כעס בקרב הורים לתלמידים בחינוך המיוחד בפתח תקוה שהפגינו אתמול (יום ג') מול בניין העירייה. הסיבה: מכתב שיצא אתמול ממנהל אגף החינוך המיוחד בעירייה, עמוס תמם, לפיו החל משנת הלימודים הבאה יופסק מערך ההסעות עבור תלמידים שלא עומדים בקריטריונים של משרד החינוך כשלא תתאפשר הסעה חריגה, בניגוד למצב הנוכחי ולזה שהיה בשנים עברו.
2 צפייה בגלריה
ההפגנת ההורים מול העירייה
ההפגנת ההורים מול העירייה
ההפגנת ההורים מול העירייה
(צילום: פרטי)
כזכור, בעקבות משבר הקורונה והגבלות משרד הבריאות, הורים רבים לתלמידים בחינוך המיוחד נתקלו במצב אבסורדי לפיו בתי הספר חזרו לפעילות אך ילדיהם נותרו ללא הסעה. לאור טענות רבות בנושא, הוחלט בעירייה לאפשר עד סוף שנת הלימודים את ההסעות גם לילדים שאינם זכאים על פי הקריטריונים של משרד החינוך.
אותם קריטריונים קובעים בין היתר כי זכאות להסעה תתאפשר לתלמידים עד כיתה ד' ממרחק של 2 קילומטר ומעלה בין ביתם למוסד החינוך, ואילו מכיתה ה' ומעלה מדובר על מרחק מ-3 קילומטר. אלא שבניגוד לשנים קודמות ולמצב הנוכחי, בו התאפשרו הסעות חריגות כמו לאלו המתגוררים מטרים ספורים פחות מהקריטריון, החליטה העירייה כי החל משנת הלימודים הבאה מצב זה לא יתאפשר ולא תינתן הסעה חריגה.
2 צפייה בגלריה
המכתב שעורר סערה
המכתב שעורר סערה
המכתב שעורר סערה
(צילום: פרטי)
החלטה זו קוממה את ההורים שכמה עשרות מהם החליטו להגיע אתמול לבניין העירייה ולהפגין בנושא. "מדובר בשערורייה. זה לא נתפס", אומר בכאב אב לשני ילדים בחינוך מיוחד. "הילדים שלי בחינוך מיוחד לא סתם, בגלל שכיף לי. הם זקוקים לטיפול מיוחד מאחר ויש להם לקויות. השיבוצים לבית הספר לא נעשים על ידי, אלא על ידי העירייה. יש לנו בית ספר במרחק של כמה מאות מטרים מהבית אבל הילדים שובצו לקצה השני של העיר,במרחק של 1.85 ק"מ ועכשיו גם לא נותנים הסעות. בשביל הבדל של 150 מטר הילדים שלי יצטרך למצוא פתרון בחום, בגשם, לחזור לבד כי בכיתה ד' אין צהרונים כבר. איך הם יחזרו?"
"לפני שרמי גרינברג התמנה לראש העירייה הוא ישב בישיבת מועצה ונלחם כדי שיהיה תקציב להסעות חינוך מיוחד ועכשיו, אחרי שבחרנו בו הוא נלחם כדי שלא יהיו".
אילו תשובות קיבלתם מהעירייה?
"אתמול רמי יצא אלינו וסיפק כל מיני תירוצים אבל הם לא מקובלים עלינו. התשובה שלהם זה קחו אותם אתכם. אני עובד בעבודה שלי 14 שנה, יוצא כל יום מוקדם בבוקר. אני אמור לעזוב את העבודה ולקחת ולהחזיר את הילדים מבית הספר? אשתי גם עובדת ויש לנו עוד שני ילדים לפרנס ובית לתחזק. התשובה של עמוס תמם עוד יותר מכעיסה. הוא אמר לנו 'תלכו לחינוך הרגיל ותקבלו שעות תמיכה'. מבחינתם, זאת כנראה פריבילגיה לקבל חינוך מיוחד. ואם אתה לא מסוגל לקחת את הילד לחינוך מיוחד, שים אותו בכיתה רגילה ותקבל שעות תיגבור. גם התירוץ שמשרד החינוך לא מתקצב מספיק לא מתקבל על הדעת".
מה אתם מתכוונים לעשות כרגע במידה וההחלטה לא תשתנה?
"אתמול זו הייתה הפגנה ספונטנית וביקשנו שלא יגיעו הרבה אנשים. כעת, קיבלנו אישור מהמשטרה להפגין בשבוע הבא. אנחנו נגיע בכמויות יותר גדולות ונשמיע את קולנו".
מעיריית פתח תקוה נמסר: "ראש העיר, רמי גרינברג, שוחח עם ההורים ארוכות והסביר את הנושא. בהתאם לכך, ככל שיעלו בעיות פרטניות הן יטופלו בהתאם. לגופם של דברים, הזכאים להסעה נדרשים לעמוד בקריטריונים שקבע משרד החינוך. למרות קריטריונים אלו, עיריית פתח תקוה מאפשרת הסעות לילדי החינוך המיוחד הרבה מעבר למה שמשרד החינוך מתיר.
"יתרה מזו, פ"ת היא בין הרשויות הבודדות אשר מאפשרת הסעות גם לאלו שלא קיבלו זכאות ע"י המשרד. נציין בנוסף כי לאחרונה נערכה פגישה בלשכת ראש העיר עם נציגות הורי החינוך המיוחד ובמהלכה הציג ראש העיר את פעולות העירייה לטובת תלמידי החינוך המיוחד וכן האזין לבקשות ההורים בנושא. כפי שסוכם בפגישה, העירייה תמשיך לתת מענה להסעות אלו, גם מעבר למה שמשרד החינוך מתיר. כמו כן, נקבעו פרמטרים אשר בעזרתם יהיה ניתן לתגבר את ההסעות - לכל הפחות עד סוף השנה. זאת כדי לסייע למי שבאמת צריך ולתת פתרון לילדים והוריהם".