נטלי שושן, מאמנת NLP שצברה בשנים האחרונות מעמד של אושיית פייסבוק, לא תשכח את שנת תשפ"א.
3 צפייה בגלריה
נטלי שושן. "אנשים רואים מולם אישה חזקה"
נטלי שושן. "אנשים רואים מולם אישה חזקה"
נטלי שושן. "אנשים רואים מולם אישה חזקה"
(צילום: מוטי דביר)
שושן (38), גרושה ואמא לשניים מאשקלון, עברה שנה רווייה בתהפוכות שהיו יכולות לפרנס טלנובלה עתירת דמעות. השנה הבאה עלינו לטובה, כך היא מקווה, תהיה שנה של צמיחה והתגברות על המכות שניחתו עליה בשנה שחלפה.
קראו גם:
הטלטלות בחייה של שושן נפתחו כשהחליטה, לאחר זוגיות ארוכת שנים, להתגרש מבן זוגה ואבי שני ילדיה. מדובר בתהליך לא פשוט שדורש הסתגלות לחיים החדשים כגרושה, אולם בעודה צולחת את משבר הזוגיות והיציאה המחודשת לעולם, החלה בעיה בריאותית להסיט אותה מן המסלול.
שושן סבלה מכאבי בטן חמורים, ששבו והופיעו בתדירות הולכת וגוברת. בתחילה היא ראתה בכאב תגובה פסיכוסומטית להתמודדות שעוברת עליה אבל כשהכאב החמיר היא הבינה שכנראה שיש שם משהו נוסף.
"עשיתי בדיקות דם שלא גילו כלום", אומרת שושן, "ואז שלחו אותי לעוד ועוד בדיקות, קולונוסקופיה ומה לא, ולבסוף סיפקו אבחנה: סרטן במעי הגס".
מרגע זה השתנו חייה מהקצה אל הקצה.
3 צפייה בגלריה
נטלי שושן. "התחלתי למצוא את עצמי ממש מלווה אנשים תוך כדי שאני עוברת את זה בעצמי"
נטלי שושן. "התחלתי למצוא את עצמי ממש מלווה אנשים תוך כדי שאני עוברת את זה בעצמי"
נטלי שושן. "התחלתי למצוא את עצמי ממש מלווה אנשים תוך כדי שאני עוברת את זה בעצמי"
(צילום: מוטי דביר)
שושן החלה בטיפולי כימותרפיה והקרנות ואף עברה ניתוח קשה מאוד, שלאחריו נוסף לחייה אלמנט חדש ולא מוכר: הסטומה. הרופאים עימם שוחחה הבהירו לה כי הניתוח הקשה שעברה במעי הגס לטובת הסרת הגידול יוביל לקשיים ולבעיות במערכת העיכול ועל כן אין מנוס אלא להטות את המעי לדופן הבטן, כך שההפרשות ינותבו דרך פתח קטן שנקרא סטומה אל תוך שקית לאיסוף צרכים המצויה מחוץ לגוף.
ואומנם, במשך קרוב לשנה נאלצה שושן להסתובב עם השקית אולם בניגוד למקובל בקרב מרבית המחלימים מהניתוח, היא החליטה כבר מהרגע הראשון לא להתבייש ולא לחשוש להציג את השקית לראווה כדי לעזור ולהילחם בסטיגמה. באחרונה, אגב, עברה שושן ניתוח להסרת הסטומה, עדות לשיפור במצבה הבריאותי. כעת היא בוחרת לדבר על כל התהליך שעבר עליה.
"כשהבנתי שכך אני צריכה להתנהל עם הצרכים שלי, בתוך שקית שמחוברת אליי כל היום, פרצתי בבכי כמו ילדה קטנה", נזכרת שושן ברגע בו קיבלה את הבשורה ששינתה את חייה. "זה היה מאוד קשה, במיוחד כשלא ממש הבנתי ולא ידעתי. ואז התחלתי לחקור. לשאול המון שאלות, לברר איך זה נראה, מה לובשים עם זה, איך הגוף שלי ייראה עם זה, ובכלל, איך אני אחיה עם זה? איך יוצאים עם זה החוצה? הייתי בטוחה שהחיים שלי הסתיימו, שאני כבר אף פעם לא אוכל להתחיל במערכת זוגיות חדשה".

לומדים לחיות עם זה ככה

כמי שהקפידה כל חייה לחיות במודעות גבוהה לעצמה ולסביבה, גילתה שושן במהרה עד כמה הנושא הזה של חיים עם סטומה מודחק - ואולי אפילו מוכחש - בתודעה הציבורית. למרות שמדובר בתופעה שנוגעת ברבים שחולים במעי הסרטן הגס, המידע בתחום התגלה כבלתי נגיש ודרש ממנה עבודת שטח שהפכה אותה לבת סמכא בתחום ובמהרה לסוג של מוקד ייעוץ לרבים שמצאו את עצמם בסיטואציה דומה.
3 צפייה בגלריה
נטלי שושן
נטלי שושן
נטלי שושן
(צילום: מוטי דביר)
"גיליתי שיש המון מה לברר בתחום הזה, המון פרטים ופרטי פרטים", מספרת שושן. "התחלתי לבדוק מה מותר לאכול ואיך זה משפיע, אילו בגדים צמודים אפשר ללבוש, האם אפשר להתאמן ועוד.
