ייתכן כי הקונצנזוס סביב הנצחתם של חללי מערכות ישראל ונרצחי פעולות האיבה הוא הפרה הקדושה היחידה שנותרה בחברה הישראלית המקוטבת והמשוסעת. מבחינת יהודה לנצקרון (52), פעיל ציבור ואיש כספים מפתח־תקוה, מדובר כעת בפרויקט חייו.
3 צפייה בגלריה
לנצקרון. "נפתלי לימד אותנו אהבה, אחווה, אחדות ותחושת ביחד"
לנצקרון. "נפתלי לימד אותנו אהבה, אחווה, אחדות ותחושת ביחד"
לנצקרון. "נפתלי לימד אותנו אהבה, אחווה, אחדות ותחושת ביחד"
(ריאן)
לפני כ־20 שנה נרצח אחיו הקטן נפתלי ז"ל בפיגוע בסמוך ליישוב נווה ימין בהיותו בן 13. לאחרונה לקח על עצמו לנצקרון מיזם, במסגרתו יוקם בפתח־תקוה מטה מרכזי של מחוז שרון-שומרון של תנועת הנוער בני עקיבא, שבה נפתלי היה חניך, בעלות של מיליוני שקלים.
גולת הכותרת של המקום תהיה הנצחה דיגיטלית מושקעת ל־165 חללי צה"ל ונפגעי פעולות איבה, שהיו בעבר חניכי התנועה והשתייכו למחוז. חלק מהנופלים הם לוחמים מדור תש"ח, שעד לתחילת המיזם כמעט ולא היה ידוע עליהם דבר.
"כרגע אנחנו בקמפיין גיוס המונים של 1.5 מיליון שקל לטובת מרכז ההנצחה", מסביר לנצקרון. "כל הפרויקט עצמו כולל המטה מסתכם ב־3.5 מיליון שקל. מבחינתי מדובר במילוי אחר צוואה לא כתובה שהשאיר אחי המנוח".
הנחת אבן הפינה למבנה תהיה בקרוב, ולנצקרון מתכוון להזמין לאירוע את חברו הטוב, ראש הממשלה נפתלי בנט. הבניה עצמה אמורה להימשך כחצי שנה.

נבואה שהתגשמה

"הוריי עלו מאנגליה כאנשים חרדים כשהייתי בן שנה וחצי", מספר לנצקרון, נשוי, אב לארבעה וסב לנכדה. "גדלנו כמשפחה מרובת ילדים של שישה בנים וארבע בנות במרכז פתח־תקוה. נפתלי היה הילד הצעיר, ואילו אני הייתי השני אחרי אחותי הבכורה. עם הזמן המשפחה נטתה יותר לציונות הדתית".
אתה זוכר את היום שנפתלי נרצח?
"בוודאי. זה היה ב־28 במרץ 2001. ערב קודם לכן אחיי הגיעו לבית שלי כדי לצפות במשחק כדורסל של מכבי תל אביב, כפי שנהנו לעשות הרבה פעמים. במחצית המשחק נפתלי אמר משפט שלא התייחסנו אליו בשעתו: 'מחר בבוקר יהיה פיגוע באוטובוס בדרך לבית ספר'.
קראו גם>>>
"זו הייתה תקופת האינתיפאדה השנייה והיו בה המון פיגועים. אחרי שהמשחק נגמר הוא הלך לבית של הוריי, ניגש לאמא שלי ואמר לה שהוא רוצה להרים איתה כוסית לחיים. זה משהו שהוא מעולם לא עשה קודם לכן.
3 צפייה בגלריה
עם האח נפתלי ז"ל. קשר מיוחד
עם האח נפתלי ז"ל. קשר מיוחד
עם האח נפתלי ז"ל. קשר מיוחד
(פרטי)
"לאחר מכן הוא ביקש מאבא שלי חיבוק חזק ושאל אם אפשר לישון איתם במיטה. זה היה מאוד חריג ולכן אבא שאל מה קרה ולבסוף הסכים. בשש וחצי בבוקר אבא העיר אותו, ונפתלי אמר שהוא לא רוצה ללכת לבית הספר. זה היה 10 ימים לפני פסח, היום האחרון ללימודים לפני החופשה שבו קיבלו תעודות. לכן אבא התעקש ושכנע אותו.
