הממשלה פירסמה מתווה להחזרת פעילות בתי הכנסת - אך בעיריית פתח תקוה החמירו עם סעיפים נוספים. בסיעת יהדות התורה וכן בקרב לא מעט תושבים מסורתיים ודתיים ישנו זעם רב על הנחיות העירייה. "ממי הוא מבקש כללים כאלו משפילים? מדובר בפושעים? זה בתי כנסת", אומר בכעס אחד מהם.
2 צפייה בגלריה
מתפללים ברעננה
מתפללים ברעננה
לא מסתפקים במתווה
(צילום המחשה: שאטרסטוק)
על פי המתווה שאושר על ידי הממשלה, יורשו להיכנס לבתי הכנסת עד 50 מתפללים קבועים שיישבו במקומות קבועים ובמרחק של שני מטרים אחד מהשני כשהם עוטים מסיכות ושוטפים את ידיהם במים וסבון לפני הכניסה לאולם התפילה. כמו כן ימונה "גבאי/ממונה קורונה" שיוודא כי ההנחיות נשמרות וכי מבוצע חיטוי במקום.
בעיריית פתח תקוה הוסיפו על המתווה ובהודעה שפרסם רמי גרינברג נכתב כי "בית כנסת שרוצה לפתוח את שעריו צריך לפני הפתיחה להעביר מכתב חתום למייל של אגף הפיקוח שבה מפורטים הפרטים המלאים של ממונה הקורונה בבית הכנסת והתחייבות לעמידה בכללים המחייבים...רק לאחר שליחת הפרטים לאגף הפיקוח הרב תכליתי וקבלת אישור מהם ניתן יהיה לפתוח את בתי הכנסת. כמו בן אגף הפיקוח יבצע ביקורות לאחר מתן האישור".
כאמור ההנחיות הנוספות של העירייה עוררו את זעמם של תושבים רבים ושל חברי סיעת יהדות התורה שפנו למנכ"ל העירייה בדרישה לקבלת הסברים על הנחיות המחמירות לדבריהם תוך שהם מציינים: "נדהמנו והזדעזענו להתוודע למכתבו של מנהל אגף הביטחון ושירותי החירום בעירייה אשר הופץ לרבני וגבאי בתי הכנסת, ובו שורת תביעות תמוהות ומקוממות ביותר לצורך פתיחת בתי הכנסת מחדש. זאת לאחר שמשרד הבריאות כבר פרסם את הנחיותיו בעניין, אשר גובשו לאחר ישיבות מסודרות עם אנשי המקצוע מכל המשרדים הנוגעים בדבר ובחינת כל הנתונים הרלוונטים".
2 צפייה בגלריה
(רמי גרינברג. צילום: מור גפני-דור)
בהמשך ציינו גם כי "אין מילים בפינו לבטא את גודל התדהמה והזעזוע נוכח האפליה הגלויה והרדיפה הבוטה כנגד בתי הכנסת, שלאורך שבועות ארוכים כל כך נמנע מציבור המתפללים לפקוד אותם".
חבר המועצה מטעם יהדות התורה, ישראל פרידמן הוסיף כי "בשום עיר בארץ לא נדרשה התחייבות ובירוקרטיה מעבר לדרישות משרד הבריאות, כולל לא בתל אביב של חולדאי".
תושב העיר, המשמש כגבאי אחד בתי הכנסת, הביע את כעסו ואמר "ההנחיות של ראש העירייה ממש מבזות אותנו. הוא הפך עצמו למשרד הבריאות ולמדינה? ממי הוא ביקש כאלו כללים משפילים? מדובר בפושעים? זה בתי כנסת. וזה אחרי שכל העולם פתוח! המדינה לא נתנה את ההנחיות האלו , אז הוא נותן? גבאי בתי הכנסת מספיק אחראים על שלומם של המתפללים, ומשרד הבריאות עצמו מפקח. זה נראה כאילו באופן שיטתי הוא פועל נגד המגזר הדתי כאילו שהוא יחנך אותם".
מהעירייה נמסר: "מטרת הרישום היא לוודא כי אכן קיים 'נאמן קורונה' בכל בית כנסת כפי שמורות הנחיות הממשלה. מדובר בצעד מתבקש אשר יחדד את ההנחיות בנושא ואף ייתכן כי ימנע מקרי הדבקות. נציין כי בקשה זו אינה שונה במהותה מהצהרת הבריאות שכל עובד, תלמיד וכו' - נדרשים למלא בכל בוקר. נתוני משרד הבריאות מראים כי עקרון הזהירות המונעת בה נוקט ראש העיר - הוכיח את עצמו לכל אורך המשבר. לצד ההיגיון שבדרישת העירייה, יש לזכור כי מוקדי ההדבקה המשמעותיים ביותר היו בבתי הכנסת. כדי שלא נחזור חלילה למצב בו היינו בתחילת המשבר, הציבור נדרש להמשיך להקפיד על ההנחיות על אף החזרה המדורגת לשיגרה. כלל זה תקף לכל מוקד התקהלות שנפתח מחדש, לרבות בתי הכנסת".