"גיליתי, למשל, שיש שקיות שקופות ושיש גם אטומות. כמובן שהאטומות עדיפות, כי לא רואים את התוכן שמתמלא בהן, אבל גם כי הן אוטמות טוב יותר ומנועות מהריח להתפזר, ואפשר לעשות איתן הכל: להתקלח, ללכת לים, לעשות ספורט. מצד שני, יש קושי בלשכב איתן על הבטן כי יש חשש שהכל יתפוצץ ויישפך. אז לומדים לישון על הצד והגוף מתכנת את עצמו מהר מאוד לקום כל שעתיים־שלוש לשירותים כדי להתרוקן. ואז ברגע שהשקית מתמלאת אני מרוקנת אותה או מחליפה, זה לוקח דקה".
את התובנות הללו ורבות אחרות היא העלתה על הכתב ופרסמה בדף הפייסבוק הפופולרי שלה, שהלך וצבר עוד ועוד עוקבים עם כל פרק שיצא. "גם קודם הייתי פעילה ברשת, אבל לא ככה", אומרת שושן, "מרגע שהתחלתי לכתוב ולדבר על זה אנשים נחשפו אליי. אנשים כתבו לי על מחלות שלהם, על מחלות דומות, על השקית, בעיות אישיות כמו למשל קיום יחסים עם בת זוג שיש לה שקית, מהיכן לשאוב כוחות - כל אחד היכן שזה נגע בו. התחלתי למצוא את עצמי ממש מלווה אנשים תוך כדי שאני עוברת את זה בעצמי".
וכל זה כשאת בעצמך מחלימה מסרטן, ערת ניתוח ולומדת לחיות עם השקית. מאיפה הכוחות לזה?
"ראיתי שהשד לא כזה נורא. ברור שצריך התארגנות מיוחדת, אבל זה קצת כמו הורים שיוצאים עם התינוק עם טיטול ובגדי החלפה. גם פה אתה צריך לקחת הכל, כי לפעמים יש נזילות דליפות, או שאכלת משהו והשקית מתמלאת ואין לך איך לשלוט בזה כי זה יוצא כך, אבל לומדים לחיות עם זה".
שושן, אשת מכירות במקצועה, מספרת שהשילוב של משבר הקורונה והצורך בבידוד חברתי והמשבר הרפואי הפרטי שלה גרם לה לשנות את הפרופיל העסקי שלה. את המכירות היא השאירה מאחוריה ועברה לתחום שונה לגמרי: "הקורונה ממילא השביתה אותי מעבודה במכירות אז התחלתי ללמוד NLP ומשם התחלתי ללוות אנשים".
NLP היא שיטה אמריקאית במקור השמה דגש על טכניקות לשינוי הרגלים ודפוסי התנהגות במטרה להשפיע על שינוי מחשבתי, רגשי והתנהגותי. השיטה שואפת לשינוי ושיפור התקשורת הבין אישית (בין אדם לחברו) מחד והתוך אישית (ביני ובין עצמי) מאידך. שושן, שכאמור מצאה את עצמה באופן לא מתוכנן כסוג של מנטורית בענייני התמודדות עם השקית, השתלבה בתחום באופן מושלם.
"אנשים מדברים איתי ושמחים שמעלים את הנושא הזה למודעות, כי יש דברים שאנשים מתביישים בהם", היא אומרת. "ואני כמובן מבינה את החששות. יצאתי עם אנשים שסיפרתי להם בהתחלה על השקית והם מיד נעלמו. אבל היו גם כאלה שאמרו שהם רואים אותי ולא את השקית. הם רואים מולם אישה חזקה, כי הקפדתי לשדר עוצמה וחוזק לא מסכנות".
והצלחת לייצר זוגיות למרות הסטומה?
"בינתיים עוד לא הייתה לי מערכת זוגית משמעותית, אבל זה כי אני לא התחברתי לגברים שהייתי איתם. הסטומה לא הייתה מה שמנע מהם לרצות להיות איתי".
אני מבין את ההחלטה שלך לא להתבייש במי שאת, אבל מכאן ועד לארגן לעצמך בוק צילומים עם השקית יש דרך ארוכה. מה הוביל אותך לזה?
"קיבלתי החלטה שהשקית הזאת לא תשפיע על הדימוי העצמי שלי. אני מרגישה סקסית ויפה ואני לא מסתירה כלום, אני בטח לא מתביישת בזה. אני רוצה שאנשים יידעו איך זה נראה ויבינו אולי איך זה מרגיש. בצילומים האלה אני מראה את הנשיות שלי בלי פילטרים. שאנשים ירגישו הכי חופשיים גם עם התהליכים הרפואיים שהם עוברים".
ומה נאחל לך לשנה הבאה?
"בשנה הבאה אני מתכוונת להרחיב את תחום הייעוץ והסיוע ואף לפתוח קליניקה, להמשיך ללוות אנשים לטפל בהם, להעניק ולהעצים, לקדם את עניין הסטומה ולהעלות מודעות ויש לי עוד המן תוכניות. אבל איחולים? קודם כל בריאות".