בשבועות האחרונים הולכות ומתעצמות ההפגנות נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו באלפי נקודות ברחבי הארץ ונדמה כי המדינה נקלעה לאחד המשברים הפוליטיים הקשים בתולדותיה. גם בפתח־תקוה, עיר שנחשבת למעוז תנועת הליכוד, נערכות מחאות במקומות רבים באמצע השבוע ובסופי שבוע, ועשרות, ואף מאות, תושבים תופסים עמדות בכיכרות, בצמתים ובגשרים.
4 צפייה בגלריה
הפגנות ברחבי העיר
הפגנות ברחבי העיר
הפגנות ברחבי העיר
(צילום: באדיבות תושבים)
השסע והקרע הקשורים לאירועים האלה בעיר מורגשים היטב. "בכל פעם יש לנו חשש שהמצב יגיע לאלימות פיזית", אומרת מפגינה בכיכר גורן שבכפר גנים ג'.
מדוע?
"כשאתה רואה מישהו שיורד מהרכב ומתקדם לכיוונך ונועץ בך מבטים מאיימים, מגדף ומתקרב לאנשים שיכולים להיות ההורים שלו או הילדים שלו, אתה מפחד מהרגע שמשהו יקרה למישהו. הסבלנות והסובלנות של האנשים פה קצרות".
קראו גם:
לאמנון בן עמי, פעיל ליכוד מוכר בעיר ומתומכיו המובהקים של נתניהו בפתח־תקוה, גרסה שונה לאירועים. "המקרים הקיצוניים באים מהצד של השמאל", הוא מבהיר. "שטיפת המוח של התקשורת מציגה את תומכי הימין כאלימים. זה לא נכון בעליל".
כך או כך העימות בין "תומכי ביבי" ל"מתנגדי ביבי" מורגש כמעט בכל פינה בעיר ונדמה שמעולם לא היו השנאה והקיטוב גדולים יותר.

איחולי מוות

"זרקו עלינו ביצים ופחיות שתייה", מספרת המפגינה בכיכר גורן. "אין הפגנה במוצאי שבת שזה לא קורה. נוסף על כך אנחנו זוכים למנה גדולה של קללות וגידופים ובהם ביטויים על ההורים שלנו ועל המקצועות שלנו. מאחלים לנו ולילדינו מוות בכל מיני צורות. עד כה נאלצנו להגיש שלוש תלונות במשטרה".
4 צפייה בגלריה
הפגנות ברחבי העיר
הפגנות ברחבי העיר
הפגנות ברחבי העיר
(צילום: באדיבות תושבים)
יכול להיות שאתם עושים פרובוקציה?
"בפירוש לא, אלא אם כן תליית שלט היא פרובוקציה. אנחנו נזהרים מאוד שלא להתעמת עם אף אחד, אבל כנראה לאנשים מפריע שאנחנו מממשים את הזכות הדמוקרטית שלנו".
איך את עצמך מרגישה? את נפגעת מהם?
"ב־99 אחוזים מהמקרים זה עובר לידי, אבל כולנו בני אדם ולפעמים יש דברים מעצבנים יותר. יש אנשים שאתה יודע שאי אפשר לשנות, אבל יש ילדים ובני נוער שבאים ולא יודעים אחרת. הם גדלו במדינה שמבחינתם זה ראש הממשלה היחיד. הם שמעו דברים וחוזרים עליהם. לעומתם יש חבר'ה צעירים שבאים, שואלים ומדברים איתנו בשיח מכבד. יש איתנו גם דתיים ושומרי מסורת שבאים ועומדים, ופעם לא היו עושים זאת".
מה בנוגע לטענות שאתם ממומנים ומקבלים כסף כדי להשתתף בהפגנות?
"אף אחד לא מקבל אגורה שחוקה. לכולנו יש דברים הרבה יותר נחמדים לעשות במקום לצעוק בקרנות הרחוב. יפה מאוד שהם עושים 'ספינים', אבל זה לא עובד".
איך לדעתך ההפגנות משפיעות על הרחוב הפתח־תקואי?
"בפתח־תקוה יש דברים שישתנו ויש דברים שמשתנים כעת".
