עיריית פתח תקוה חנכה אתמול (יום ד') את גינת החתולים בגן יונתן, הראשונה מסוגה בארץ. אלא שפתיחת הגינה עוררה את בעלי הכלבים באזור שטוענים כי הגינה לא באמת שימושית וטוב הייתה עושה העירייה לו היתה מקימה גינת כלבים נוספת כפתרון לעומס הקיים בזו שבפארק יד לבנים.
2 צפייה בגלריה
גינת החתולים בפתח תקוה
גינת החתולים בפתח תקוה
גינת החתולים בפתח תקוה
(צילום: דוברות עיריית פתח תקוה)
הגינה הוקמה במסגרת מחקר של חתולי רחוב שמתקיים בפתח תקוה בשיתוף האוניברסיטה העברית בירושלים, והיא נועדה לשמש מאכילות חתולים מכל האזור, שיגיעו אליה בהתנדבות. בעירייה הסבירו כי החתולים שיועברו למקום בהדרגה בעזרת המאכילות "יוכלו לצאת ולהיכנס לגינה באופן חופשי (באמצעות מדרגות מעל הגדר) או שיעדיפו להישאר שם. בגינה פינות מסתור, מתקני האכלה וקעריות מים. מסביב לגינה הוצבו ספסלים כך שהמאכילות יוכלו לצפות בחתולים ולעדכן על כל חתול שלא מרגיש טוב".
אלא שפתיחת הגינה הראשונה מסוגה בארץ גררה גל של ביקורת מצד בעלי כלבים המתגוררים באזור שטוענים כי מדובר בצעד מיותר והיה עדיף לו העירייה הייתה משקיעה בהקמת גינת כלבים נוספת. "לא היה בן אדם אחד שסיפרתי לו על הגינה ולא צחק על עצם הרעיון. לפתוח גינת חתולים לחתולי רחוב זה הדבר הכי הזוי שיש", טוענת תושבת האזור שמגדלת כלב בביתה.
"דיברתי עם אחת ממאכילות החתולים ואפילו היא בעצמה אמרה שזה מגוחך. חתולי רחוב מטבעם לא יישארו במקום אחד ואי אפשר להכניס אותם לגינת חתולים. הם גם רגילים לאכול היכן שמאכילים אותם, ואתמול זמן קצר לאחר פתיחת המקום ראיתי מישהי שמאכילה מספר חתולים מטרים ספורים מהגינה עצמה. אז מה עשינו בזה? העירייה הכשירה מקום ופתחה מקום ייחודי אבל אני לא בטוחה שזה צעד יעיל והיה אפשר להשקיע בדברים אחרים".
כמו מה למשל?
"לבעלי הכלבים אין גינה באזור כי גם זו שהכי קרובה ביד לבנים משותקת. יש המון בעלי כלבים באזור ואם יש יותר מ-15 באותה גינה אז אי אפשר להכניס עוד אחד. אם יש עומס, הכלבים הופכים להיות תוקפניים אחד כלפי השני ובעלי כלבים אחרים פשוט בוחרים שלא להיכנס אליה. אנחנו משלמים כספים על גידול הכלבים שחלקם מועברים לעירייה אבל אנחנו לא מקבלים את כל השירות שנדרש".
2 צפייה בגלריה
(חתול רחוב. אילוסטרציה: shutterstock)
תושב נוסף טוען כי "הושקעו בגינת החתולים כספים רבים, לבטח יותר מכל גינת כלבים אחרת בעיר, אבל זה רעיון שלא יעבוד. מטבע החתול אין סיבה שהוא יישאר בגינה או ישתמש במתקנים. הוא יבוא כשיאכילו אותו. מצד שני אין לנו גינת כלבים באזור מלבד זו שביד לבנים שעמוסה בטירוף. היא משמשת את כל תושבי כפר גנים א' רמת ורבר ואזורים נוספים, אז מה שקורה שבשעות אחר הצהריים תושבים רבים מגיעים לשם עם הכלבים וחלק גדול מהם נאלצים להמשיך הלאה".
מה אתה חושב שצריך לעשות כרגע?
"פניתי לרמי גרינברג שלא ענה, ואז לצדוק בן משה שאמר כי אין תקציב לכך. אבל אנחנו אפילו לא מבקשים גינה עם מתקנים לכלבים אלא מתחם סגור שנוכל לשחרר אותם שם בלי לפחד שיברחו או חלילה יתקפו מישהו, ויש כאן הרבה שטחים באזור שניתן ליישם זאת. אם יש תקציב לגינת חתולים מדוע אין למתחם סגור לכלבים?".
מעיריית פתח תקוה נמסר: "גינת החתולים הינה פרי חשיבה מעמיקה של מומחים בתחום גם מהשירות הווטרינרי, גם מאוניברסיטה העברית וגם ממאכילות החתולים המתנדבות כבר שנים בטיפול והאכלת חתולים. הרעיון להקמת הגינה הגיע במסגרת מחקר שנעשה ע"י ביה"ס לרפואה וטרינרית באוניברסיטה העברית בנושא חתולי רחוב ע"י ד"ר עידית גינטר ופרופ' אייל קלמנט, כאשר המטרה העיקרית היא לצמצם את המטרדים הנובעים מהאכלת חתולי רחוב.
"כמו כן, לגיטימי שיהיו תושבים שישמחו על גינת החתולים וחלקם יעדיפו גינת כלבים במקומה. אך נציין כי לצד זאת, יש גינת כלבים בסמוך (בפארק יד לבנים) כך שמי שרוצה לשחק עם כלבו בגינה יש לו מרחב לכך".