משה ואביגיל קדוש מפתח־תקוה: "צלעות כבש בתנור"

המוזמנים? "הילדים והנכדים שלנו. בסך הכל נהיה בעזרת השם כ־20 איש, אבל עד כניסת החג ייתכן ויתווספו עוד".

3 צפייה בגלריה
משפחת קדוש
משפחת קדוש
משפחת קדוש
(צילום: ריאן)

הכנות לחג? "אנחנו נוהגים לקנות בגדים חדשים ומאוד חשוב שהצבע שיבלוט בהם הוא לבן. אנחנו מקפידים מאוד שיהיה פריט לבוש חדש לברך עליו 'שהחיינו' לכבוד השנה החדשה. בנוסף, אנחנו מחליפים את המצעים במיטה לחדשים. בבוקר שלפני כניסת החג, אביגיל מכינה ספינג' לבית הכנסת שהמתפללים אוכלים לאחר הסליחות כדי שתהיה לנו שנה מתוקה. משהו נוסף שאנחנו נוהגים לעשות לפני כל ראש השנה הוא לקנות סכין חדשה כדי לחתוך איתה את החלה של החג כמעין קריעה של גזר דיננו. כמובן שאנחנו מכינים גם את כל הברכות והסימנים של החג - ראש כבש, רימונים, תפוח בדבש, פוארו (כרישה), לוביה (שעועית ארוכה), גרעה שלאווייה ועוד".
סגנון האוכל? "מרוקאי".
מה בתפריט? "מנות שתמיד נמצאות בראש השנה הן קוסקוס וכבש. יש מתכון של צלעות כבש בתנור שאנחנו עושים עם תפוח אדמה ובצל. בנוסף, יש מרק כבש עם ירקות, שמשלב את הירקות מהברכות/סימנים של החג. על השולחן יהיה גם דג סלומון נקי, סלט של עלי סלק מאודים עם פטריות וגרגירי חומוס. אין אצלנו בראש השנה מטבוחה או דג מרוקאי. אנחנו לא אוכלים אדום כי זה צבע של דין, לא אוכלים חריף ולא אוכלים מלוח. האוכל צריך להיות מתוק".
מנה מנצחת? "הצלעות כבש כמובן. אצל העדה המרוקאית יש שני חגים שהכבש בהם הוא חובה - ראש השנה ופסח".
איחולים לשנה החדשה? "בכל שנה ראש המשפחה, משה, נוהג לפני הקידוש לעבור אחד אחד מבין הנוכחים ולברך אותו בברכות של שנה טובה, בריאות, הצלחה ובשורות טובות. נאחל זאת לכולם ושתהיה לנו שנה שמחה ובריאה. הגישה שלנו היא תמיד לראות הכל בעין טובה ולשפוט אנשים לכף זכות".

אבנר ואתי מורדי מפתח־תקוה: "מרק עם בשר ותמרים"

המוזמנים? "מי שאמורים להגיע הם ילדינו ובני משפחתם. בסופו של דבר נהיה קרוב לעשרה אנשים. יכול להיות שיהיו עוד כמה קרובי משפחה שיפתיעו ויגיעו".

3 צפייה בגלריה
משפחת מורדי
משפחת מורדי
משפחת מורדי
(צילום: ריאן)

