מגפת ההשמנה בקרב ילדי ישראל משקפת בעיה לאומית
לא זו בלבד שמגפת ההשמנה העולמית אינה מדלגת על ילדי ישראל, אלא ששכיחות ההשמנה בקרב ילדינו הינה מהגבוהות בעולם המערבי. כשמשרד הבריאות חשף בשנת 2017 את מפת ההשמנה של ילדי ישראל שהתבססה על איסוף נתוני תלמידי כיתות ז', הצטיירה ממנה תמונה מבהילה. אחוז גבוה מהתלמידים סובלים מעודף משקל, כשבמקום הראשון מככבים ילדי שדרות, לאחריהם ילדי טירה, טייבה וסחנין, ובהמשך – אשקלון, דימונה, בת ים, באר שבע, נצרת, עפולה, נהריה ואילת. גם ילדי הערים הגדולות – חיפה, ירושלים ותל אביב – אינם חפים מאחוזי השמנה גבוהים, והרשימה עוד ארוכה.
הנתונים עגומים והמשמעות שלהם הרת אסון. לעלייה בהשמנת ילדים ובני נוער יש השלכות חמורות בדמות מחלות כמו סוכרת, לחץ דם גבוה ואחרות שהיו פעם "למבוגרים בלבד", כמו גם בעיות אורתופדיות וקשיים חברתיים ופסיכולוגיים. השלכות אלה מביאות גם להימנעות מפעילויות ספורט, כך שהמצב רק מנציח את עצמו ואף מחמיר.
השמנה בגיל צעיר היא תוצר של אורח חיים לא בריא
הגורמים העיקריים לתופעת ההשמנה בקרב ילדים ונוער הם מחסור בפעילות גופנית ותזונה לקויה. שני אלו הם תוצרים של אורח חיים המאופיין בפאסיביות, חוסר תנועתיות וישיבה מול מסכים שהפכו לחלק בלתי נפרד מחיינו ומחיי ילדינו. בעבר ילדים שחזרו מבית הספר, היו יוצאים לשחק בחוץ עם חברים, עשו פעילות גופנית והוציאו מרץ ואנרגיה. היום, גם כדי לשחק כדורגל או כדורסל, די לך במסך ובעכבר. כדור השלג הזה רק הולך וגדל, שכן ככל שהילדים סובלים מהשמנה על שלל השלכותיה הפיזיולוגיות, הרגשיות והחברתיות, כך, כאמור, הם יותר ויותר נמנעים מפעילויות ספורטיביות ומתקשים לשנות את הרגלי החיים שלהם. אי אפשר לטפל בהשמנה מבלי לשנות הרגלי חיים, ואם הילדים אינם מסוגלים לעשות זאת בכוחות עצמם – ההורים ובית הספר צריכים לצאת לעזרתם. הישועה לא תגיע מביקור אצל דיאטנית והורדת משקל לטווח קצר, אלא משינוי ממשי של הרגלי החיים בכל מה שקשור לפעילות גופנית ותזונה נכונה. רק כך ילד יכול לעלות על דרך המלך לכיוון של עתיד בריא יותר, ולא להפוך למבוגר שמן ועתיר בעיות.
2 צפייה בגלריה
הפעלות ספורט לילדים. יח"צ
הפעלות ספורט לילדים. יח"צ
הפעלות ספורט לילדים. יח"צ
הפעלות ספורט לילדים – אמצעי בטוח וזמין לשינוי אורח חיים בהווה ובעתיד
צוות בית הספר או אפילו ההורים לא תמיד יכולים לשלוט על מה שייכנס לפיו של הילד. עם זאת, הם בהחלט יכולים לייצר קרקע ומוטיבציה לפעילות גופנית על ידי הפעלות ספורט לילדים. בית הספר לדוגמה יכול לספק, מעבר לשיעורי החינוך הגופני המהווים רק "מנה ראשונה", גם ימי ספורט ופעילויות מיוחדות, שניתן לעגן בתוכנית שנתית. ניתן להפעיל את הילדים על ידי גורמים פנימיים במערכת או בעזרת חברות חיצוניות של מומחים בתחום הפעלות ספורטיביות לילדים.