4 צפייה בגלריה
הפגנות ברחבי העיר
הפגנות ברחבי העיר
הפגנות ברחבי העיר
(צילום: באדיבות תושבים)
יוסי שקד, מארגן המחאה בפינת הרחובות דגל ראובן ולוחמי הגטו, מספר כי באחת ההפגנות בשבוע שעבר "פנה לעברנו מעבר לכביש בחור ואיים ברצח. הוא אמר בין היתר, 'אם הייתי יכול, הייתי שוחט אתכם'. לאחר מכן הוא ביצע פניית פרסה ברכבו, חזר לכיווננו וצעק צעקות דומות, למשל 'אנחנו בבונים אבל נהרוג אתכם'".
כיצד הגבתם?
"מי שמקלל – אין לי שיח איתו. אגב, אותו בחור שאיים ניהל איתי שיחה חלק מהזמן, ואמרתי לו, 'אני מכבד את דעתך, אבל זאת דעתי'. לא הגענו להסכמה, ולצערי, הוא פתח בדרך מכוערת. ביקשנו ממנו לעזוב את המקום. כשהחליט להמשיך ולתקוף ניסיתי לדבר איתו, אבל הוא לא השתכנע. שיחשוב מה שהוא רוצה, אבל שלא יאיים עליי ברצח. מיותר וחבל. העברנו את פרטי הרכב גם למשטרה ואני מצפה ממנה לעשות את עבודתה. עם זאת אני חייב לציין שרוב התגובות חיוביות וטובות. אנשים מעודדים וצופרים בצופרי המכוניות".
השיח הציבורי לא נעים בלשון המעטה. אתה מרגיש את השסע גם בעיר עצמה?
"ברור. ברגע שתושב העיר עובר ומאיים עליי ברצח, מה עוד אפשר לומר? זה לא שהוא קם יום אחד והחליט שצריך להרוג את כל 'השמאלנים'. יש חברי כנסת ושרים בממשלה שמכנים אותי בכל השמות האלה – קוראים לי מפיץ מחלות, אנרכיסט, שמאלן או בוגד. אחרי 25 שנים שאני עושה מילואים בשירות קרבי אני בוגד במדינה? ילדיי שירתו ביחידות נבחרות. זה כואב, מטריד, מציק ומפחיד".
שקד: "פנה לעברנו מעבר לכביש בחור ואיים ברצח. הוא אמר בין היתר, 'אם הייתי יכול הייתי שוחט אתכם'. לאחר מכן הוא ביצע פניית פרסה ברכבו, חזר לכיווננו וצעק צעקות דומות, למשל 'אנחנו בבונים אבל נהרוג אתכם'"
מפגינה מכיכר הרעות בשכונת אם המושבות מספרת שנתקלה "במקרה שבו אחד השכנים זרק ביצה ואחריו ירדו כמה שכנים אחרים ושברו את אחד הדגלים. לשמחתי, לא נתקלתי בעוד תגובות יוצאות דופן. הייתה תושבת שהעלתה פוסט בפייסבוק והיו שם תגובות זועמות על רעש שאנחנו עושים. יכול להיות שאנחנו צריכים להוריד את מינון הזמבורות, אבל הפגנה היא חלק מהחיים".

"אנחנו הותקפנו"

וישנו גם הצד האחר – תושבים שתומכים בראש הממשלה, ה"ביביסטים" כמו שהם מכונים. "המפגינים ממומנים בכלל", אומר בנחרצות פעיל הליכוד ותושב העיר ציון טלבי. "אין להם חוט שדרה של אידאולוגיה ושל דמוקרטיה. רוב מי שיוצאים להפגין מקבלים כסף. עמדתי מולם לא פעם בכמה מקומות ושאלתי אותם, 'על מה אתם מפגינים?' אף אחד לא יודע על מה. יש להם מערך אוטובוסים ומציבים אותם במקומות שונים כמו פתח־תקוה. אלה לא אנשים שאכפת להם".
ואולי מדובר באנשים שכואב להם והם מנסים להביע את דעתם?