"נפתלי למד בישיבה ביישוב קדומים בשומרון, שמיועדת לילדים עם בעיות קשב וריכוז. באותו הבוקר מיניבוס אסף שבעה תלמידים מגבעת שמואל ופתח־תקוה ולקח אותם מהבית לתחנת הדלק מול נווה ימין, שם הם היו אמורים לעלות על אוטובוס ממוגן ולהגיע לישיבה.
"באותו הבוקר האוטובוס איחר בחמש דקות, ובדיוק במהלכם הגיע מחבל עם חגורת נפץ, התפוצץ ורצח את נפתלי ואת חברו אלירן רוזנברג ז"ל".
איפה היית כשקיבלת את הבשורה?
"הוא נרצח בשבע וחצי בבוקר. הייתי בבית ואישתי לקחה את הבנות לגן. היא שמעה ברדיו שהיה פיגוע וסיפרה לי. מיד התקשרתי לישיבה ושאלתי אם זה קשור אליהם ונעניתי שכן. הם אמרו שיש כוחות ביטחון בשטח ולא ידעו פרטים נוספים.
"שמעתי שהפצועים הועברו לבית החולים בילינסון וטסתי למיון. ישר ראיתי כמה הורים של חברים של נפתלי ושאלתי איפה אחי. נאמר לי שהוא לא פה. הגעתי לתחנת המשטרה בפתח־תקוה וגם שם לא מסרו לי פרטים. ואז קיבלתי טלפון מגיסי שהיה מתנדב במד"א שסיפר לי שנפתלי נהרג ושצריך לכנס את המשפחה ולהגיע הביתה.
"עידכנתי את אחותי שעבדה אז בשגרירות בוושינגטון, והיא ביקשה שנחכה עם הלוויה עד שהיא תחזור. היא אמרה שאם לא נחכה, היא לא תסלח לנו לעולם. על פי ההלכה, צריך לקבור כמה שיותר מהר. פתח־תקוה הרי הוקמה על ידי ירושלמים חרדים, ולכן עד היום העיר נוהגת בהלכה על פי מנהגי ירושלים, שלפיהם קוברים את הנפטר באותו היום.
"למרות לחץ הרבנים שנילחמו בי, חיכינו לאחותי. הסברתי להם שחשובה לי אחדות המשפחה ושגם נפתלי היה רוצה את זה. יום למחרת היא הגיעה וקיימנו את ההלוויה בנוכחות אלפי אנשים".

"נשמה טהורה"

למרות פער גילאים של 18 שנה בין האחים, הקשר ביניהם היה מיוחד. "במשפחה שלנו הילדים הגדולים גידלו את הקטנים", נזכר לנצקרון. "כשנפתלי היה תינוק ובכה בלילות, אני זה שהיה קם, מחליף לו חיתול ונותן לו בקבוק.
"הוא היה בן שלוש כשהתחתנתי ועזבתי את הבית, והיה מגיע אליי הרבה. הוא היה מאוד קרוב לילדיי, אפשר לומר שהוא היה כמו עוד בן שלי".
איזה נער הוא היה?
"מאוד מיוחד, נשמה טהורה שתמיד שאפה להשכין שלום בין אנשים. אני זוכר שכשנפתלי היה חניך בבני עקיבא, הייתה איזו מסיבת פורים שהוא לא נכח בה. מתברר שהחניכים איבדו קצת את הראש והתנהגו בצורה לא ראויה.
"בפעולה הבאה שוחחו על מה שהיה ונפתלי ביקש את רשות הדיבור. הוא אמר למדריכים ולמדריכות שהוא רוצה לבקש את סליחתם, והם השיבו שהוא לא צריך כיוון שהוא לא היה באירוע. נפתלי הסביר כי החבר'ה מתביישים ונבוכים, ולכן הוא עושה זאת בשמם. הסיפור הזה מתאר במדויק את האישיות המיוחדת שלו. מאוד הייתה חשובה לו הלכידות.
