלי ברובו - לשני הכיוונים, ושמירה על הנתיבים הקיימים ככל הניתן. כמו כן, הפרויקט כולל חידוש המרחב העירוני והחלפת הריצוף ואבני השפה, שדרוג והחלפת ריהוט הרחוב על התוואי, העתקת עשרות עצים ושתילת נוספים, שדרוג והחלפת עמודי התאורה, הטמנת תשתיות חשמל וחידוש תשתיות קיימות, הצבת תחנות מתקדמות ועוד.
במסגרת תכנון נתיב התחבורה הציבורית ניתן דגש רב בפן הבטיחותי ובמסגרתו, בין היתר, תהיה חציה רציפה מרומזרת בשונה מהמצב הנוכחי), עצירת האוטובוסים תיעשה על נתיב התחבורה הציבורית עצמו ולא במפרץ, שיאפשר עקיפה ויסכן את עוברי הדרך, הנתיב יצבע באופן ייחודי וכן יוצב שילוט רלוונטי ועוד. בנוסף, מהירות הנסיעה בנת"צ תהיה מותאמת לאופי הרחוב ולא תתאפשר נסיעה מהירה, וכן יוקמו גדרות הפרדה על מנת למנוע חציה לא בטוחה.
"במסגרת הפעילות המקיפה שנעשתה מול הציבור בנושא, ראש העירייה ערך סיורים על הציר יחד עם התושבים במטרה לתת מענים פרטניים לבקשות השונות שהועלו במסגרת קידום הפרויקט. בנוסף, התכנית פורסמה בערוצים השונים ויתקיימו כנסים נוספים בקרוב. העירייה ונציגים מטעם נתיבי איילון נותנים מענים פרטניים וכן מעדכנים בהמשך העבודות באופן שוטף".