גם כשנוקטים בכל אמצעי הזהירות, תאונות עבודה קורות, למרבה הצער, לא פעם. העובד שנפגע, זכאי להגיש תביעת נזיקין בגין תאונת עבודה, אך כדי לעשות זאת נכון, עליו להיות מודע לפרטי ההליך.
הגדרתה של תאונת עבודה בחוק הביטוח הלאומי, כוללת כל תאונה שאירעה במקום העבודה, או בדרך אליו ובחזרה. במקרים מסוימים, יכולה ההגדרה לחול גם על מי שעובדים מהבית.
תביעה על פגיעה בתאונת עבודה או "מחלת מקצוע" (מחלה שהתפתחה או הוחמרה כתוצאה מסוג או תנאי עבודה), תוגש למוסד לביטוח הלאומי, או למעסיק, אם יש חשד שרשלנותו הביאה לנזק. את התביעה, חשוב להגיש לא יאוחר משנה מיום הפגיעה.

1 צפייה בגלריה
תאונת עבודה: כיצד מתבצע תהליך התביעה
תאונת עבודה: כיצד מתבצע תהליך התביעה
תאונת עבודה: כיצד מתבצע תהליך התביעה
(צילום: FREEPIK)

שלבי הליך הגשת תביעת תאונת עבודה
הליך הגשת התביעה בגין תאונת עבודה, כולל מספר שלבים:
1. מילוי טופס הפנייה לטיפול רפואי בעקבות תאונת עבודה – הנפגע מבקש מהמעסיק טופס הפנייה לטיפול רפואי עבור עובד שכיר, שהמעסיק ממלא וחותם. עובד עצמאי, ימלא טופס ייעודי (טופס ב.ל 250).
2. קבלת תעודה רפואית על פגיעת בעבודה – הנפגע פונה למחלקה המטפלת בתאונות עבודה בקופת החולים עם טופס ההפניה ומקבל תעודה רפואית ראשונית לנפגע בעבודה, המאשרת את הפגיעה.
3. הגשת הודעה במוסד לביטוח לאומי על תאונת העבודה ובקשת פיצויים – הנפגע ממלא טופס "תביעה לדמי פגיעה" ומצרף אותו לתעודה הרפואית הראשונית ולכל מסמכים הרלוונטיים האחרים, כמו תעודת שחרור מבית חולים, מרשמי תרופות וכדומה.
4. קבלת דמי פגיעה - אם הבקשה מאושרת, ישלם הביטוח הלאומי לנפגע "דמי פגיעה", לפיצוי על הפגיעה בהכנסות בזמן ההחלמה, למשך שלושה חודשים, בשיעור של 75% מהמשכורת.
תביעה לקבלת אחוזי וגמלת נכות
אם המוגבלות כתוצאה מהפגיעה נמשכת מעבר לשלושת חודשים, הנפגע יכול להגיש תביעה להארכת התקופה, או לקצבת נכות. את הבקשה ניתן להגיש באתר הביטוח הלאומי בצירוף המסמכים הרפואיים.
אם הבקשה נמצאה מתאימה, יוזמן הנפגע להופיע בפני הוועדה הרפואית של הביטוח הלאומי, לעיון במסמכים ולתשאול, לקביעת הזכאות לאחוזי נכות לצמיתות ובאיזה שיעור. על החלטת הוועדה הרפואית, ניתן לערער.
אורי בוים, עורך דין תאונות עבודה
מאחר שהגשת תביעת פיצויים על תאונת עבודה היא מורכבת, חשוב להסתייע, כבר מתחילת הדרך, בעורך דין תאונות עבודה. סיוע משפטי חיוני להערכת סיכויי התביעה ובהמשך לקבלת החלטות נכונות מתוך אסטרטגיה יעילה.
אורי בוים, עורך דין תאונות עבודה מיומן ומנוסה, יסייע לכם למצות את מלוא הזכויות המגיעות לכם על פי החוק, בעקבות פגיעה במקום העבודה.
מעבר לייעוץ, עו"ד תאונת עבודה אורי בוים וצוות משרדו, יפעלו עבורכם מול המוסד לביטוח לאומי או המעסיק הנתבע, ידריכו כיצד להופיע בפני הוועדה הרפואית וינסחו כתב תביעה, שיוכיח קשר סיבתי בין הפגיעה לעבודה וזכאות לפיצוי.

מוגש מטעם: עורך דין אורי בוים