יער ראש העין הוא אחד האתרים האטרקטיביים ביותר באזור, ומגיעים אליו תושבים רבים מפתח תקוה, ראש העין והסביבה. בעונת החורף והאביב פורחות כאן הכלניות, הרקפות, הנרקיסים ועוד שלל פרחים צבעוניים במלוא הדרם. כעת יש מי שמביע חשש שכל היופי הזה ייפגע בגלל עבודות שנערכות במקום.
5 צפייה בגלריה
העבודות ביער ראש העין
העבודות ביער ראש העין
העבודות ביער ראש העין
(צילום: פרטי)

קרן קיימת לישראל החלה לאחרונה בעבודות לפיתוח יער ראש העין שכוללות בין היתר הסדרת חניון בכניסה אליו וסלילת דרך אספלט ברוחב 4 מטרים. אלא שבינתיים חתמו קרוב ל-1,000 תושבים על עצומה הקוראת להקפיא את העבודות בטענה כי הציבור לא היה שותף כראוי להחלטות שהתקבלו בעניין.
לפי קק"ל, מטרת העבודות, שצפויות להסתיים בחודש אפריל, היא שמירה על ערכי היער והסביבה לצד בילוי בטוח בשטחי היער, בהתוויית ציר ייעודי לטיילות ולנופש עבור כלל האוכלוסייה. מלבד הסדרת החניון, כוללות העבודות: סגירת דרך היער הראשית לנסיעת כלי רכב ויצירת מרחב טיילות בטוח ונוח לילדים ומשפחות שירובד באספלט ברוחב של 4 מטרים כאמור. בנוסף, יועתק חניון פיקניק בצל האקליפטוס למיקום קרוב יותר לכניסה שיאפשר פיקניק קרוב לחניית הרכבים.

5 צפייה בגלריה
שביל פרחי הבר יער ראש העין
שביל פרחי הבר יער ראש העין
כלנית ביער ראש העין
(צילום: שירות מיינט)

אלא שכאמור, תושבים בעיר דורשים להקפיא את העבודות בטענה כי לא בוצע שיתוף ציבור כראוי ומתוך חשש כי הפעולות בשטח יגרמו לפגיעה במשאבי הטבע. לשם כך, הם פתחו בעצומה הפונה לחברי מועצת העיר, עליה חתמו קרוב ל-1,000 איש ובה כתבו בין היתר: "במשך חמש שנים הצליחו התושבים לבלום את תכנית קק"ל אשר קודמה בהיעדר שיתוף ציבור כיאה למשאב טבע ועתה הגיע תורכם.
"יתכן כי לאחר הליך שיתוף ציבור יתברר כי לא קיימת פגיעה ביער... אך עד לעריכת הליך שיתוף ציבור מלא לפנינת היער הקהילתי שלנו ועד לדיון ציבורי ומקצועי במליאת הוועדה לתכנון ובניה (ולא רק בהליך מצומצם של רשות רישוי) יש כאמור להקפיא את היתר הבנייה. היער המתין 50 שנה להסדרה, הוא יכול להמתין עוד כחצי שנה עד למיצוי ההליכים בדרך המלך".

5 צפייה בגלריה
שביל פרחי הבר יער ראש העין
שביל פרחי הבר יער ראש העין
שביל פרחי הבר יער ראש העין
(צילום: שירות מיינט)

