"איך שגלגל מסתובב", שר לפני כמעט 40 שנה הזמר שמוליק קראוס ז"ל. עבור ראש העירייה, רמי גרינברג, מדובר בתזכורת כואבת בכל הקשור לאובדן שילטון הליכוד, שעם בכיריה יש לו קשרים מצויינים וחלקם עלו לרגל ללשכתו מתוקף תפקידם כשרים לשעבר.
3 צפייה בגלריה
גרינברג עם השר לשעבר ישראל כץ
גרינברג עם השר לשעבר ישראל כץ
גרינברג עם השר לשעבר ישראל כץ
(דוברות העירייה)
אלא שכעת המצב השתנה, ולא ברור כיצד זה ישפיע על העיר. מדוע? כי ראש העירייה לא נמנע בלשון המעטה מלהביע את דעתו לאורך מערכות הבחירות האחרונות, ומלבד תמיכה בלתי מסויגת בבנימין נתניהו ובליכוד הוא התבטא לא מעט נגד מי שמאיישים כעת עמדות מפתח בממשלה.
כך, למשל, זכורות במיוחד התבטאויותיו בעבר נגד ראש הממשלה, נפתלי בנט, בנוסח "בנט זה אח... של לפיד וטיבי...". כשממשלת השינוי הייתה על הפרק וח"כ ניר אורבך (ימינה) התלבט אם לתמוך בה, קרא גרינברג בקבוצות ווטסאפ להפגין מול ביתו באקט שנתפס כאובדן ממלכתיות.
כעת, סבורים גורמים במערכת העירונית, יהיה מי שירצה לסגור איתו חשבון.

"דברים שלא שוכחים"

"ראש עירייה אמור להיות של כולם", אומר גורם עירוני. "מהרגע שהוא נבחר מותר לו כמובן להביע את דעתו, אבל רצוי לעשות זאת בצורה מכובדת וצנועה.
"הקמפיין האדיר של גרינברג לטובת הליכוד עוד מתקבל על הדעת, אבל חלק מהדברים שנאמרו נגד אנשים שהיום בעמדות מפתח היו בלתי נסבלים, והוא זקוק כיום לתמיכתם כדי להצליח. ראינו בתקופת איציק ברוורמן, שלא היה חביבם של גורמים בממשלה, כיצד 'ייבשו' את העיר. אסור שהדבר הזה יחזור".
אתה חושב שזה יכול לפגוע בעיר?
"אין לי ספק שפתח־תקוה תהיה בתחתית המדרג. אם יהיה סכום שאמור להגיע לפרויקט כלשהו בארץ, הוא יגיע לערים אחרות. יהיה קשה לראשי השלטון הנוכחי לשכוח את המילים החריפות בהן גרינברג השתמש, לא רק כלפי המפלגות אלא גם כלפי האנשים עצמם. אני לא רואה אותם ששים לעזור לו".
קראו גם>>>
גורם בסיעת ימינה ממשיך את הקו וטוען כי "גם איילת שקד וגם ניר אורבך לא שוכחים את מה שעשו ועושים להם, מי אירגן ומי היה מגיע להפגנות. גרינברג, לצורך העניין, הגיע בכל לילה וניסה לשכנע את אשתו של ניר כדי שיתנגד לממשלה. אפשר לשכוח הרבה דברים אבל יש דברים שלא שוכחים.
3 צפייה בגלריה
גרינברג והשרים לשעבר גילה גמליאל, ישראל כץ ומירי רגב. ייצטרך להתרגל למציאות חדשה | צילומים: דוברות העירייה
גרינברג והשרים לשעבר גילה גמליאל, ישראל כץ ומירי רגב. ייצטרך להתרגל למציאות חדשה | צילומים: דוברות העירייה
גרינברג והשרים לשעבר גילה גמליאל ייצטרך להתרגל למציאות חדשה
(דוברות העירייה)
"גם בבנט זלזלו בתחילת הקדנציה של גרינברג, כשהגיע אליו ללשכה בזמן המשא ומתן הקואליציוני המקומי וצולם בגבו. בהמשך הוא הגיע לפתח־תקוה בתקופת הקורונה והפגישה ביניהם עברה מתחת לרדאר ומבלי שיצאה הודעה מטעם העירייה".
איך לדעתך ייראו היחסים בין הצדדים מעכשיו?
"לא יהיה מצב שיגידו אנחנו לא עובדים עם פתח־תקוה, אבל להערכתי הרבה נושאים יתחילו לעבור דרך חברי הבית היהודי במועצת העיר. גרינברג יצטרך גם את גדעון סער, את שאשא-ביטון ואחרים, ועלול לגלות שהמשוואה השתנתה. בגדול, פתח־תקוה לא צריכה את משרדי הממשלה בשוטף ויש לה יכולות עצמאיות, אבל להערכתי זה לא יהיה כמו עם הממשלה הקודמת. לא יהיו יחסי חברות בין השרים לגרינברג".
מה אתה חושב שראש העירייה צריך לעשות?
"כרגע הוא לא יכול לעשות כלום בגלל שהוא היה כל כך אנטי כלפי הממשלה החדשה שהסתמנה. אולי כשירגעו הרוחות הוא ינסה ליצור יחסי ידידות עם השרים החדשים, במיוחד עם חברי ימינה שיצא נגדם".
אתה חושב שהוא ימשיך בקו של הליכוד וינסה לסייע להפיל את הממשלה?
"לדעתי כן, אבל הפעם הוא יעשה זאת מתחת לפני השטח. רמי בן אדם מחושב ומבין שהוא צריך את התקציבים כדי לא לתקוע את העיר שלו. בסופו של דבר הוא פועל כדי להיבחר לקדנציה נוספת".