"רובם לא. הייתי בין מארגני הפגנות הימין בכיכר גורן. אני מכיר את השטח ואת הפעילים המרכזיים, וזה לא המקרה. יש להם מערך הסעות ממומן. לאנשי הימין אין דבר כזה. נכנסתי לקבוצות שלהם במסווה וראיתי את כל ההודעות. הם רוצים לעשות הפיכה. לגיטימי שיש מחשבות אחרות, אבל האנשים הלגיטימיים והמתורבתים הם לא אלה שמפגינים.
"גם אותי ניסו לתקוף בפתח־תקוה, אבל הבינו מהר מאוד שאלימות לא עובדת פה. אין לנו בעיה שאנשים ימחו בצורה לגיטימית ועניינית, אבל בכל פעם שאני בא עם חברים מהליכוד ומהימין להתעמת איתם הם לא יודעים על מה הם מפגינים בכלל".
טלבי: "המפגינים ממומנים בכלל. אין להם חוט שדרה של אידאולוגיה ושל דמוקרטיה. רוב מי שיוצאים להפגין מקבלים כסף. עמדתי מולם לא פעם בכמה מקומות ושאלתי אותם, 'על מה אתם מפגינים?' אף אחד לא יודע על מה"
המפגינים בעיר טוענים שאיימו עליהם ברצח, זרקו עליהם ביצים ושברו מוטות דגלים. הם חוששים שהמצב הולך ומידרדר. "אנחנו נגד אלימות, אבל ברגע שמגיעים למצב שהם תוקפים אותנו אין לנו דרך אחרת להגיב. בפתח־תקוה המפגינים מטרידים את השכנים. תראה לי עכשיו מישהו שנהג באלימות, ואני לא מדבר על מישהו שברגע של כעס זרק איזה משפט. אני יכול להביא לך עובדות, מסמכים מבתי חולים שאנחנו הותקפנו".
יש דרך לאחות את הקרע?
"איחוי הקרע יבוא רק בבחירות. אין דרך אחרת. ניסינו את כל הדרכים, גם בממשלה וגם עם האנשים ניסינו לדבר, אבל הם מפלגת 'רק לא ביבי'. הדלת שלנו תמיד פתוחה, ועצם העבודה שמתחילים לנהור פעילים מהשמאל אלינו, למרות שיש לנו אמצעים דלים, זה אומר משהו. אנחנו מתמודדים ואנחנו ננצח".
בן עמי מסביר כי "בפתח־תקוה יש בעיקר מתיחות בין הימנים הקצת יותר קיצוניים מול ה'קריים מיניסטר' הקצת יותר קיצוניים בצד השני. לפעמים זה מגיע למצב של כמעט קטטות, אבל המשטרה פועלת ביעילות ומונעת כל התגוששות. אני חושב שהאווירה בעיר בסדר בסך הכול".
4 צפייה בגלריה
הפגנות ברחבי העיר
הפגנות ברחבי העיר
הפגנות ברחבי העיר
(צילום: באדיבות תושבים)
המפגינים עצמם חוששים מאלימות שעלולה להחמיר עד כדי פגיעה ממשית בחייהם.
"קשקוש. אלה ה'קריים מיניסטר' שהתחילו את ההפגנות לעומת ליכודניקים קצת חמי מזג. אלה השוליים ולדעתי גם המיעוט. אני לא רואה מצב שבו אזרחים בעיר ייפגעו פיזית".
רועי שאשא, פעיל ליכוד נוסף, אומר כי הוא "מקווה שלא נגיע למקרים קיצוניים. אני גם לא יודע אם הכול נכון, יש כאלה שרוצים לנפח ולחמם. יש עשבים שוטים משני הכיוונים, ואני מוקיע את זה. הפגנה היא זכות דמוקרטית בסיסית, אבל צריך לשמור על החוקים בימים האלה. זה לא פחות חשוב".
אתה חושב שיש דרך לאחד את העם למרות המצב כרגע?
"התקשורת מחממת את הלהבות, וגם כמה פוליטיקאים עושים את זה, וצריך להוריד אותן. אני מקווה שזה ידעך".
לעדכונים נוספים - חדשות פתח תקוה