כתבה: יוליה פריליק-ניב.
צמר, אריגים, מקרמה, גובלן, לבֶד ואפילו פרווה (לא אמיתית כמובן) הם החומרים שמהם עשוי החורף. נכון, החורף הישראלי קליל בהשוואה לחורפים במחוזות קרים אחרים בעולם, אולם הצורך בסביבה עוטפת, מחבקת וחמימה רלוונטי גם לבתים הישראליים.
המטרה היא ליצור תחושת חמימות ביתית ונוסטלגיה בעזרת חפצים פשוטים, שאפשר להחליף או לאחסן בקלות בסוף העונה, עם בוא האביב. למזלנו, הסרוגים למיניהם מתאימים היטב לכל סגנון עיצובי – נורדי, כפרי, ים תיכוני ואף מודרני ותעשייתי. גם בחלל קר עתיר בטון, זכוכית וברזל יש מקום לאיזון חומרי וטקסטואלי בעזרת טקסטיל סרוג.
שים אדרי, מעצב הבית של "שכטר בוטיק", מסביר כי "בגלל שאורך החיים של בדי ריפוד שונה מזה של בדי אופנה והוא אינו משתנה אחת לעונה, משתדלים, ובפרט כאן בישראל החמה, לבצע בחירות בדים יותר ורסטיליות, שיתאימו לכל עונות השנה. בניגוד לאירופה, שם מככבים בדים שבהרכבם משולב צמר, בארץ הטקסטיל היותר חורפי בא לידי ביטוי בעיקר בשמיכות סלון, בכירבוליות, בכריות נוי וכדומה. כמו כן, בעונות החורף והסתיו אנחנו רואים גידול במכירה של בדי קטיפה, שניל, בדים ארוגים ובדי קווילט".
אדרי מדגיש את ההבדלים בין בד מודפס בדוגמת אריגהלבין בד ארוג וסרוג, שאולי נראים דומה אך מרגישים אחרת לגמרי. בארץ נפוץ גם שימוש בחוטי כותנה במראה סרוג, כדי לקבל את אותו מראה עשיר וטקסטואלי, אך ללא החום הנוצר מצמר.
שימוש בטכניקות סריגה שונות נפוץ בשלל פריטים ואביזרים, בהם שמיכות וכירבוליות, כריות נוי, פופים, שטיחים, ערסלים, סלסילות, עציצים ואף גופי תאורה וטפטים לקירות בטקסטורה סרוגה וארוגה. העומק שנוצר בפריט סרוג, בין אם בעבודת יד או באמצעים טכנולוגיים, מוסיפים רובד שאי אפשר להשיג בהדפסים. עם זאת, לא לכולם מתאים להכניס הביתה סרוגים – משלל סיבות, הנעות מאלרגיה לאבק ועד לרגישות תחושתית – וגם עבורם יש פתרונות שנראים כמו הדבר האמיתי. כך למשל פלסטיק במראה סרוג או אריחי גרניט פורצלן בהדפסה דיגיטלית ובמראה בד ארוג.
הכמיהה לטקסטיל
אחד המרכיבים המשמעותיים של הלבשת הבית הוא טקסטיל, בראשם פריטים סריגים ואריגים עונתיים, ששילוב שלהם בעיצוב מהווה את הרובד הסופי בהלבשה. הרכות שלהם מהווה ניגוד לשאר המרכיבים בחלל, בייחוד הקבועים, כמו קירות, ריצוף, אלומיניום ועוד.
לטקסטיל יש כמה תפקידים בחלל, למשל השלמת והדגשת הסגנון העיצובי (או לחילופין ליצור ניגוד); פתרונות יצירתיים ונגישים כלכלית לעיצוב בר השגה (כריות נוי זולות משמעותית מריפוד ספה או מהחלפת ספה); הוספת צבעוניות, חום, רוך ואף הומור; הדגשת חומריות טבעית, נעימה למגע ומקושרת אסוציאטיבית למלאכות יד מסורתיות שיש להן מקום של כבוד בכל ז'אנר עיצובי, גם תעשייתי, אורבני ומודרני.
בשנים האחרונות אנחנו עדים יותר ויותר שימוש בטקסטיל גם בבתים הישראליים, אין כמעט חדר או בית בלי שטיח, כריות, וילונות, מרבצים, ערסלים, סלים, כירבוליות, אהילים ועוד. החורף מזמין את כל אלו ביתר שאת, כחלק מהמגמה של חזרה לעיצוב מלא יותר, אקלקטי, רב שכבתי ועוטף יותר. גם החברות המסחריות הגדולות בעולם חוזרות למקורות ומציגות טקסטיל – בין אם עשוי בעבודת יד או תוצר של פס ייצור במפעל תעשייתי – מתוך הבנה שיש לנו כמיהה לטקסטיל. את המגמה אפשר לראות לא רק בבתים ובדירות אלא גם במשרדים, בתי מלון, מסעדות וחללים ציבוריים. הטקסטיל מוסיף זרימה, תנועה ורכות.