נכון, לא כל יום פורים, אבל עבור תושבת פתח תקוה בשנות השישים לחייה, אירע לפני מספר שבועות נס הרבה יותר גדול: בהיותה שוהה בביתה, התעלפה, באירוע שהתברר לאחר מכן כדום לב, והתעוררה לחיים לאחר שחוותה מוות קליני במשך לא פחות מ-27 שניות.
1 צפייה בגלריה
ד"ר מרק קזצקר
ד"ר מרק קזצקר
ד"ר מרק קזצקר
(צילום: יח"צ)
האישה חוותה מספר התעלפויות בעבר וההשערה הראשונית הייתה כי מדובר באפילפסיה, אולם מספר בדיקות נוירולוגיות שעברה לא הראו תוצאות שתומכות בכך.
בעצת רופאה המטפל הופנתה לד"ר מרק קזצקר, מנהל שירותי קוצבי לב במחלקה לקרדיולוגיה במרכז הרפואי הלל יפה בחדרה, שהחליט לשתול לה שבב תת עורי על מנת לעקוב אחר קצב ליבה.
קראו גם:
לפני מספר שבועות, התעלפה האישה בביתה בזמן שבעלה ואחד מילדיה שוהים לצידה. לאחר 27 שניות מורטות עצבים התעוררה האישה, וצוות רפואי שהגיע למקום פינה אותה באמבולנס לבית החולים הלל יפה לבקשתה.
שם בישר לה ד"ר קזצקר כי ההתעלפות שחוותה הייתה למעשה דום לב וכי הייתה במצב של מוות קליני במשך קרוב לחצי דקה. האישה הוכנסה מיד לניתוח להשתלת קוצב לב ובימים אלו נמצאת בשלבי התאוששות.
ד"ר קזצקר מסביר כי "המקרה של המטופלת הוא המקרה החמור ביותר של סינקופה, או בשמה העממי התעלפות. זהו מצב זמני, בו זרימת הדם למוח נפגעת, וכתוצאה מכך מאבדים הכרה ואת מתח השרירים בגוף. התעלפות יכולה לנבוע מפגיעה עצבית ראשונית במערכת העצבים או במוח, ירידה פתאומית בלחץ הדם המפריעה לזרימת הדם למוח או הפרעות בתפקוד הלב.
בעוד שתי הסיבות הראשונות כרוכות באי נעימות, האחרונה (קרדיאלית) מהווה סכנת חיים של ממש כיוון שהיא מצביעה על הפרעות קצב הלב, מהירות או איטיות או בעיה בשריר הלב או המסתמים. התעלפות כזו עלולה לגרום לדום לב. דום לב עלול להתרחש מייד לאחר מעבר הלב לפרפור חדרים. במצב כזה מאבדים תחילה את דופק הלב, לאחר מכן את ההכרה לבסוף, את היכולת לנשום. שלבים אלה עלולים להתרחש במהירות - למעשה, מדובר בשניות ספורות המובילות למוות פתאומי. לכן יש חשיבות רבה לאבחון הבעיה ולטיפול בה ולכן כל התעלפות דורשת בירור רפואי על מנת לאבחן את סיבת העילפון אצל קרדיולוג מומחה ולטפל בו במידת הצורך".
לעדכונים - חדשות פתח תקוה