ילדים זה שמחה, ילדים זה ברכה למרות כל המדריכים שנכתבו לאורך השנים, שום מדריך שנכתב לא יכול להיות מדויק וספציפי להורים. זאת כיוון שהדינמיקה המשפחתית והדרך שבה כל הורה גדל והתחנך בעצמו, שונים אחד מהשני.
אלפי מילים, שמבטאות את הפער הבין דורי, כבר נכתבו על דור ה-X ולאחר מכן על דור המילניום וגם על דור ה- Z הנוכחי. יותר ויותר הורים מתקשים להבין את "השפה" של ילדיהם, וחוסר הידע הזה מוביל לקונפליקטים רבים ביניהם.
בנוסף לפער הקיים, ישנם מקרים שבהן משפחות רבות צריכות להתמודד גם עם מחלות קשות, תאונות כואבות או צרות שונות.
האם בכלל ניתן להשלים את חוסר הידיעה של ההורים, וללמוד מה מניע את הדור הצעיר? איך אפשר לדעת, כיצד הם רואים את העולם, אילו אתגרים חברתיים ניצבים מולם? ואיך אפשר להתמודד נכון וטוב יותר מול טרגדיות או מצבים קיצוניים?
"אפשר וצריך למצוא את הגשר בינינו ההורים לבין הילדים שלנו. הדרך שאני מאמינה בה היא, לנסות להבין כיצד הילדים חווים מקרה מהעיניים שלהם, מבלי לנסות לתת לפרשנות שלנו לנהל את האירוע", מספרת אורלי צאיג.
2 צפייה בגלריה
אורלי צאיג
אורלי צאיג
אורלי צאיג
(צילום: יח"צ)
במשך 14 שנים, אורלי צאיג, חינכה ילדים, בגן פרטי שהיה בבעלותה ביישוב "אורנית" בו היא מתגוררת. במהלך השנים, למדה את מקצועות האימון אישי, גישור והדרכת הורים. בהמשך דרכה המקצועית היא ניהלה מעונות יום בפיקוח התמ"ת.
אורלי מספרת, שלפני כל ההתמחויות שלה, היא קודם כל אישה והתואר החשוב ביותר בחייה הוא היותה "אמא". היא נשואה באושר 35 שנה ואמא לשני ילדים בשנות ה 30 המוקדמות. במהלך השנים, שני ילדיה התמודדו והחלימו ממחלות קשות, דבר שרק חיזק את הקשר המשפחתי שלהם.
את התובנות והכלים שאספה בדרך היא מביאה כיום למפגשים עם הורים אשר צריכים להתמודד עם קשיים משתנים.
"ואהבת לרעך כמוך" "המשפט הזה, "ואהבת לרעך כמוך", מכיל בתוכו את כל מה שאני מאמינה בו, ודרכו אני מכוונת את ההורים בהדרכה שלי. בשבילי זה המפתח למערכת יחסים קשובה, מכילה ובריאה.
ככל שנהיה אמפטיים יותר, כך אנחנו לא נמהר לתת פרשנות משלנו למקרה ולהתנהגות של הילדים, אלא נוכל להיות פתוחים לשאלה - מה גרם לקונפליקט? ולנהל את המקרה בסמכותיות".
"בהדרכה שלי אני מכווינה את ההורים כיצד להתבונן על כל מקרה לגופו, לפרק אותו לגורמים ולנסות להבין מה הוביל אליו. יחד, אנחנו מנסים למצוא פתרונות מותאמים ספציפית לאותה המשפחה.
למרות שכל קונפליקט שונה אחד מהשני ומצריך פתרון אחר, ניתן למצוא דפוס דומה ביניהם ולדעת כיצד להכניס אותו אל תוך מסגרת אחת גדולה. כך ההורים יכולים להבין טוב יותר את ילדיהם ומה הניע אותם להגיב בצורה כזו או אחרת. בדרך הזו ההורים רואים שהקושי לא כל כך גדול והם יכולים להרגיש ביטחון בהורות", אורלי צאיג הסבירה.
לגרום לילד להיות גאה בתא המשפחתי כל הורה שואף לחנך את ילדיו כך שיגדלו להיות לאנשים טובים ומצליחים בחברה, ועל פי אורלי צאיג אחד מהכלים להשיג את המטרה הזו טמון בהבנה כי ישנו משקל עצום לתחושת השוויון של הילדים במשפחה.
במקום להטיף או לנסות ולהטמיע "בכוח" את הערכים והחינוך שאנו מבקשים להעביר לילדים, כדאי להוביל לכך שיהיו כמה שיותר חוויות מעצימות בהם ירגישו הילדים שווי ערך, בסלון הבית, בטיולים משפחתיים, ובכל מקום אחר אליו ילכו.
"אנחנו המראה של הילדים שלנו, ובסופו של דבר הילד צריך להיות גאה בהורים שלו כדי שירצה לחקות אותם ואת הערכים שעליהם גדל.
לכן חשוב מאוד שנעודד את הילדים לעצמאות ונחדיר בהם את האמונה כי הם יכולים לעשות ולהשיג הכל.
כך בלי לשים לב הפער הבין דורי יצטמצם לו, כי יהיה הרבה יותר מן המשותף", אורלי צאיג סיפרה והוסיפה: "ברגע שהילדים יסמכו עלינו יותר, הם ירצו להשתייך למשפחה, זאת במקום לחפש את הדרכים השונות לברוח ולמרוד במוסכמות שאנחנו מבקשים להעביר להם".
אורלי צאיג: מוסיפה טוויסט לעלילה
2 צפייה בגלריה
אורלי צאיג
אורלי צאיג
אורלי צאיג
(צילום: יח"צ)
ההדרכה שאורלי צאיג מעבירה להורים נעשית בפגישות פרונטליות בקליניקה שלה, בבית המשפחות עצמן או בפגישות זום, כך שהיא מגיעה לכל מקום בארץ.
בפגישות הללו, היא לומדת על הדינמיקה המשפחתית ומקשיבה לכל הבעיות שעולות מעל לפני השטח. המטרה הסופית של אורלי היא "לתפור" להורים את החליפה המתאימה להם בדרך לחיי משפחה שלווים, ושידעו להתנהל בסמכותיות מול הילדים.
האם ההורים צריכים הדרכה חיצונית כדי להגיע ליעד המבוקש?
"ההורים מחפשים מישהו שיקשיב לקשיים שלהם, אבל מעבר להקשבה אני מתבוננת על הסיטואציות ממקום נקי, אובייקטיבי, בלי להיות מעורבת רגשית, ולזה יש חשיבות עצומה.
ההורים מחפשים גם מישהו שיעזור להם לחזק את התקשורת עם ילדיהם, ויסייע להם להטמיע בילדים את הערכים שהם מאמינים בהם. בשביל זה אני פה ולזה הוסמכתי.
יש לי את היכולת לדייק את הדברים, להציע להורים נקודות מבט קצת אחרות על ההתנהלות שלהם, ולעזור להם לבנות שיח מגשר אל מול הילדים", אורלי צאיג סיכמה את הדברים.
הורים יקרים, אם גם אתם נתקלים בחומות ומכשולים בהתנהלות שלכם מול הילדים. אם גם אתם רוצים לחוות חווית הורות נעימה ושלווה. אורלי צאיג מתמחה בדיוק בנישות הללו ומציעה דרכים אחרות להצלחה משפחתית.
ליצירת קשר חייגו: 050-796-5242 פייסבוק: https://www.facebook.com/orlytzaig/