להפעלות הללו יש חשיבות רבה מהיבטים שונים. ראשית, הילדים נחשפים דרכן לענפי ספורט שעשויים לעניין אותם גם בזמנם הפנוי. שנית, גם בלי קשר לירידה במשקל, השיפור בכושר הגופני תורם לתחושת מסוגלות פיזית, ויש לו משמעות רבה מבחינה פסיכולוגית וחברתית. כמו כן, ילדים ובני נוער שהינם פעילים ומודעים לתרומת הפעילות הגופנית, יהפכו גם למבוגרים פעילים ובעלי מודעות לבריאותם. לפיכך, חשוב להטמיע מגיל צעיר תרבות ספורט ולחשוף את הילד לעוד ועוד פעילויות גופניות מגוונות ואטרקטיביות, שישמרו על בריאותו בהווה ויגרמו לו לסגל הרגלים נכונים לעתיד.
2 צפייה בגלריה
הפעלות ספורט לילדים. יח"צ
הפעלות ספורט לילדים. יח"צ
הפעלות ספורט לילדים. יח"צ
פעילויות ספורטיביות תורמות לשיפור התקשורת בין הילדים
ילדינו, כמונו, חיים בעולם של טכנולוגיה מתקדמת, שמקדם תקשורת עם מסכים, ודוחק הצידה פעילויות גופניות וחברתיות בחוץ. כאשר ילדים משתתפים בפעילויות ספורט, מתחרים ביניהם, משחקים יחד, שועטים לעבר מטרה משותפת, צוברים הישגים קבוצתיים וכיו"ב – הם חווים תקשורת אמיתית ולא רק וירטואלית. הפעלות הספורט הן גם שיעור בתקשורת ומהוות גורם מניע ליצירת קשרים בינאישיים ולגיבוש קבוצתי.
פעילויות הספורט הן אמצעי לשיפור תחושת המסוגלות המשפיעה על מישורים נוספים
אני פועל – משמע אני יכול. ילדים שמשתתפים בפעילויות ספורט פשוטות כמאתגרות מגלים את היכולות האישיות שלהם בפעילות כזו או אחרת ואת השפעת הפעילות על גופם, תחושותיהם וקשריהם עם הסביבה. הפעילויות השונות הן כלי לשיפור תחושת המסוגלות, וכאשר זו משתפרת היא משפיעה על הדימוי העצמי ומייצרת מוטיבציה להשתתף בפעילויות נוספות.
הפעלות ספורט מקצועיות הן שיעור באורח חיים נכון
כדי לתת שיעור באורח חיים נכון, צריך את המורה המקצועי המתאים. כיום קיימות חברות שיש להן מומחיות בהפעלות ספורט לילדים, לרבות בימי ספורט וימי בריאות בית ספריים, כמו גם בבניית תכנית פעילות שנתית. דרך ההפעלות הללו, הצוותים המקצועיים מלמדים את הדור הצעיר על אורח חיים בריא ואף פועלים ליישם את התיאוריה הלכה למעשה. מה שמתחיל בהישג קטן במתקן או משחק כזה או אחר, ממשיך באורח חיים שהפעילות הגופנית היא חלק בלתי נפרד ממנו.
חב' פרואקטיב היא דוגמה טובה לחברה העושה לקידום המודעות לספורט, תזונה ואורח חיים בריא בקרב מבוגרים וילדים כאחד. החברה שפועלת בבתי ספר, מוסדות וארגונים שונים, באמצעות אנשי מקצוע ומדריכי ספורט מיומנים, מארגנת ומפיקה בשטח תחנות ספורט חווייתיות, ימי בריאות וספורט בית ספריים ועוד.
כמו בכל תחום, כדאי תמיד להיעזר במומחים, וכשמדובר בילדים ובבריאות – למקצועיות יש מקום ראוי וחיוני.