אלף השתלות כליה מתורמים מתנדבים: בתאריך 4 באפריל 2021 ציינה עמותת "מתנת חיים" את ההשתלה ה-1,000 דרך העמותה.
תרומת כליה של אדם היא לא דבר של מה בכך. על אחת כמה וכמה כשמדובר במעשה התנדבותי מלא כשלרוב לא מכירים כלל את האדם הזקוק להשתלת הכליה. אבל עמותת "מתנת חיים" מוכיחה שהכול אפשרי – והמספרים מדברים בעד עצמם.
1 צפייה בגלריה
תורמי הכליה
תורמי הכליה
תורמי הכליה מפתח תקוה
(צילום: נתנאל פיש)
בימים אלו מציינים נקודה חשובה והיסטורית בעמותה – 1,000 תורמי כליה בישראל דרך העמותה!
בעיר פתח תקוה עצמה מתגוררים כעשרים תורמים אשר מסרו, בהתנדבות מלאה, כליה מגופם לאדם שאינם מכירים.
לכולם סייעה עמותת "מתנת חיים" המציינת כאמור בימים אלה, אלף השתלות כליה. מדובר בתופעה ייחודית למדינת ישראל ונדירה בעולם אשר מחקרים שונים מנסים לתאר ולהסביר אותה. מדובר באנשים בריאים לחלוטין אשר מתנדבים מרצונם החופשי לתרום איבר מגופם, דבר המחייב להיכנס לחדר הניתוח כשהם בריאים ולצאת ממנו בלא אחת מכליותיהם, וזאת עבור אדם שברוב המקרים אינם מכירים, או שהכירו רק בתקופת ההכנה לניתוח.
עמותת "מתנת חיים" נוסדה בשנת 2009 על ידי הרב ישעיהו הבר ז"ל, שעבר בעצמו השתלת כליה והחליט להפוך את הקושי הבריאותי שלו למפעל חיים ולהצלה עבור רבים אחרים, זאת על ידי הקמת ארגון שיסייע למטופלי דיאליזה למצוא תורמי כליה, במקרה ובני משפחותיהם אינם יכולים מטעמים רפואיים לעשות זאת. אשתו של הרב הבר, רחל, ליוותה אותו מאז, ויחד שניהם הובילו את מפעל החסד העצום הזה כעמותה ללא כוונת רווח.
קראו גם:
מתנת חיים מפרסמת בציבור ובתקשורת ומעלה את המודעות לאפשרות של תרומת כליה בהתנדבות, מגייסת ומלווה את המתנדבים, מסייעת להתגבר על מחסומים בירוקרטיים, פותרת בעיות נקודתיות שמעכבות את התהליך, ועוד. העמותה מתקיימת אך ורק מתרומות וללא סיוע ממשלתי כלשהוא על אף שפעילותה חוסכת לקופת המדינה מיליוני שקלים בכל שנה דוגמת עלות טיפולי הדיאליזה וטיפולים שונים לסובלים מאי ספיקת כליות.
לפני שנה, באופן פתאומי, חלה הרב הבר בקורונה, ונפטר באופן טראגי. מאז פטירתו, אשתו רחל נושאת לבדה בעול ניהול עמותת "מתנת חיים". בשנה החולפת תורמי כליה רבים הקדישו את תרומתם לזכרו של הרב הבר ז"ל.
במהלך חודש מרץ 2021 נפגשו חלק מתורמי הכליה מהעיר פתח תקווה לתמונה משותפת באגם האקולוגי בעיר, במטרה לעודד פרסום והעלאת המודעות לפעילות העמותה בקרב תושבי העיר. ראש העיר רמי גרינברג העלה את התמונה לפייסבוק וכתב "המציל נפש אחת מישראל כאילו הציל עולם ומלואו. בריאות לכולם".
מרי מזרחי, רצתה לתרום כליה לחברתה שסבלה מאי ספיקת כליות ועברה טיפולי דיאליזה קשים. בתחילה נמצא תורם מ"מתנת חיים", אך כאשר תהליך זה לא צלח, מירי עצמה התנדבה ותרמה לה כליה. היום, תשעה חודשים אחרי ההשתלה, החיים של שתיהן השתנו לטובה ונקשרו יחד לנצח.
אליעזר שטרן רצה לתרום לאדם זר דרך "מתנת חיים" והחל בתהליך של בדיקות רפואיות. כך הוא מספר "התארחנו בשבת אצל ההורים שלי ואני מספר בשולחן שבת שאני מתכנן לתרום וכבר התחלתי את התהליך. אמא שלי נהיית אדומה... היא לוקחת אותי הצידה ואומרת לי: התגלתה אצלי בעיה של אי ספיקת כליות ויש מצב שאצטרך את התרומה שלך... היא הייתה בסערת רגשות גדולה, היא לא האמינה למה שקורה פה". כשהרב הבר שמע בזמנו את הסיפור הוא הגיב ואמר לאליעזר: "מעולה, ככה תרוויח גם הצלת חיים וגם כיבוד אב ואם". אליעזר מסכם "זו הרגשה נפלאה להציל חיים, וזו הרגשה עוד יותר נפלאה להציל חיים למי שהביאה אותי לעולם".
למידע נוסף על תרומת כליה – פנו לטלפון של עמותת "מתנת חיים" במספר 02-5000755. ניתן גם להיכנס לאתר העמותה או לדף הפייסבוק שלה.