הכרטיסים מוכנים? אתם בדרך לשדה? מוכנים לטרוף את העולם, תרתי משמע?
הסיכוי שמרגע היציאה מהבית ועד ההגעה ליעד תאכלו אלפי קלוריות מתועשות ומיותרות הוא גדול במיוחד.
2 צפייה בגלריה
עצות לאכילה נכונה לפני ובזמן טיסה
עצות לאכילה נכונה לפני ובזמן טיסה
עצות לאכילה נכונה לפני ובזמן טיסה
(צילום: shutterstock)
למה? בגלל מגוון גורמים: היפוך השעות, חוסר שינה, נגישות מוגבלת למזון בריא מחד ופיתויים רבים מאידך. ומעל הכל, שעות של ישיבה בחוסר מעש בשדה התעופה או במטוס.
אז איך אוכלים נכון לפני טיסה ובמהלכה? ארזנו במיוחד בשבילכם את העצות:
קראו גם:
ארגון חכם
השקעתם שעות בסידור המזוודה? עוד 20 דקות של ארגון מזון שוות את ההשקעה ולגמרי יעשו את העבודה. דאגו להכין לעצמכם מזון לנסיעה אל השדה, להמתנה בשדה עצמו ולזמן הטיסה, ומזון נוסף המיועד להמתנה של כשעה בהגעה לנמל היעד.
מה להכין? כריכים עם תוכן שלא מתקלקל מהר. בכדי לשמור על יחסים טובים עם שאר יושבי המטוס, השתדלו להימנע מכריכים עם ריח חזק (טונה, ביצה קשה, נקניק).
מומלץ להצטייד בתמרים, שקדים, אגוזים וחטיפי אנרגיה מזינים ומשביעים. כל אלו יישארו בתיק כ"עזרה ראשונה" בהמשך החופשה, כשאין גישה למזון בשדה (כמו טיסות קונקשיין שמגיעים אליהם וכל חנויות השדה סגורות) או כשעגלת הפיתויים עוברת במטוס (אל תמכור לי שוקולד!).
ארוחה טובה לפני הצ'ק אין
טרם עלייתכם למטוס, שבו ותאכלו סלט גדול ומזין עם חלבון (בשר, דג, ביצה, טונה) בתוספת של פחמימה מורכבת (קינואה, קטניות, בטטה או לחם מלא).
המנעו ממלכודת הרטבים שמקפיצה את המנה בעוד 400-600 קלוריות. ארוחה כזו ניתן להביא מהבית או להזמין באחת המסעדות בשדה. יתרונה הגדול: היא תשביע אתכם לאורך זמן.
2 צפייה בגלריה
הארוחה יכולה להגיע גם ל-1,000 קלוריות ויותר
הארוחה יכולה להגיע גם ל-1,000 קלוריות ויותר
הארוחה יכולה להגיע גם ל-1,000 קלוריות ויותר
(צילום: shutterstock)
עוף או בקר?
בחרתם לאכול את הארוחה המוגשת בטיסה? הזמינו מראש את המנה. המגוון כיום רחב ומתאים לכולם. ארוחה חמה ומוזמנת מראש תגרום לכם לא לנשנש חטיפים מיותרים ועתירי קלוריות במטוס. מאידך, ארוחה כזו יכולה להגיע גם ל-1,000 קלוריות ויותר עם כמות שומן גבוהה מאוד.
לכן, במידה ולא תהיה ארוחה בריאה שתוכלו להזמין, מומלץ בחום לחזור לסעיף 1 ולהצטייד בארוחה טובה ומזינה שהבאתם מהבית או שקניתם בשדה.
טעמים משתנים
לחץ מהאוויר המשתנה גורם לתגובה בבלוטות הטעם. יש נטייה ל"חוסר טעם" שגורמת לאנשים לתבל את האוכל קצת יותר. לרובנו זה לא נורא, אבל כן עלול להיות משמעותי לחולי סוכרת ולבעלי לחץ דם גבוה. לכן, במקרים אלו, רצוי להוסיף לימון במקום מלח וממתיק מלאכותי במקום סוכר.