הכנות לחג? "אנחנו נוהגים לקנות פריט לבוש חדש לחג ומנקים את הבית באופן יסודי ברמה שמתקרבת לניקיונות של פסח, כולל וילונות ופנלים. אבנר דואג לכבס במכבסה שלנו, שבמרכז המסחרי בעמישב, פרוכות של בתי כנסת מהאזור כשבלא מעט מקרים הוא אינו גובה תשלום או לכל היותר מחיר עלות. אנחנו נוהגים גם לתרום לנזקקים, כשבראש השנה התרומה גדולה יותר. בנוסף, אנחנו מכינים כמובן את כל הברכות והסימנים לשולחן החג - לוביה, דגים מטוגנים, ראש של כבש, ראש של דג, כרתי, קישואים, תמרים צהובים ועוד".
סגנון האוכל? "פרסי".
מה בתפריט? "מלבד כל הסימנים והברכות, יהיו בין היתר דג קרפיון, אורז מיוחד עם שמיר, האורז המסורתי עם תפוחי האדמה למטה שנקרא 'תאדיג', גונדי, מרק מיוחד עם בשר בקר ותמרים צהובים, חצילים וכנפיים בתנור. אנחנו משתדלים לא לאכול מלוח וחריף. גם את החלה נוהגים לא לטבול במלח אלא בדבש. לקינוח יהיה פלודה, שהוא קינוח פרסי העשוי ממי ורדים ואטריות אורז מרוסקות ומוגש קפוא".
מנה מנצחת? "המרק המיוחד עם הבשר והתמרים. הוא גם חמוץ וגם מתוק. זהו מאכל מסורתי שעובר אצלנו מדור לדור".
איחולים לשנה החדשה? "שתהיה לנו שנה של שלווה ובריאות לכל עם ישראל, שנה של שמחה ושגשוג, שנזכה לאהבת חינם, שננקה את הנפש והחטאים כמו שמנקים את הבגדים אצלנו במכבסה ושתהיה לנו ממשלה טובה ויציבה".

ישראל ואתי חוטר מראש העין: "עוף, צלי ומרק עם חילבה"

המוזמנים? "לארוחה יגיעו שתי בנותינו, משפחתה של גיסתי שכוללת את גם בעלה, שתי בנותיהן הנשואות עם הילדים, ואת בנם הנוסף, וגיס וגיסה נוספים. בסך הכל כ־15 איש עם אופציה להרחבה ל־20".

3 צפייה בגלריה
משפחת חוטר
משפחת חוטר
משפחת חוטר
(צילום: ריאן)

הכנות לחג? "ההכנות לראש השנה הן משהו מרגש. יש תחושה של טוהר ומשהו חדש שנכנס, אווירה חגיגית. כל אחד קונה משהו חדש או משהו שישרת אותו. אמא שלי ז"ל הייתה קונה לי כיפה חדשה לפני כל ראש השנה. זה אחד הזיכרונות שלי מהחג ואני ממשיך בדרך הזאת. שאר ההכנות הן בעיקר במטבח. האורחים מכינים חלק מהמטעמים ועושים תחרות באמצעות מבחני טעימה בסגנון מאסטר שף. השולחן כמובן ערוך בצורה מרשימה, וכולל צלוחיות עם כל הסימנים והברכות לארוחת החג".
סגנון האוכל? "תימני".
מה בתפריט? "הארוחה אצלנו לא מחולקת למנות שמוגשות אחת אחרי השניה, אלא שמים את הכל על השולחן. בתפריט אנחנו מגוונים מעבר למנות המסורתיות ויהיו מטעמים בשריים כמו עוף וצלי בשר כבש לצד כל סוגי הסלטים, שעליהם אחראיות הבנות הצעירות. בנוסף, יהיו מאכלים מיוחדים גם לטבעוניים שבמשפחה, ובנוסף מרק עם חילבה. בתום הארוחה שותים קצת יין, פותחים שמפניה לכבוד השנה החדשה, מדברים ומחליפים חוויות. לקינוח יש פיצוחים, עוגות שונות ופירות".
מנה מנצחת? "תלוי מי מבשל את הכי טעים. המנה הכי טעימה נחשבת למנה המנצחת של הערב".
איחולים לשנה החדשה? "קודם כל בריאות, זה הכי חשוב. אני אומר זאת יותר מבדרך כלל כי חוויתי בעיות בריאותיות השנה. בנוסף, נאחל שנה של בשורות טובות מצד הבנות, אם זו הגדולה לצאצאים, והקטנה שתתחתן עוד השנה. שתהיה פרנסה טובה, הרבה שלום וביטחון במדינה, שלווה ונחת ושהמצב הכלכלי של כולם יהיה יותר טוב ונשגשג בכל מעשי ידינו".