בעירייה ציינו בתחילת החודש כי "התקיימה פגישה של מנהלות השכונה, חברי ועדת איכות הסביבה ותושבים יחד עם קק"ל וניתנה סקירה אודות העבודות ביער והתהליך שבוצע בשיתוף הציבור". אלא שהודעה זו זכתה לביקורת נוקבת, מצד אותם תושבים שדורשים להקפיא את העבודות בהובלת חברת המועצה לשעבר שרי סלע.
"הליך שיתוף ציבור לא היה ולכן צריך לעצור את העבודות. זה א'-ב' של שמירה על החוק", היא אומרת. "נחשפתי לעבודות בדצמבר, ורק אחרי שהתחלתי לשאול שאלות, דיברתי עם גורמים רלוונטיים ופרסמתי את העצומה, שני נציגים משלוש מנהלות שכונות ומאוחר יותר שלחו הזמנה לוועדת איכות הסביבה. זה לא נקרא שיתוף ציבור.
שינוי סטטוס משאב טבע חייב להיעשות בהסכמה מלאה אחרי שיתוף ציבור. אנחנו לא אומרים שהעבודות טובות או רעות, אנחנו רוצים לקיים דיון ואז להחליט. אני לא מבינה מדוע חברי מועצה מתנגדים להקפיא את העבודות".

5 צפייה בגלריה
 יער ראש העין
 יער ראש העין
יער ראש העין
(צילום: שירות מיינט)

מקק"ל נמסר בתגובה: "קק"ל, כיערן של המדינה, שותלת ומטפחת את יער ראש העין במשך כל השנה. בימים אלה קק"ל משדרגת ומנגישה את דרך ׳שביל המשפחות׳ עבור הציבור הרחב.
"הדרך תהפוך לשביל משפחות שיותאם לרכיבת אופניים ולטיילות. מדובר בתוכנית שהיא בהיתר שניתן על ידי הועדה המקומית לתכנון ובניה, ומטרת התוכנית הינה שמירה על ערכי היער והסביבה לצד בילוי בטוח בשטחי היער, בהתוויית ציר ייעודי לטיילות ולנופש עבור כלל האוכלוסייה.
"בעניין שיתוף התושבים יש לציין כי מתקיים שיח עמם ותכנית האב אף הוצגה במספר פורומים בפני הקהילה. בנוסף, גם העירייה וגם קק"ל הוציאו פרסומים על העבודות במקום".

5 צפייה בגלריה
 יער ראש העין
 יער ראש העין
יער ראש העין
(צילום: שירות מיינט)

קראו גם:

מעיריית ראש העין נמסר: "עיריית ראש העין פועלת ותמשיך לפעול על מנת לשמר ולטפח את היער כאוצר טבע עירוני עבור המטיילים ולאפשר נגישות, הנאה וחוויה ממשאב טבע זה.
בשבועות האחרונים, קק"ל החלה בביצוע עבודות תחזוקה בהתאם לתכנית בניין עיר מפורטת שאושרה לאחר קבלת ההיתרים הנדרשים ולאחר שניתן היתר כדין לביצוע העבודות הנ״ל. התוכנית הוצגה בעבר לציבור באולם סימפוניה בהשתתפות נציגי עירייה, קק"ל ותושבי העיר. כמו כן, בוצע סקר בקרב הציבור והתקיימו מפגשי וועדת היגוי.
היער בבעלות רשות מקרקעי ישראל וקק״ל הוא הגוף המנהל את היערות במדינת ישראל. עתירות שהוגשו לבית המשפט בנושא התוכנית המפורטת וסמכות קק״ל לניהול היער, נדחו על ידי בית משפט מחוזי, הוגשו ערעורים. בנוסף, בשבוע שעבר התקיימה פגישה עם נציגי מנהלות השכונה, חברי ועדת איכות הסביבה, תושבים וקק"ל בה ניתן הסבר מפורט על העבודות ומענה מקצועי על שאלות.
התכנית מתייחסת למגוון המשתמשים ומסייעת להנגיש את היער. התכנית פועלת לשמירה על ערכי הטבע הממוקדים וייחודים ליער על ידי הגדרת שימושים. סלילת הדרך תפחית את האבק הפוגע באנשים וצמחים כאחד, צבעו ידהה תוך כמה חודשים וישתלב בסביבה, יינטעו עצים לצידי הדרך שיצרו מסדרון מוצל. היער הוא אוצר טבע חשוב של העיר ונמשיך לפעול ולטפח אותו".