פחות קפאין, יותר מים
במהלך הטיסה אנחנו מאבדים נוזלים רבים מהגוף בשל האוויר היבש והמזגן. כשאנו שותים משקאות עם קפאין ואלכוהול, גוברת ההתייבשות, משום שאלו משקאות משתנים.
לכן, הקפידו על שתיית מים מרובה לפני ובמהלך הטיסה אשר תיטיב עם חילוף החומרים ותמנע כאבי ראש ועייפות מאוחר יותר. שתייה של 1-2 כוסות מים כל שעה תמנע את התייבשות הגוף, תמריץ את מחזור הדם ותמנע התפתחות קרישי דם ברגליים בהיעדר תנועה.
זהירות, לחץ אוויר
ברוקולי, שעועית ונבטים עלולים לגרום לגזים. לחץ האוויר במטוס יכול להחמיר את הבעיה.
פחמימות כמו לזניה, עוגות, פסטה עם רוטב, עוגיות וכד' עלולים להקפיץ את רמת הסוכר בדם שגם תרד בבת אחת ותגרום לרעב.
חטיפים מלוחים (בייגלה, צ'יפס, בוטנים מלוחים) עשירים בנתרן הגורם לגופנו לאגור נוזלים. הדבר מורגש עוד יותר בטיסות בהן יש לנו נטייה לצבירת נוזלים בגוף, מה שיוצר נפיחות, בצקת ואי נוחות, מעבר לתחושת הצמא.
מה כדאי לאכול ולשתות בטיסה?
שקדים ואגוזי לוז מכילים חומצות שומן בלתי רוויות, מסייעים בהרגעה והפחתת מתח ועשירים בנוגדי חמצון וויטמין E.
תה ירוק וקמומיל הנחשבים כמרגיעים מתח ולחץ.
ארוחות קטנות ימנעו אי נעימות במערכת העיכול.
אל תתפתו לחטיפים המוצעים בטיסה. הם אולי קטנים אך עשירים בקלוריות. הם רק יגבירו רעב ולא ישביעו.
שעות קבועות
אל תפתחו מרווחים גדולים בין הארוחות. הדבר עלול להביא אתכם למצב של רעב רציני או נפילת סוכר אשר יגרמו לבחור ללא שיקול דעת את המזונות המוצעים.
סובלים מבחילות?
המנעו מאכילת מזונות מטוגנים, כאלו מתובלים יתר על המידה או מזונות שאינכם רגילים לאכול בשגרה. צנימים, קרקרים ותה עם ג'ינג'ר לעומת זאת, יכולים לסייע בהקלת הבחילה.
הפרידו בין האוכל לשתייה ואם אתם שותים אז העדיפו שתייה קרה על חמה.
אל תטוסו על קיבה ריקה, עדיף לצרוך ארוחות קטנות ולא גדולות למניעת אי נעימות במערכת העיכול.
ברוכים הבאים ליעד
הגעתם ליעד עייפים? אם אתם במצב של ג'ט לג ולא מצליחים להירדם, ישנם מספר מזונות שמעלים את רמות המלטונין (הורמון שינה) בגופנו. למשל, קיווי, פיסטוקים, אגוזי מלך, גוג'י ברי ודובדבנים.
שווה להכינם לטיסה עוד בארץ, רק ודאו שארץ היעד מאפשרת הכנסת מזון כדי שלא ייזרק לחינם.
לסיכום: חווית הטיסה הנעימה היא בהחלט נחלתם של המתארגנים מראש. טיסה נעימה.
אלינור חינגה מזרחי, דיאטנית קלינית BSc. R.D בחברת חלי ממן, רשת המתמחה באורח חיים בריא