גם אתם סובלים מדי יום מהפקקים בכביש 5 בבוקר מפתח תקוה לכיוון תל אביב ואחר הצהריים מתל אביב לכיוון פתח תקוה וראש העין? המיזם הגדול של הקמת שלושה "האבים" תחבורתיים גדולים בסמוך למחלף קסם, מחלף תקוה ומחלף מורשה יוצא לדרך.
3 צפייה בגלריה
פרויקט הענק בכביש 5
פרויקט הענק בכביש 5
פרויקט הענק בכביש 5
(הדמיה: באדיבות נתיבי איילון | ארקאפקט עדי בואנו)

המכרז שפורסם היום (יום ה') מובל על ידי ועדת המכרזים הבין-משרדית לפרויקט הנתיבים המהירים בראשות אושרת דוד-דקר, סגנית בכירה לחשב הכללי, והוא פרי עבודה משותפת של משרדי האוצר, התחבורה, חברת נתיבי איילון והחברה הממשלתית ענבל. הפרויקט מקודם במתכונת PPP (Public Private Partnership) במסגרתה ייבחר זכיין למימון, תכנון, הקמה, והפעלה של הפרויקט לתקופה של 25 שנים.
הפרויקט כולל הקמה והפעלה של נתיב מהיר לאורך כביש 5 בין מחלף קסם לגלילות מזרח בשני כיווני הנסיעה, שלושה מתחמי תחבורה משולבים (מתח"מים) סמוך למחלפים קסם, תקווה ומורשה הכוללים חניוני "חנה וסע" ובהם כ-11,000 מקומות חניה, וכן מערך היסעים חינמיים למרכזי התעסוקה בגוש דן שיופעלו באמצעות אוטובוסים חשמליים.

3 צפייה בגלריה
פרויקט הענק בכביש 5
פרויקט הענק בכביש 5
פרויקט הענק בכביש 5
(הדמיה: באדיבות נתיבי איילון | ארקאפקט עדי בואנו)

המתח"מים יקשרו בין מגוון אמצעי תחבורה, בהם רכבת ישראל בתוואי המסילה המזרחית, קווי הרכבת הקלה, ומערך שבילי אופניים. המיזם יאפשר לבעלי הרכב הפרטי להשאיר את רכבם מחוץ לגוש דן העמוס ולהגיע ליעדם בנוחות ובמהירות, תוך הפחתת העומסים של כלל משתמשי הדרך.

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים מירי רגב: "אני מברכת על שלב נוסף בקידום חזון ההאבים התחבורתיים שאני מקדמת ברחבי הארץ. החידוש הוא שהפעם ההאבים משתלבים בחניוני הנתיב המהיר שיוקמו על כביש 5, ומציעים תפיסה תחבורתית חדשנית ופורצת דרך. כבר היום, בחניון שפירים למשל, אנו רואים שילוב של חניון ללא תשלום, שאטלים חינם למרכזי התעסוקה וקווי אוטובוס מהירים לירושלים, הכל במטרה להפחית ככל האפשר את כמות הרכב הפרטי הנכנס לערים הגדולות. בשלב הבא, שאותו אנו משיקים היום, המרכז יכלול בנוסף חיבורים לקווי רכבת ישראל ורכבת קלה, ושימושים נוספים לרווחת הנוסעים – והכל באנרגיה חשמלית ירוקה. זה הכיוון שאליו צועדת התחבורה בישראל".

פרויקט מהגדולים מסוגו בעולם


הפרויקט הוא מהגדולים בסוגו בעולם ודומה באופיו לפרויקטים אדירים שיש בארצות הברית של אמריקה. הפרויקט מאופיין בשילוב של טכנולוגיות מתקדמות ובדגש על בנייה ותחבורה ירוקה, לרבות שימוש באוטובוסים חשמליים, עמדות טעינה חשמליות, מערכות ניהול חניונים מתקדמות, אפשרות לשילוב מערכות חניה אוטומטיות וייצור אנרגיה סולארית על גגות המתח"מים לקידום אנרגיה ירוקה ומתחדשת.
מערך הנתיבים בכביש 5, יתחבר לפרויקט מערך הנתיבים המהירים בכביש 20 ו-2, שצפוי להיפתח במהלך שנת 2025, בתוואי שבין ראשון לציון דרך תל אביב ועד מחלף 57 הסמוך לנתניה, לצד שני מתח"מים הנמצאים בשלבי הקמה מתקדמים בראשון לציון ובשפיים. כך תיווצר רשת של נתיבים מהירים הצפויה להקל משמעותית על הגודש בכבישים במטרופולין תל אביב.
במכרז ישתתפו שש קבוצות שעברו את שלב המיון המוקדם: מנרב אחזקות ובון תור; אלקטרה; דניה סיבוס וחברת דן; קבוצת GABY (י.ד ברזאני, האחים יעקבי, אוטו חן וגלנור בניה ופיתוח); שפיר הנדסה אזרחית ומאיר חברה למכוניות ומשאיות; שיכון ובינוי ואגד אחזקה.
מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משה בן זקן: "המכרז המתפרסם היום הוא פריצת דרך אמיתית, ומציג תפיסה תחבורתית חדשנית וחכמה. ככל שנקים יותר מרכזי תחבורה כאלה, נעודד יותר נהגים להשאיר את רכבם בית או בחניון הנתיב המהיר, ולהגיע לעבודה בנסיעה רגועה בשאטל חשמלי, וכמובן שכך גם בדרך חזרה הביתה. זה העתיד, והוא כבר כאן".

3 צפייה בגלריה
פרויקט הענק בכביש 5
פרויקט הענק בכביש 5
פרויקט הענק בכביש 5
(הדמיה: באדיבות נתיבי איילון | ארקאפקט עדי בואנו)

קראו גם:

החשב הכללי, יהלי רוטנברג: "במיוחד בעת הזו, ישנה חשיבות גבוהה לפרויקטי תשתית לאומיים המייצרים צמיחה כלכלית. קידום פרויקטים אילו בשיטת ה-PPP ממשיכה להניב פרי, ובתוכם פרויקט הנתיבים המהירים וה"האבים" התחבורתיים בכביש 5. אני מברך את וועדת המכרזים הבין-משרדית לפרויקט הנתיבים המהירים בראשות אושרת דוד-דקר, סגנית בכירה לחשב הכללי, על ההצלחה בפרסום המכרז".
מנכ"לית חברת נתיבי איילון, אורלי שטרן: "פרסום מסמכי המכרז של מערך הנתיבים בכביש 5, יחד עם קידום מתחמי תחבורה משולבים בסמוך למחלפי קסם, מורשה ותקווה, הוא אבן דרך משמעותית, שצפויה להקל על עומסי התנועה במטרופולין ת"א. הפרויקט יתחבר לפרויקט מערך הנתיבים המהירים בכביש 20 ו-2 המצוי בשלב בנייה מתקדם. מארג הפרויקטים האלה נותנים אלטרנטיבה אמיתית לרכב הפרטי וישנו את המציאות התחבורתית במטרופולין. אנו נמשיך לקדם את החזון של התחבורה הציבורית בת-קיימא יחד עם משרדי הממשלה השונים".
כאמור, הפרויקט כבר יוצא לדרך ובשנת 2025 אנחנו צפויים להנות, על פי התוכנית, מהרבה פחות פקקים.