קשישה ערירית מהאזור, בשנות התשעים המוקדמות לחייה, שבבעלותה רכוש רב ובו שתי דירות, החליטה לאחרונה כי לאחר מותה יעבור הכול לידי המטפלת שלה.
היא אף ערכה צוואה בהתאם מתוך הערכה ואהבה לאישה שמלווה אותה שנים. ואולם, היא לא שיערה כי תיפול קורבן למטפלת שלה ולבן זוגה. השניים ניסו להשתלט על רכושה בעודה בחיים.
2 צפייה בגלריה
 "משתפת אותה בכל מחשבותיי"
 "משתפת אותה בכל מחשבותיי"
"משתפת אותה בכל מחשבותיי"
(צילום המחשה: shutterstock)
"אין זאת הפעם הראשונה שבה ערכה הקשישה שינוי בצוואתה בשנה האחרונה, אבל ידוע כי האחרונה היא הקובעת. למרות גילה המתקדם מדובר בקשישה עצמאית למדי, והיא הגיעה למשרדי, כשהיא מלווה במטפלת. על פי בקשתי המוקדמת היא הביאה עימה אישור מאותו היום מרופא פסיכוגריאטר שערך לה אבחון ולפיו היא כשירה לערוך את הצוואה החדשה", מספרת עו"ד זהר רון.
"אין לי משפחה וקרובים", היא הסבירה לי ואמרה ש"הבחורה שמטפלת בי עוזרת לי מאוד והתקרבה אליי. אני יוצאת איתה כל יום למסעדות ולקניות והיא הפכה לחברת נפש. שתינו מדברות זו עם זו ברוסית ואני משתפת אותה בכל מחשבותיי".
הקשישה הסבירה כי היא רוצה לעזור למטפלת שמגיעה מעיירה קטנה ומעוני קיצוני באחת ממדינות חבר העמים. לאחר ימים אחדים פנתה הקשישה למתווכת הנדל"ן חגית קליין וקבעה עימה פגישה כדי לטפל במכירת אחת הדירות.
המתווכת הגיעה לדירה לבקשת הקשישה, ואיתה באו גם המטפלת ובן זוגה הישראלי. השניים הודיעו לקליין כי הם מטפלים במכירת הדירה וכל התמורה תעבור אליהם. כששאלה אותם קליין אם הם בעלי הדירה השיבו השניים בשלילה, אבל ציינו כי הכסף ממכירתה יועבר אליהם.
המתווכת העירנית חשדה מייד שהשניים מנסים להשתלט על רכושה ועל כספה של הקשישה בעודה בחיים ופנתה אל עו"ד זהר רון להתייעצות.
2 צפייה בגלריה
עו"ד זהר רון
עו"ד זהר רון
עו"ד זהר רון
(צילום: יח"צ)
"החלטנו לערב את המשטרה בנושא, ונענינו שאם זה אכן רצונה של הקשישה, היא יכולה לעשות בכספה ככל העולה על רוחה. ובכל זאת חשבנו שיש כאן משהו מוזר – ניצול יחסי תלות בין הקשישה במטפלת – ופנינו לח"כ מירב כהן שידועה כפעילה בהגנה על קשישים במקרים דומים. בשלב זה נכנס לפעולה העוזר המשפטי שלה, ומאותו הרגע השתנתה התמונה. המטפלת הורחקה מהקשישה בצו בית משפט בטענה שהיא מנסה לרוקן אותה מכספה ומרכושה. בד בבד מונתה לקשישה אפוטרופסית שמטפלת בה וברכושה הרב באופן מיטבי".
ואכן, מרגע שלא היו עוד המטפלת ובן זוגה בסביבת הקשישה נעשו חייה רגועים וטובים יותר. היא עברה להתגורר בבית אבות יוקרתי שבו דואגים לכל צרכיה בלי יחסי תלות או ניסיונות סחיטה רגשיים. "בשיחה שערכתי איתה היא אמרה לי שהחליטה להוריש את מרבית רכושה לבית החולים תל השומר, ואת היתר למטפלת", מספרת עורכת הדין.
עו"ד זהר רון מבקשה להדגיש פרט חשוב במיוחד: "זכותו של כל אדם להחליט מה יעלה בגורל רכושו לאחר מותו. במקרים כאלה, במיוחד כשמדובר בקשישים עריריים, חשוב לגלות עירנות ולוודא כי אין בסביבתם גורמים שמנסים לנשלם מרכושם ולהשאירם חסרי כול".