אתי לוין //
לאחרונה פרסמו קופות החולים בישראל את כמות המרשמים שנתנו בשנה האחרונה למשככי כאבים. הנתונים מצביעים על עלייה מדאיגה: כמעט פי שניים בהשוואה לשנים עברו.
חלק גדול מהתרופות, רובן ממשפחת האופיאטים, מופקות מצמח הפרג, שממנו מייצרים גם סמים כמו אופיום והרואין. בדומה לסמים, גם תרופות אלה (כמו מורפין) משפיעות על מערכת העצבים המרכזית ומנגנון ההתמכרות להן דומה. מינון שנמצא בתחילת הטיפול כיעיל לטיפול בכאב לא יועיל בהמשך עקב הסבילות שהגוף מפתח למשכך הכאב.
1 צפייה בגלריה
המחשה: shutterstock
המחשה: shutterstock
המחשה: shutterstock
האופיאטים נקשרים לקולטנים המפוזרים במערכת העצבים המרכזית והפריפרית, לדוגמה במערכת העיכול. ההשפעה על מערכת העיכול הינה ישירה, ומתבטאת בירידה בתנועתיות המעי ובהפרשת מיצי עיכול. הביטוי הקליני הוא בחילות, הקאות ועצירות. וזו רק אחת ממערכות הגוף שנפגעת מלקיחת משככי כאבים.
האם שלל הכאבים אכן מחייבים טיפול תרופתי? האם תופעות הלוואי הקשות, ביניהן כאבי ראש, סחרחורות, פגיעה בתפקודי כליה, כיבים במערכת העיכול ובמקרים קשים אירוע מוחי או התקף לב, לא קוראות לכולנו לשקול בזהירות לקיחה חוזרת של משכך כאב?
משרד הבריאות, שמודע לנתונים המדאיגים, פועל לצמצום התופעה מחד, ומאידך מתקשה לפעול מול תכניות התגמול הניתנות לרוקחים לעידוד מכירת מוצרים ללא מרשם, ובהן תרופות משככות כאב.
אבל יש חלופה.
יש לי מטופלות שלי שחולה בדלקת מפרקים שגרונית. במשך שנים היא טופלה בתרופת פרוקוסט ובכדורי אופטלגין ונורופן, טיפול שגרם לה לסחרחרות והתעלפויות רבות. היום, לאחר טיפול גמילה הדרגתי, אנו עדים להצלחה מרשימה באמצעות הרכב צמחי מרפא הכולל משככי כאב הפועלים במנגנון אופיאטי הדומה לזה של התרופות.
כאבים הם אור אדום למצב של חוסר איזון באחת ממערכות הגוף החכם והמורכב שלנו. לפי הרפואה הסינית, כאב מקורו בתקיעות: תקיעות דם ותקיעות בזרימת הצ'י (אנרגיה) של הגוף. צמחי מרפא, כמו גם תזונה, יכולים לסייע בשחרור התקיעות ולהקל משמעותית על רמת ותדירות הכאב.
בעוד שמשככי כאב משפיעים על כלל הגוף, הטיפול ההרבליסטי מציע הרכבי צמחי מרפא לטיפל נקודתי. אלו באופיים צמחים מניעים המסייעים בשחרור ערוצי האנרגיה בגוף. הכבד, לפי הרפואה הסינית, מאכסן את הדם, מנקה ומטהר אותו, מקל על זרימת הצ'י ולפיכך מונע חסימות. לכן צמחים מניעים יחד עם צמחים משככי כאב המותאמים לטיפול נקודתי במערכת גוף ספציפית הינם חלופה מדויקת, בעיקר בשל העובדה שאינם ממכרים.
צמחי המרפא בקטגורית משככי כאבים פועלים על מערכת העצבים, ביניהם:
Paeonia (אדמונית): צמח נפלא לכאבי מחזור או מחזור לא סדיר, מעצים את הדם ומניע את צ'י הרחם והכבד ומקל על כאב. תקיעות צ'י הכבד יכול להתבטא באי שקט, כאב בצדי הגוף, בחזה ובבטן.
Corydalis (קורידלית): קרוב משפחה של פרג האופיום, ומקובל מאוד ברפואה הסינית המסורתית לטיפול בכאב הנובע מתקיעות של צ'י ודם. משכך כאב במנגנון אופיאטי (מעכב עצבי, מרגיע ומניע דם, נוגד עווית). טוב לטיפול בכאבי ראש (גם אקוטיים – מיגרנה), כאבי בטן עוויתיים (Colic) כאבי מפרקים/ שרירים.
Piscidia (פיסידה): אחד ממשככי הכאבים ומשרי השינה היעילים והעוצמתיים שבנמצא. יעיל בטיפול במיגרנות, כאבי ביוץ, כאבי מפרקים ושרירים.
כאבים כרוניים או אקוטיים נובעים בין היתר מדלקות, הנגרמות ממקור חיצוני או פנימי, או מסיבות אוטואימונית (כמו דלקת מפרקים שגרונית ועוד). בשלושת המקרים, עולם צמחי המרפא מציע פתרונות מגוונים ויצירתיים מותאמים למצבו של המטופל.
עולם הנטורופתיה ועולם צמחי המרפא מציעים פתרונות מוכחים לטיפול בכאב. בשל תופעות הלוואי הקשות של תרופות משככי הכאב והסכנה המוכחת מההתמכרות להם מומלץ לכולנו לחשוב על פתרונות חלופיים הבריאים לנו יותר.
אתי לוין נטורופתית ( N.D) והרבליסטית קלינית ( Cl.H)