"הוא תמיד דירבן את המשפחה לצאת ביחד לטיולים בארץ, חלם להדריך בתנועה ולהתגייס ליחידה קרבית כמו אחיו הגדולים".
איך התחלת עם פרויקט ההנצחה?
"תנועת בני עקיבא מחולקת למחוזות, והמחוז הגדול נקרא שרון-שומרון. הוא משתרע מפתח־תקוה ועד נתניה יחד עם יישובים בשומרון. אלא שעד היום אין למחוז בית משלו והוא נודד ממקום למקום. לפני כמה שנים איש יקר ופעיל ציבור בשם חיים מייטליס, שהקים את סניף בני עקיבא בכפר אברהם, הוביל מהלך להקמת קומה שלמה במקום שתשמש למטה עבור המחוז.
3 צפייה בגלריה
אולם ההנצחה. 165 סרטונים |
אולם ההנצחה. 165 סרטונים |
אולם ההנצחה. 165 סרטונים |
(הדמיה: פרטי)
"הוא החל בביורוקרטיה של היתרי בנייה והגיע אליי כדי שאסייע בגיוס מימון. הצעתי שנקים מבנה למחוז אבל עם מרכז הנצחה לטובת חניכי התנועה שנפלו במלחמות ישראל ובפעולות איבה, ובהם אחי.
"אמרתי שאני מוכן לקחת את עצמי לגייס כסף לטובת העניין. אנחנו במשפחה הנצחנו את נפתלי באמצעות שלושה ספרי תורה ושני בתי כנסת, אבל יש משפחות שאין להן את היכולת להנציח את היקירים שאינם. לכן הצעתי לעשות הנצחה כללית לחללי המחוז.
"תבין, חלק מהם נפלו במלחמת העצמאות. הם היו בבני עקיבא באירופה, הגיעו ארצה אחרי השואה, יצאו להילחם ונפלו. מדובר באנשים שמעולם לא הונצחו ולחלקם לא ברור אם הייתה משפחה".
איך מגיעים למידע על האנשים האלה?
"לקח לנו חצי שנה לאתר מידע על עשרות נופלים, ובהחלט ייתכן שלא איתרנו את כולם. יש לנו במחוז 63 סניפים וביקשנו מכל סניף על פי גודלו 'לאמץ' נופל אחד או יותר. ביקשנו לחקור עליו, לחפש מידע ולאתר תמונה. הנצחה בסירטון של כל חלל עולה 5,000 שקל".
איזה תגובות קיבלת מהמשפחות השכולות על הפרויקט?
"תגובות טובות ומרגשות. יש לנו גם סרטוני תמיכה מהרב חיים דרוקמן, שנחשב לרב החשוב בציונות הדתית, מהבת של אל"מ דרור ויינברג ז"ל, שהיה מח"ט חברון שנהרג, ומאמו של רס"ן בניה ריין ז"ל, שנפל במלחמת לבנון השניה".
מה יכלול המבנה?
"יהיה בו מטה עם משרדים, ואולם גדול עם מסך ענק ומולטימדיה שיוקדש להנצחה עם סירטון לכל נופל. בנוסף, הוא ישמש כמרכז לחניכי התנועה שרוצים להיות מדריכים ותהיה בו ספרייה עשירה".
מהיכן אתה מכיר את ראש הממשלה והאם הוא יגיע להנחת אבן הפינה?
"הייתי מהאנשים שהכניסו אותו לפוליטיקה. הוא רצה להקים מפלגה חדשה וניר אורבך ואני שכנענו אותו להתמודד במסגרת קיימת שהייתה אז המפד"ל. היינו ראשי המטה שלו כשהוא התמודד מול זבולון אורלב על ראשות המפלגה. אני מקווה שהוא יוכל להגיע כי הוא איש עסוק מאוד היום".
לסיום, אתה מגדיר את זה כפרויקט חייך?
"בהחלט, אני רואה את זה כמילוי הצוואה של נפתלי, שלימד אותנו אהבה, אחווה, אחדות ותחושת ביחד. להנציח 165 נופלים ביחד זו המורשת שלו".
לעדכונים: חדשות פתח תקוה