"בשורה לתושבים"

לא רק לסיעת ימינה יש חשבון פתוח עם גרינברג. גם בתקווה חדשה של גדעון סער צופים כי גרינברג לא ילקק אצלם דבש. "אני מעריך שחלק מהגורמים לא ישמחו לעזור לו, אבל אין תרחיש שיפגעו בתושבי פתח־תקוה", אומר גורם המכיר את המפלגה מקרוב. "על פי ההיגיון, דברים יחלו לעבור עכשיו גם דרך חברת המועצה, אורנה דוידאי, שמקורבת לסער".
איך אתה רואה את רמי גרינברג מסתדר עם הסיטואציה הזו?
"אני לא חושב שזה יפגע בו. תקציבים שמגיעים לכל הערים ומחולקים בצורה מסוימת יחולקו גם לפתח־תקוה. מנגד, את תקציבי האקסטרה יהיה קצת יותר קשה להשיג".
לגרינברג הייתה דלת פתוחה אצל רבים מהשרים שהגיעו ללשכתו והצטלמו איתו. מה יהיה המצב כרגע?
"קשה לי לצפות. אם רמי התבטא נגד בנט או סער, אתה מצפה שהם יגיעו ללשכה שלו? אם אני הייתי סער או בנט לא הייתי ממהר להגיע אליו".
3 צפייה בגלריה
גרינברג עם השרה לשעבר מירי רגב
גרינברג עם השרה לשעבר מירי רגב
גרינברג עם השרה לשעבר מירי רגב
(דוברות העירייה)
מי שהסכים לדבר בשמו הוא ראש העירייה לשעבר, אורי אהד, שבטוח כי היחסים הקרירים בין גרינברג לשרים החדשים דווקא יטיבו עם תושבי העיר. "הקרבה של גרינברג לליכוד, שהוא מתהדר בה כל כך, די פגעה בפתח־תקוה", אומר אהד.
תסביר.
"לא ראיתי שום דבר טוב שקרה מזה אלא ההיפך. אם אני מסתכל על תכנית סירקין להקמת אלפי יחידות דיור, אז המצב שם נהיה יותר גרוע כי הוא מקורב לממשלה. החשש הכבד שעולה אצלי הוא שכדי לבנות את עצמו פוליטית בליכוד, הוא עשה זאת על חשבונם של תושבי העיר.
"לכן הממשלה החדשה מביאה איתה בשורה לא קטנה לתושבים, ולא בגלל שמישהו כזה או אחר מקורב אליה. הסגנון של הממשלה שקמה הפוך מזה של גרינברג".
על פי היכרותך עם השרים החדשים, הם ינסו לסגור איתו חשבון?
"אני חושב שחייבים להפריד בין גרינברג האיש עם הסגנון הכוחני והבוטה לבין התושבים. לדוגמא, התסריט שאתה מדבר עליו הוא שבו בקשה שאושרה עוד קודם לכן כנראה שתועבר לתחתית הערימה. אני לא רואה דבר כזה קורה".
איזו השפעה יכולה להיות בכל זאת?
"האם יאהבו אותו בממשלה? בוודאי שלא. אין ספק שהיכולת שלו לדבר בשיחת טלפון עם שר כלשהו כבר לא קיימת. אבל זה לא שבשיחת טלפון כזאת או אחרת הוא היה פותר בעיות עירוניות. לכן אני לא מתרגש שהוא פתאום לא מקורב לשלטון, אני חושב שהעיר רק הרוויחה מזה".
מלשכת ראש העירייה נמסר בתגובה: "מדובר בקביעות היפותטיות, לא מבוססות, הנסמכות על דברים שנאמרו על ידי גורמים אנונימיים וגורמי אופוזיציה כושלים. הרי לא מדובר בסיקור על פרויקט שלא אושר על ידי הממשלה החדשה או במדיניות רישמית כלשהי. מדובר בפנטזיה של הגורמים המנסים – ללא הצלחה - להצר את התפתחות העיר מטעמים פוליטיים ואינטרסים אישיים.
"בניגוד לחזיונות האנונימיים, תנופת הפיתוח וההתחדשות שראש העירייה מקדם היא עובדה מוכחת בשטח. למרות שרק כמחצית מהקדנציה עברה, העיר התפתחה וקפצה מדרגה כפי שלא נראה בה מעולם. כמו כן, הממשק בין ראש העירייה לשאר הגורמים הממשלתיים הוא מצוין – בעיקר בשל העובדה כי מדובר בקשרים מקצועיים לטובת העיר ותושביה.
"ראש העירייה בקיא בכל פרט עירוני ובכל נבכי הפרויקטים השונים והדבר מורגש ביתר שאת בפגישות המקצועיות שהוא מוביל מול הגורמים הממשלתיים. כפי שהוכח בעבר, ראש העירייה מקיים קשרי עבודה טובים עם כל השרים וכפי שגם עולה מעבודת הכנסת והשלטון המקומי - בסופו של יום כולם שמים את הפוליטיקה בצד ופועלים לקידום המטרות המשותפות.
"במדינת ישראל יש כמאה ראשי רשויות המחזיקים בעמדות פוליטיות דומות לאלו של ראש העירייה ורק בחזיונות האנונימיים עולה כי הממשלה תחרים אותם. לכן, כמו תמיד, מדובר בקישקושים ובסיפורי בדיות".
לעדכונים: חדשות פתח תקוה